Webbinarieserien Färdigheter för tillhandahållare av digitalt stöd uppdaterar tillhandahållarnas kompetens varje månad – första delen 17 november
En gång i månaden ordnar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata webbinarier för dem som tillhandahåller digitalt stöd. Webbinarierna inleds i november och kommer att behandla handledning i offentliga e-tjänster, beaktande av olika kundgrupper i det digitala stödet och andra teman med praktisk anknytning till det digitala stödet.
Alla som tillhandahåller digitalt stöd är välkomna att delta i de avgiftsfria webbinarierna. Webbinarierna ger aktuell information som stöd för det praktiska arbetet och en möjlighet att ställa preciserande frågor till utbildarna.
Webbinarierna är på finska, men inspelningarna av dem publiceras med finsk och svensk text. Inspelningarna publiceras på adressen www.suomidigi.fi/digituki.
Tips för aktörer inom digitalt stöd: samla ditt nätverk online för att följa webbinariet. Ordna ett diskussionstillfälle med ditt nätverk där ni tillsammans kan fördjupa er i webbinariets tema och tillämpningen av det i ert eget arbete.
Hur deltar jag?
-
Du behöver inte anmäla dig till webbinarierna.
-
Webbinarierna finns på adressen dvv.fi/digitukilive. Du kan välja att delta via en dator, telefon eller någon annan digital enhet. (Adressen fungerar inte ännu)
-
Frågor och kommentarer görs skriftligen i webbinariet.
-
Information om webbinarieserien finns på adressen suomidigi.fi/digituki.
Webbinarier om färdigheter för tillhandahållare av digitalt stöd:
- 17.11 kl. 14–15 Handledning i polisens elektroniska tjänst, inspektör Timo Perälä (Polisstyrelsen)
- 1.12 kl. 14–15 Handledning i ärendetjänsten Namnärenden, jurist Eeva Niemenma (Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata)
- 19.1 kl. 14–15 Handledning i tjänsten Flyttanmälan, produktchef Tiina Härkönen (Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata)
- 26.1 kl. 14–15 Digitalt stöd för hörselskadade: hur beaktas kundens behov, projektkoordinator Hanna Rantala (Finska Hörselförbundet)
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- Urvalet Personens grunduppgifter för kommuner
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten