Registerutdrag
Uppgifter ur nedan nämnda register hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan ges i form av utdrag eller intyg. Förutsättningarna för att ge ett utdrag eller intyg kontrolleras i samband med att en begäran lämnas in.
I registret över äktenskapsförordsärenden införs uppgifter ur äktenskapsförordsärenden, anmälningar om att giftorätten har uteslutits, avvittringshandlingar och avtal om den lag som ska tillämpas på makars förmögenhetsförhållanden.
Uppgifterna i detta register behövs eventuellt i verksamheten i banker, jurist- och advokatbyråer samt disponent- och fastighetsförmedlingsbyråer. Uppgifterna behövs vanligen vid boutredning i samband med bouppteckning eller vid avvittring i samband med skilsmässa.
Om du vill veta om en handling har registrerats hos myndigheten, ta kontakt
Per telefon
Telefonnummer 0295 536 411
Telefonservice vardagar klockan 9–12
Per e-post
Du kan också ta kontakt per e-post. Använd vår krypterade e-post, så hemlighålls dina uppgifter. Ange [email protected] som mottagare när du skickar krypterad e-post.
Skicka e-postmeddelandet som krypterad e-post
På ett serviceställe
Du kan också uträtta ärenden på något av våra serviceställen.
Adresser till våra serviceställen
Teknisk anslutning
Statliga eller kommunala myndigheter, samfund eller näringsidkare, som fortlöpande behöver uppgifter ur registret för ett godtagbart ändamål, kan få tillgång till dem via teknisk anslutning.
I registret över ärenden som gäller samboförhållanden införs uppgifter ur åtskiljandehandlingar och avtal eller andra handlingar om gottgörelse i samband med upplösning av sambors gemensamma hushåll.
Uppgifterna i detta register behövs eventuellt i verksamheten i banker, jurist- och advokatbyråer samt disponent- och fastighetsförmedlingsbyråer.
Om du vill veta om en handling har registrerats hos myndigheten, ta kontakt
Per telefon
Telefonnummer 0295 536 411
Telefonservice vardagar klockan 9–12
Per e-post
Du kan också ta kontakt per e-post. Använd vår krypterade e-post, så hemlighålls dina uppgifter. Ange [email protected] som mottagare när du skickar krypterad e-post.
Skicka e-postmeddelandet som krypterad e-post
På ett serviceställe
Du kan också uträtta ärenden på något av våra serviceställen.
Adresser till våra serviceställen
Teknisk anslutning
Statliga eller kommunala myndigheter, samfund eller näringsidkare, som fortlöpande behöver uppgifter ur registret för ett godtagbart ändamål, kan få tillgång till dem via teknisk anslutning.
Uppgifter lämnas ut i form av enskilda pappersutskrifter. I första hand kan du begära ett utdrag om dig själv. Du kan också befullmäktiga arbetsgivaren att begära ett utdrag om dig.
Statliga eller kommunala myndigheter, samfund eller näringsidkare, som fortlöpande behöver uppgifter ur registret för ett godtagbart ändamål, kan få tillgång till dem via teknisk anslutning.
Mer information om utdrag ur registret över förmynderskapsärenden
I registret över gåvoärenden införs uppgifter ur anmälningar om gåvor av lös egendom.
Uppgifterna i detta register behövs eventuellt i verksamheten i banker, jurist- och advokatbyråer samt disponent- och fastighetsförmedlingsbyråer.
Om du vill veta om en handling har registrerats hos myndigheten, ta kontakt
Per telefon
Telefonnummer 0295 536 411
Telefonservice vardagar klockan 9–12
Per e-post
Du kan också ta kontakt per e-post. Använd vår krypterade e-post, så hemlighålls dina uppgifter. Ange [email protected] som mottagare när du skickar krypterad e-post.
Skicka e-postmeddelandet som krypterad e-post
På ett serviceställe
Du kan också uträtta ärenden på något av våra serviceställen.
Adresser till våra serviceställen
Teknisk anslutning
Statliga eller kommunala myndigheter, samfund eller näringsidkare, som fortlöpande behöver uppgifter ur registret för ett godtagbart ändamål, kan få tillgång till dem via teknisk anslutning.
I regel utlämnas inte uppgifter ur befolkningsdatasystemet som utdrag för professionell verksamhet. Uppgifter kan emellertid lämnas ut också som utdrag i ett enskilt fall där det behövs information.
Utöver utdrag erbjuder vi organisationer flera olika tjänster för utlämnande av information bland vilka organisationen kan välja den lämpligaste tjänsten.
Befolkningsdatasystemets söktjänster
Tjänster för uppdatering av kundregister
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata lämnar inte ut invånarförteckningar som utdrag till professionella disponenter och aktörer inom fastighetsservice inom den privata sektorn. Denna uppgift sköts av mellanaktörer.
Informationssökning via mellanaktörer
Invånaruppgifter kan emellertid utlämnas som utdrag exempelvis till ett enskilt bostadsaktiebolag.
Du kan begära utdrag
Per telefon
Telefonnummer 0295 536 230
Telefonservice vardagar klockan 9–12
Per e-post
Du kan också ta kontakt per e-post. Använd vår krypterade e-post, så hemlighålls dina uppgifter. Ange [email protected] som mottagare när du skickar krypterad e-post.
Skicka e-postmeddelandet som krypterad e-post
På ett serviceställe
Du kan också uträtta ärenden på något av våra serviceställen.
Pris
Ett utdrag ur registret över äktenskapsförordsärenden kostar 15 euro.
Ett utdrag ur registret över ärenden som gäller samboförhållanden kostar 15 euro.
Ett utdrag ur registret över förmynderskapsärenden kostar 15 euro.
Ett utdrag ur registret över gåvoärenden kostar 15 euro.
Ett utdrag ur vigselrättsregistret kostar 15 euro.
Ett utdrag ur befolkningsdatasystemet kostar 9 euro.
Från och med 1.1.2021:
Ett utdrag ur registret över äktenskapsförordsärenden kostar 22 euro.
Ett utdrag ur registret över ärenden som gäller samboförhållanden kostar 22 euro.
Ett utdrag ur registret över förmynderskapsärenden kostar 22 euro.
Ett utdrag ur registret över gåvoärenden kostar 22 euro.
Ett utdrag ur vigselrättsregistret kostar 22 euro.
Ett utdrag ur befolkningsdatasystemet kostar 18 euro.
Länkar till lagar som berör ärendet
Statsrådets förordning om befolkningsdatasystemet (128/2010)
Lag om förmyndarverksamhet (442/1999)
Lag om vissa personregister vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (1156/2019)
Lag om vigselrätt (1157/2019)
Dataskyddslag (1050/2018)
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Förmyndarskap
- Intressebevakningsfullmakt
- Enklare alternativ till intressebevakning
- Förordnande av intressebevakare
- Intressebevakarens person och uppgifter
- Intressebevakning för en minderårig
- Vem kan vara intressebevakare?
- Rättshandlingar som kräver tillstånd
- Förordnade av ställföreträdande intressebevakare
- Intressebevakningens upphörande
- Att avstå från uppdraget som intressebevakare
- Bevakning av en frånvarande persons eller en blivande egendomsägares intressen
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet
- Begränsning av handlingsbehörigheten och omyndigförklaring
- Utdrag registret över förmynderskapsärenden
- Information till bl.a. läkare, myndigheter och andra instanser
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvalstjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten