Vanliga frågor - tvåfaktorsautentisering
Webbapplikationen för BDSförfrågan övergår till tvåfaktorsautentisering 12.4.2023.
Detta gäller personer som loggar in på Webbapplikationen för BDSförfrågan med kombinationen användarnamn och lösenord.
Mer information och anvisningar: Tvåfaktorsautentisering
Allmänna frågor
Av datasäkerhetsskäl kräver inloggning utöver användarnamn och lösenord från och med den 12 april 2023 en engångskod som fås i autentiseringsappen. Verifieringen av inloggningen görs med en annan enhet.
Autentiseringsappen måste kopplas till ditt användarnamn i BDSförfrågan. Fr.o.m. 12.4.2023 styrs du automatiskt till sidan var du gör koppligen. Du kan koppla autentiseringsappen på förhand, men för att logga in på BDSförfrågan krävs en verifieringskod först fr.o.m. 12.4.2023 kl. 12.
När en verifieringskod krävs för inloggning visas den i autentiseringsappen.
Öppna autentiseringsappen och klicka vid behov på kontot DVV-1 TOTP-2FA.
Vissa telefoner visar verifieringskoden direkt på autentiseringsappens huvudsida.
Kontakta din chef eller någon annan som fattar beslut i ärendet i din organisation. Arbetsgivaren ansvarar för att du kan även i fortsättningen logga in på BDSförfrågan. Verifieringen av inloggningen görs med en annan enhet.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utreder som bäst andra inloggningsalternativ.
Det är inte möjligt att logga in på BDSförfrågan med Suomi.fi-identifikation.
Du får ett nytt lösenord på inloggningssidan för BDSförfrågan genom att klicka på knappen Beställ ett nytt lösenord eller genom att ringa kundsupportens telefonnummer 020 343 433.
Frågor om autentiseringsappen
Autentiseringsappen är en applikation som installeras på en smarttelefon och som ökar inloggningens datasäkerhet. Autentiseringsapp kallas också för autentiserare.
Du kan använda en autentiseringsapp som redan är installerad på din smarttelefon. Ett nytt konto läggs till i autentiseringsappen och ditt användarnamn i BDSförfrågan kopplas till det nya kontot.
Ladda ner autentiseringsapp från appbutiken i din smarttelefon.
Kontrollera med din egen organisation vilken autentiseringsapp du kan använda. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan som myndighet inte rekommendera vilken autentiseringsapp du ska använda.
Kontakta din organisations IT-stöd.
Varje användare måste ha en egen autentiseringsapp i en smarttelefon som inte är gemensam.
Du kan göra det nu. Tvåfaktorsautentiseringen träder i kraft 12.4.2023, varefter det blir obligatoriskt att koppla användarnamnet till autentiseringsappen.
Om du vill koppla autentiseringsappen i förväg logga in på BDSförfrågans användartjänster via den här länken.
Du kan inte koppla bort autentiseringsappen själv, utan du måste kontakta kundsupporten tfn 020 343 433 (24h).
Det räcker inte att du raderar kontot i autentiseringsappen eller tar bort hela autentiseringsappen från smarttelefonen.
Frågor om smarttelefoner
Kontakta din organisations IT-stöd.
Ditt användarnamn är kopplat till autentiseringsappen i din smarttelefon och du kan endast använda den smarttelefonen för att logga in i BDSförfrågan.
Alternativ för inloggning är ett certifikatkort som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar om certifikatkortet är bundet till ditt arbete eller anställningsförhållande.
Frågor om certifikatkort
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar certifikatkort för organisationer och samfund.
Mer information på adressen https://dvv.fi/sv/organisationskort
För att du ska kunna logga in på BDSförfrågan med ditt certifikatkort måste du först göra en manuell kortkoppling i BDSförfrågan. Du kan göra en kortkoppling med ett certifikatkort som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar om certifikatkortet är bundet till ditt arbete eller anställningsförhållande. (Kortkopplingens instruktionsvideo)
Du hittar också instruktioner om hur man gör en kortkoppling i kapitlet Instruktioner i BDSförfrågan.
Om det uppstår något problem med kortkopplingen, försök först använda en annan webbläsare. Om kortkopplingen ändå inte lyckas kan du kontakta vtjkysely(a)dvv.fi. Vänligen bifoga en skärmdump av ett eventuellt felmeddelande.