Ny anvisning bidrar till att förbättra dataskyddet och tillsynen:
Visst har er organisation tydliga processer för hantering av Suomi.fi-fullmakter?
Med Suomi.fi-fullmakter överlåter organisationen behörigheten. Därför ska den alltid ha en tydlig helhetsbild av vilka som har beviljats fullmakter. MDB har nu skapat en anvisning som gör planeringen av hanteringen av fullmakter smidigare.
Denna anvisning riktar sig särskilt till aktörer som behöver fullmaktsansökningar, såsom föreningar, kommuner, välfärdsområden och andra organisationer inom den offentliga förvaltningen. En anvisning på svenska publiceras senare.
Genom att klicka på knappen uppstår dock inte en modell för hantering av organisationens fullmakter, utan det kräver att organisationen sätter sig in i, planerar och underhåller dem. Det lönar sig absolut att undvara en stund för att göra det. Det finns många fördelar:
- Med hjälp av en hanteringsmodell som anpassats till organisationens egna processer är hanteringen av fullmakter enhetlig, snabb och tydlig för alla.
- Organisationen kan vara säker på att endast rätt personer har de befogenheter de behöver endast för den tid de behöver dem.
- Hanteringsmodellen förbättrar tillsynen av fullmakter under anställningsförhållandets och uppdragets livscykel.
- Beviljandet av nya fullmakter och raderandet av onödiga fullmakter går smidigt, rätt och okomplicerat till.
Back to the basics: Kartlägg och lista behoven för att uträtta ärenden på organisationens vägnar
I planeringen lönar det sig att börja med helt grundläggande saker, dvs. kartläggning och listning,
- i vilka ärenden uträttas ärenden på organisationens vägnar med Suomi.fi-fullmakter?
- hurdan ärendehantering på någon annans vägnar behövs nu och i framtiden?
- vem har befogenheter för tillfället?
- i vilka uppgifter behövs fullmakter?
Arbetsfördelning: Identifiera roller och ansvar
För att planera organisationens egen hanteringsmodell ska man identifiera olika fullmaktsroller, -uppgifter och -ansvar.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata rekommenderar att organisationen har valt den eller de som äger hanteringsmodellen för Suomi.fi-fullmakter. Deras uppgift är att ansvara för verksamhetssätten, dokumenteringen, tillsynen och raderingen av givna fullmakter. För den som äger hanteringsmodellen vore det bra att ansöka om fullmakt för åtkomst av uppgifter i fullmaktsregistret så att hen kan ladda ner aktuella uppgifter om organisationens fullmakter i Suomi.fi.
Fullmaktsansökan ska oftast göras när man måste ansöka om nya fullmaktsrätter. För detta behövs en person med namnteckningsrätt för att underteckna ansökan. I praktiken beviljar organisationens fullmaktsberättigade ärendefullmakter i Suomi.fi. I många organisationer kan de vara till exempel enhetschefer.
Rekommenderade rollbeskrivningar kan utnyttjas för att förtydliga organisationens roller och ansvarsfördelning. Organisationer är olika, så samma person kan ha flera roller.
Rutiner för dataskydd i skick: Beskriv praxis för hantering av fullmakter
När rollerna och ansvarsområdena har förtydligats är det lätt att planera tillvägagångssätt som lämpar sig för organisationens egna processer för att ansöka om nya fullmakter, bevilja och annullera fullmakter.
Ägaren till hanteringsmodellen har en central roll i att skapa, förankra och utveckla organisationens egna verksamhetsmodeller.
I MDB:s rekommendation hittar ni scheman som förtydligar beviljandet av fullmakter samt tillsynen och uppföljningen som helhet.
Smidighet i processerna med fullmaktskartor?
För att underlätta beviljandet och raderandet av fullmakter kan organisationen till exempel utarbeta fullmaktskartor där man samlar uppgifter om de fullmakter som behövs för en viss uppgift eller sektor.
- I de sektorsspecifika fullmaktskartorna kan man lista organisationens ärendefullmakter och -roller som kräver ärendefullmakt. Det är bra att i fullmaktskartan lista ärendefullmakter, servicekanaler och varför fullmakten behövs i arbetet.
- I de uppgiftsspecifika fullmaktskartorna kan man samla de ärendefullmakter, servicekanaler och motiveringar till varför ärendefullmakten i fråga behövs. När en ny arbetstagare börjar får hen alla rätta fullmakter på en gång med hjälp av fullmaktskartan.
I rekommendationen hittar du modellbilder på fullmaktskartor.
Läs mer
Bekanta dig i anvisningar (på finska)
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete