Tjänstespecifika kontaktuppgifter
Läs mer och sköt dina ärenden på nätet
0295 539 080
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post?
- Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
- När du anmäler barnets namn eller andra uppgifter om barnet, välj [email protected] som mottagare för det krypterade e-postmeddelandet. Läs mer om anmälan av uppgifter om barn.
0295 536 305
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Anmälan om barnets namn
0295 535 690
Servicetider: mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
Fastställande av föräldraskap och vårdnad om barn
0295 537 314
- Servicetider: mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 535 690
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till
Släktutredning:
- 0295 536 230
- Servicetider: mån–fre 9–15.
Fastställelse av delägaruppgifterna i bouppteckningen:
- 0295 539 099
- Servicetider: mån–fre 9–15. (kl 12-15 kan du endast lämna begäran om återuppringning, vi ringer till dig följande vardag)
Fastställelse av delägarförteckningen i en bouppteckning och europeiskt arvsintyg:
- 0295 535 690
- Servicetider: mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 536 320
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Registrering av utlänningar och internationella ärenden:
- registrera utlänning (själva registreringen kräver ett besök på ett serviceställe)
- medborgarskap
- uppgifter om familjeförhållanden
- vigsel utomlands
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 535 690
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Notarius publicus:
- bestyrka namnteckning
- apostille
- bestyrka kopia
- notarius publicus intyg
- tidsbokning
- Behöver du ett köpvittne? Se Söktjänsten för köpvittnen.
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 535 690
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 535 690
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 535 690
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Befolkningsdata:
- spärrmarkering
- förbud mot utlämnande av uppgifter
- anmälan om religionssamfund
- registrera barn
- omhändertagande
- dödsannonser
- registrera adoption
- dödförklaring
- fastställa kön
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
Adresstjänsttelefonen betjänar varje dag kl. 8–22.
- Adresstjänsttelefonen på finska: tfn. 0600 0 1000
- Adresstjänsttelefonen på svenska: tfn. 0600 0 1001
Tjänsten kostar 3,04 euro/påbörjad minut + lna/mta, köandet lna/mta.
Man kan ringa endast från Finland.
OBS! Du kan inte ändra din egen adress via denna tjänst. Adressändringar ska göras som flyttanmälan.
Áššehasbálvalus: 0295 539 262
Dárbbašatgo don bálvaleami sámegillii?
Davvisámegielat telefonbálvalanlinnjá bálvala disttagaid dmu 9.00–11.00.
Don sáhtát váldit oktavuoða maiddái šleadgapoasta bokte. Dieðuid suollemassandoallama dihte geavat šleadgapoastta sáddemii DVV dorvopoastta. Vállje dorvopoasttas vuosttáiváldin [email protected].
Medborgarrådgivningen betjänar per telefon på vardagar kl. 9–15 i följande ärenden:
Suomi.fi-tjänster: 0295 000
Telefontjänsten är öppen vardagar kl. 9–15
Medborgarrådgivningen hjälper dig använda Suomi.fi-tjänsterna. Medborgarrådgivningen hjälper dig också på webben, läs mer på Medborgarrådgivningens webbplats.
Medborgarcertifikat och elektronisk identitet: 0600 9 6160 (lna/msa)
Telefonrådgivningen betjänar måndag till fredag klockan 9–15. Tjänsten är stängd vardagshelger.
Rådgivningstjänsten ger stöd för användningen av certifikat som beviljats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och hjälp vid de vanligaste problemen som uppstår i samband med att certifikat tas i bruk. Tjänsten ger råd i frågor med anknytning till certifikatkort, till exempel sådant som gäller identitetskortets medborgarcertifikat, organisationskort, social- och hälsovårdens certifikatkort, aktivering av certifikat och användning av PIN-koder.
Rådgivningstjänstens nummer styr samtalet vidare till Medborgarrådgivningens telefontjänst. Du kan också skicka din fråga elektroniskt via Medborgarrådgivningens webbplats.