Befolkningsregistercentralen och magistraterna slås samman till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata vid ingången av 2020
Republikens president stadfäste idag lagen om grundandet av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Lagen träder i kraft den 1 januari 2020 då det nya ämbetsverket Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inleder sin verksamhet.
Ämbetsverket uppstår då de uppgifter som åligger den nuvarande Befolkningsregistercentralen, magistraterna och enheten för styrning och utveckling av magistraterna vid Regionförvaltningsverket i Östra Finland sammanförs till en ny helhet vid Befolkningsregistercentralen. Befolkningsregistercentralens namn ändras samtidigt till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Uppgiften är att främja digitalisering och att förenhetliga handlingssätt
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska främja digitaliseringen av samhället, trygga tillgången till information och erbjuda tjänster för kundernas livshändelser. Riksomfattande handlingssätt, enhetlig praxis och möjligheter som skapas tack vare digitala handlingssätt kommer att prioriteras särskilt. Ämbetsverket blir en riksomfattande myndighet med flera regionala verksamhetsställen.
”Målet med reformen är att främja digitaliseringen och offentliga e-tjänster samt att utveckla samarbetet inom den offentliga förvaltningen i fråga om kundservicen. Ämbetsverkets namn illustrerar dess betydelse och uppgift som vägvisare för digitaliseringen”, fastslår kommun- och reformminister Anu Vehviläinen.
”Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kommer att bli en aktiv aktör som har ett omfattande verksamhetsfält och som främjar digitalisering. Vårt mål är att vi tack vare sammanslagningen kan erbjuda medborgarna ännu mera heltäckande, livssituationsbaserade tjänster och främja digitaliseringen av den offentliga förvaltningen och hela det finländska samhället på ett kraftfullt sätt. Organiseringen av ämbetsverkets verksamhet kommer i gång på allvar nu när lagen stadfästs”, berättar Befolkningsregistercentralens överdirektör och den nya myndighetens kommande generaldirektör Janne Viskari.
Lagen om grundandet av myndigheten för digitalisering och befolkningsdata publiceras i sin helhet på regeringens beslutssida (på finska).
Ytterligare information:
Janne Viskari, överdirektör, Befolkningsregistercentralen, tfn 0295 535 022, janne.viskari(at)vrk.fi
Irja Peltonen, informationsdirektör, finansministeriet, tfn 0295 530 138, irja.peltonen(at)vm.fi
Maria Nikkilä, informationsråd, chef för digitaliseringsenheten, finansministeriet, tfn 0295 530 514, maria.nikkila(at)vm.fi
Tuomas Vanhanen, kommun- och reformminister Anu Vehviläinens specialmedarbetare, finansministeriet, tfn 0295 530 216, tuomas.vanhanen(at)vm.fi
Vad gör Befolkningsregistercentralen och magistraterna?
Befolkningsregistercentralen och magistraterna producerar i dagsläget mångsidiga tjänster åt myndigheter, företag och medborgare. Befolkningsregistercentralen svarar speciellt för Suomi.fi-tjänsterna, sakkunnigtjänster som rör informationshantering inom den offentliga förvaltningen samt för certifikattjänsterna och utvecklandet av befolkningsdatasystemet.
Magistraterna är tillsammans med Befolkningsregistercentralen registeransvariga inom befolkningsdatasystemet och de ansvarar för ett stort antal olika rättskyddstjänster samt för allmänna förvaltnings- och serviceuppgifter. Magistraterna fungerar bland annat som intressebevakningsmyndigheter och sköter notarius publicus uppgifter, civilvigslar och bestyrkande av köp.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete