Var försiktig! - Cybersäkerhetskampanjen som riktar sig till medborgare ger anvisningar för hur du kan identifiera nätbedrägerier
Kampanjen Var försiktig! som ordnas gemensamt av Traficoms Cybersäkerhetscenter, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata MDB och polisen handlar om att identifiera internets skuggsidor och skydda sig mot dem.
Traficoms Cybersäkerhetscenter, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata MDB och polisen inledde sin gemensamma kampanj Var försiktig! idag. Kampanjen kommer att synas under de kommande veckorna på webben och i sociala medier. På kampanjens webbplats varforsiktig.fi finns anvisningar om hur du kan identifiera nätbedrägerier och vad du ska göra om du har blivit lurad. På webbplatsen hittar du dessutom råd om hur du skyddar dina enheter och användarkonton och hur de vanligaste bedrägerierna fungerar.
Informationssäkerhetskompetens är en medborgarfärdighet som vi alla behöver. Bedrägerimetoderna och -teknikerna utvecklas hela tiden. Brottslingarna följer sin tid och agerar mycket hänsynslöst. Bedragarna försöker på olika sätt få människor att lämna ut till exempel personliga och känsliga uppgifter om sig själva, som till exempel bankkoder och lösenord som används i olika tjänster. Den ekonomiska vinningen av bedrägerier har uppgått till tiotals miljoner varje år. Siffrorna ökar årligen.
”Vem som helst kan bli lurad. När skadan har skett gäller det att agera snabbt så att eventuella följder blir så små som möjligt. Genom att berätta om det som hänt hjälper du också andra att undvika en tråkig situation och försvårar brottslingarnas verksamhet”, påpekar informationssäkerhetsexpert Matias Mesiä från Traficoms Cybersäkerhetscenter.
Brottslingarna är intresserade av lösenord, betalkortsuppgifter, bankkoder och personuppgifter – alla dessa kan användas för att försöka få ekonomisk vinning. Hur kan du undvika bedrägerier, vad ska du göra om du blir lurad och hur ska du förbättra informationssäkerheten på dina enheter?
”Världen digitaliseras och nya serviceplattformar grundas på löpande band. Vid stora förändringar har medborgarna mycket att lära och i en sådan miljö är det lätt för brottslingar att nästla sig in och bjuda ut sina falska produkter. För att skydda sig måste var och en vara källkritisk och hela tiden förstå vad det är man håller på att göra”, berättar kriminalöverkommissarie Sakari Tuominen vid polisinrättningen i Inre Finland och den nyligen inrättade utredningsgruppen som specialiserar sig på nätbedrägerier.
”Tillvägagångssätten är många och det är inte möjligt att skapa detaljerade anvisningar för varje situation. För att öka källkritiken och den digitala läskunnigheten skapar myndigheterna olika varningssignaler som medborgarna bör känna till och som ska få dem att haja till och bedöma om tjänsten i fråga är äkta”, fortsätter kriminalkommissarie Jussi Larvanto vid Centralkriminalpolisen.
Nätbedragaren kan lura i såväl diskussionsforum och falska webbshoppar som bland e-postmeddelandena i din inkorg. En bedragare kan också ta kontakt per telefon eller utge sig för att vara en person du känner. Känn till de vanligaste bedrägerierna och tala också om dem med dina närstående.
”Vi måste alla vara mer uppmärksamma på vem som kontaktar oss på nätet. Använd stark autentisering eller multifaktorautentisering i de tjänster där det är möjligt. Var försiktig särskilt i tjänster som frågar efter din personbeteckning. Kom ihåg att myndigheterna aldrig frågar efter dina bankkoder eller betalkortsuppgifter”, påminner ledande specialsakkunnig Kimmo Rousku vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Ytterligare information:
Matias Mesiä, informationssäkerhetsexpert, Traficoms Cybersäkerhetscenter, tfn 029 534 5648 eller [email protected]
Kimmo Rousku, ledande specialsakkunnig, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, [email protected], tfn 0295 535 12
Sakari Tuominen, kriminalöverkommissarie, polisinrättningen i Inre Finland, tfn 0295 445 827, [email protected] (undersökning av nätbedrägerier)
Jussi Larvanto, kriminalkommissarie, Centralkriminalpolisen, tfn 0295 486 954, [email protected] (nätbedrägerier som fenomen)
Jussi Toivanen, kommunikationschef, Traficoms Cybersäkerhetscenter (kampanjen Var försiktig!) tfn 040 350 5595
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete