Fullmaktsärenden i realtid i Suomi.fi
Nu hittas alla fullmaktsärenden enkelt och i realtid på adressen https://www.suomi.fi/fullmakter/fullmaktsarenden.
Så här utnyttjar du sidan Fullmaktsärenden
Du kan begränsa fullmaktsärendena till
- person- eller företagsfullmakter, och då visas bara de fullmaktsärenden som privatpersoner eller företag och samfund kan ge fullmakter för
- en viss ärendekategori, och då visas bara fullmaktsärendena i kategorin i fråga.
Du kan söka fullmaktsärenden med sökord som kan vara
- ett ord i namnet eller beskrivningen. Sökfältet föreslår namn på fullmaktsärenden, men du kan även söka med andra ord.
- namnet eller en del i namnet på den organisation eller servicekanal som använder fullmaktsärendet.
- Genom att söka fullmaktsärendena enligt er organisations eller servicekanals namn får ni en lista som ni kan länka till i era anvisningar eller er e-tjänst. Listan uppdateras även automatiskt om det kommer fler fullmaktsärenden eller servicekanaler.
Varje fullmaktsärende har även en egen sida, så ni kan lägga till en länk till beskrivningen för ett enskilt fullmaktsärende i era anvisningar eller er e-tjänst.
Fullmaktsärendenas kopplingar till servicekanalerna i Servicedatalagret
Servicekanalerna visas i samband med fullmaktsärendena, och fullmaktsärenden kan sökas med organisationens eller servicekanalens namn ifall fullmaktsärenden som används har lagts till i tilläggsuppgifterna för kopplingen mellan servicekanalen och tjänsten i Servicedatalagret. Dessutom kan de kunder som ger eller begär en fullmakt se servicekanalerna i Suomi.fi-fullmakter.
Så här lägger ni till fullmaktsärenden i servicekanalerna:
- Kontrollera att de servicekanaler och tjänster som behövs har beskrivits i Servicedatalagret.
- Lägg till fullmaktsärendena i tilläggsuppgifterna för kopplingarna mellan tjänsterna och servicekanalerna. Anvisningar för hur man gör en koppling finns i Serviceadministrationens artikel om att visa Servicedatalagrets uppgifter i Suomi.fi-fullmakter:
Om du inte vet vem det är inom er organisation som uppdaterar SDL-uppgifterna eller om du behöver hjälp med att göra kopplingar kan du kontakta SDL-supporten: ptv-tuki(at)dvv.fi.
Mer information om att bläddra bland fullmaktsärenden fås från MDB:s kundtjänst för organisationer:
organisaatiopalvelut(at)dvv.fi, tfn 0295 53 5115 (må–fr kl. 10–15)
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete