VAHTI-työryhmien toiminta on käynnistynyt – liity mukaan työryhmiin tai VAHTI-verkostoon
VAHTI-työryhmien toiminta uudelle toimintakaudelle 1.3.2025-31.1.2028 on käynnistynyt. Työryhmien lisäksi toimintansa aloitti uusi VAHTI valtionhallinnon tietoturvan vastuuhenkilöiden verkosto. VAHTIin on myös nimitetty uusi johtoryhmä. VAHTI-toiminnassa on mukana jo yli 500 asiantuntijaa ja johtajaa. VAHTI-työryhmiin tai VAHTI-verkostoon voi liittyä mukaan missä tahansa vaiheessa toimintakautta.
VAHTI-työryhmien toiminta on käynnistynyt – liity mukaan toimintaan
VAHTI-työryhmien toiminta uudelle toimintakaudelle 1.3.2025-31.1.2028 on käynnistynyt.
VAHTI-työryhmät tuovat yhteen kyber- ja digitaalisen turvallisuuden kehittämisen asiantuntijat sekä julkisen hallinnon että elinkeinoelämän puolelta. Työryhmissä alan asiantuntijat tekevät yhteistyötä, osallistuvat ajankohtaisjulkaisujen laadintaan, kehittävät omaa osaamistaan ja edistävät organisaatioidensa digitaalista turvallisuutta. Työryhmätoimintaan voivat osallistua niin julkisen hallinnon edustajat kuin muutkin toimijat.
Työryhmiä ovat:
• riskienhallinnan, jatkuvuuden hallinnan, varautumisen ja valmiuden kehittäminen (RIA)
• kyber- ja tietoturvallisuuden kehittäminen (KYTI)
• tietosuojan kehittäminen (TIKE)
Työryhmien toimintaa tukemaan on perustettu uusi Teams-ympäristö, jossa työryhmien jäsenet voivat keskustella ajankohtaisista aiheista. Lisäksi jäsenet voivat saada Teams-ympäristössä vinkkejä ja vertaistukea kyber- ja digiturvallisuuteen liittyviin kysymyksiinsä.
VAHTI-toiminta alkoi jo 1990-luvulla valtiovarainministeriössä. Toiminta siirrettiin Digi- ja väestötietoviraston vastuulle vuonna 2020.
Lue lisää VAHTI-työryhmistä tai ilmoittaudu mukaan työryhmiin.
VAHTI valtionhallinnon tietoturvan vastuuhenkilöiden verkosto tarjoaa vinkkejä ja vertaistukea – liity verkostoon
Verkosto edistää valtionhallinnon kyber- ja tietoturvasta vastaavien henkilöiden ja organisaatioiden yhteistyötä. Toiminta on suunnattu pelkästään valtionhallinnon organisaatioille, jotka voivat erikseen nimetä edustajansa verkostoon.
Verkoston tehtäviä ovat ajankohtaisen tietoturvallisuuteen liittyvän tilannekuvan ja hyvien käytäntöjen jakaminen.
Verkoston jäsenet voivat osallistua VAHTI-työryhmien toimintaan samalla tavalla kuin muut työryhmien jäsenet.
Voit ilmoittautua verkostoon lähettämällä sähköpostia osoitteeseen [email protected].
VAHTIin on nimitetty uusi johtoryhmä
VAHTIin on nimitetty uusi johtoryhmä toimikaudelle 01.03.2025–31.01.2028. Johtoryhmän puheenjohtajaksi nimitettiin johtaja Mikko Pitkänen ja varapuheenjohtajaksi tietohallintojohtaja Eero Konttaniemi Digi- ja väestötietovirastosta.
VAHTI-johtoryhmään kuuluu julkisen hallinnon viranomaisia ja organisaatioita, jotka vastaavat kyber- ja digitaalisen turvallisuuden kehittämisestä ja keskeisten palveluiden tuottamisesta. Johtoryhmässä on mukana 40 organisaatiota.
Johtoryhmän tehtävänä on mm. koordinoida yhteistyötä, jakaa digiturvallisuuden tilannekuvaa ja kehittää yhteisiä toimintatapoja. Lisäksi VAHTI-työryhmät raportoivat toiminnastaan johtoryhmälle.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete