Medborgarrådgivning
Medborgarrådgivningen är en rådgivningstjänst för användare av offentlig service. Tjänsten stöder de övriga myndigheternas egna rådgivningstjänster. Syftet med tjänsten är att öka kännedomen om den offentliga förvaltningens tjänster och göra det lättare att uträtta myndighetsärenden.
Medborgarrådgivningen
- hjälper medborgare att hitta rätt myndighet eller rätt elektronisk myndighetstjänst för att medborgarna ska kunna sköta sina ärenden,
- ger stöd till elektronisk ärendehantering och besvarar allmänna frågor om den offentliga servicen,
- ger stöd i användningen av Suomi.fi-tjänsterna.
Det är inte möjligt att anhängiggöra myndighetsärenden via Medborgarrådgivningen, utan tjänsten anvisar vilken myndighet som ska användas. Medborgarrådgivningen förmedlar inte samtal heller.
Servicekanaler
Medborgarrådgivningen betjänar på finska, svenska och engelska.
Medborgarrådgivningens servicekanaler är telefon, chat och textmeddelande.
Från och med 1.1.2025 är Medborgarrådgivningen öppet måndag till fredag kl. 9.00-15.00.
Telefonservice
tfn: 0295 000
Servicetider: mån-fre 8-21, lör 9-15
Tjänsten är stängd söndagar och vardagshelger.
Chat
Du hittar chatten längst ner till höger på denna sida.
Observera att du måste acceptera cookies för att kunna använda tjänsten.
Servicetider: mån-fre 8-21, lör 9-15
Tjänsten är stängd söndagar och vardagshelger.
Textmeddelande
Textmeddelande kan användas av specialgrupper, såsom tal- och hörselskadade. Textmeddelande fungerar endast med finländska mobilanslutningar.
För samtalet eller textmeddelandet debiteras endast din egen operatörs lokalnätsavgift, mobilsamtalsavgift eller SMS-avgift. Om du använder samtalspaket lönar det sig att kontrollera hos din operatör om telefonsamtal till telefonnumror som börjar med 029 ingår i paketet.
Fråga med textmeddelande: 18395
Ge respons och lämna utvecklingsförslag