Uusi digitalisaatiota edistävä virasto ohjaa ja palvelee elämän eri vaiheissa
Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen on asettanut hankkeen valmistelemaan maistraattien, Väestörekisterikeskuksen ja Itä-Suomen aluehallintovirastossa toimivan maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikön tehtävien yhdistämistä 1.1.2020 alkaen. Uuden viraston keskeinen tehtävä on digitalisaation edistäminen ja elämäntilannelähtöisten palvelujen tuottaminen. Maistraattien kuluttajaneuvontatehtävät siirretään jo ennen virastojen yhdistymistä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.
Uusi virasto edistää asiakaslähtöistä digitalisaatiota ja tietojen liikkumista eri järjestelmien välillä
– Virasto edistää asiakaslähtöisesti digitalisaatiota yhteiskunnassa ja hyödyntää sitä esimerkinomaisesti itse. Virasto on valtakunnallinen ja hajautetusti toimiva, joten toimintatapa on moderni. Digitaalisuus tukee nykyisiä palvelumuotoja ja uusi virasto nojautuu yhdistyvien virastojen erityisosaamiseen, yhdistymishankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja, valtiovarainministeriön tietojohtaja Irja Peltonen kertoo.
Uusi virasto kerää yhteen maistraattien, Väestörekisterikeskuksen ja Itä-Suomen aluehallintovirastossa toimivan maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikön tehtävät. Yhdistetyn viraston henkilöstömäärä tulee olemaan noin 800 henkilöä. Maistraattien kuluttajaneuvontatehtävät siirretään jo ennen yhdistymistä, 1.1.2019 alkaen, Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.
Uusi virasto ohjaa ja neuvoo palvelujen toteuttamisessa digitaalisesti ja kehittää samalla myös omia palvelujaan. Jatkossa kansalaiset voivat helpommin hoitaa kaikki samaan elämäntilanteeseen liittyvät asiat ja saada sujuvaa palvelua.
Digitaalisuus tukee nykyisiä palvelumuotoja – uusi virasto ohjaa ja näyttää mallia muille
– Uuden viraston työ tähtää tietojen liikkumiseen paremmin eri järjestelmien välillä, mistä hyötyy koko yhteiskunta yksittäisiä kansalaisia ja yrityksiä myöten. Digitaalisessa yhteiskunnassakin on sijaa käyntipistepalvelulle ja sen kautta saadaan yksittäisten palvelujen toimivuudesta suoraa ja tärkeää palautetta, jonka pohjalta palvelua pystytään kehittämään laajemminkin, Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Janne Viskari vakuuttaa.
Muutoshanke etenee vauhdilla ja yhteisvoimin
Uuden viraston valmistelutyö käynnistyi 10. tammikuuta valtiovarainministeriössä, kun muutoshankkeen työryhmät kokoontuivat ensimmäistä kertaa yhteen. Satapäinen joukko pääsi yhteisymmärrykseen muutoshankkeen tavoitteista ja aikataulusta. Myös nimikilpailu on juuri päättynyt ja viraston nimestä päätetään ehdotusten perusteella lähiaikoina.
– Virastomuutosta tekee tällä hetkellä kymmenen työryhmän joukko, joista kussakin on edustettuna kaikki yhdistyvät organisaatiot. Työskentely yhdessä jo valmisteluvaiheessa on tärkeää, jotta virasto voisi aloittaessaan toimia yhtenäisesti, valmisteluryhmän puheenjohtaja Merja Koponen maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksiköstä sanoo.
Muutoshanketta ohjaa valtiovarainministeriö. Virastojen yhdistymistä koskeva hallituksen esitys valmistellaan kevään aikana ja se on tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokaudella 2018.
Uutta virastoa tulee johtamaan Väestörekisterikeskuksen nykyinen ylijohtaja Janne Viskari, jolla on selkeä visio viraston toiminnasta.
– Odotan uudelta virastolta ketteryyttä, mikä voi toteutua vain asiantuntijoihin ja heidän päätöksentekokykyynsä aidosti luottamalla. Suunnittelemme yhdessä yhteneväiset, mutta samalla riittävän joustavat ja mukautuvat toimintatavat, jotta voimme palvella kansalaisia ja organisaatioita mahdollisimman hyvin muuttuvissa elämäntilanteissa.
Lisätietoja:
Hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja, tietojohtaja Irja Peltonen, valtiovarainministeriö
[email protected]
puh. 0295 530 138
Hankkeen johdon foorumin puheenjohtaja, ylijohtaja Janne Viskari, Väestörekisterikeskus
[email protected]
puh. 0295 535 022
Hankkeen valmisteluryhmän puheenjohtaja, johtaja Merja Koponen, Itä-Suomen aluehallintovirasto, maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö
[email protected]
puh. 0295 016 877
Valtioneuvoston Hankeikkuna (Maistraattien ja väestörekisterikeskuksen tehtävien yhdistämishanke)
Maistraattien uudelleenorganisoinnin asettamishankkeen muutospäätös
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete