Uppgifter om dödsfall överförs automatiskt mellan Finland och Estland från och med den 15 april
Från och med den 15 april 2025 utbyter finska och estniska myndigheter automatiskt information om sina medborgare som avlidit i det andra landet. Detta underlättar de anhörigas ärendehantering och säkerställer att de myndighetsprocesser som behövs i och med dödsfall, såsom att betalningen av sociala förmåner upphör och bankkontona stängs, framskrider utan separata notifikationer.
Tidigare har anhöriga varit tvungna att anmäla en finsk medborgares dödsfall i Estland till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och på motsvarande sätt en estnisk medborgare i Finland till Estlands befolkningsregister. I fortsättningen överförs denna information automatiskt, varvid processen är snabbare och myndighetsregistren hålls uppdaterade utan separata notifikationer.
"I det första skedet av informationsutbytet får vi regelbundet uppgifter från Estland om finska medborgare som avlidit i landet. I nästa skede utvidgas informationsutbytet till att gälla flyttningar mellan länder. I framtiden utvidgas informationsutbytet till att gälla även andra uppgifter, såsom ändringar i namn och civilstånd samt uppgifter om barns födelse", berättar överdirektör Timo Salovaara vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Utbytet av flytt- och adressuppgifter utvidgas i slutet av 2025
Fördraget om utbyte av befolkningsregisteruppgifter som Finland och Estland undertecknade i september 2022 trädde i kraft den 1 maj 2024. I det första skedet den 15 april 2025 gäller informationsutbytet uppgifter om dödsfall, men målet är att även flyttningsuppgifterna börjar överföras automatiskt i slutet av år 2025. På så sätt hålls adressuppgifterna för medborgare som flyttat mellan Finland och Estland uppdaterade i båda ländernas befolkningsregister.
I fortsättningen kan stadigvarande boningsort vara registrerad endast i ett land åt gången. Detta innebär också att sociala förmåner som grundar sig på boningsorten kan fås endast från ett land. Finland har haft motsvarande avtal med de övriga nordiska länderna sedan 1960-talet.
Adressuppgifterna för dubbelregistrerade kontrolleras
I samband med beredningen av informationsutbytet har man observerat att cirka 5 000 finska medborgare har en stadigvarande adress registrerad både i Finland och i Estland. Därför kontaktar befolkningsregistermyndigheterna dessa personer i slutet av 2025 för att säkerställa att uppgifterna är aktuella.
"De flesta av de personer som berörs av ändringen i befolkningsdatasystemet har endast registrerat bostadsorten i ett land. Det finns också personer som är registrerade som stadigvarande bosatta i både Finland och Estland, och dessa anteckningar kommer att kontrolleras och korrigeras", berättar Enel Pungas, chef för befolkningsdataärenden vid Estlands inrikesministerium.
Det långvariga samarbetet mellan Finland och Estland förstärks
Befolkningsregistermyndigheterna i Finland och Estland har samarbetat sedan början av 1990-talet. Sedan år 2005 har Finland lämnat adress-, namn- och civilståndsuppgifter om estniska medborgare bosatta i Finland till de estniska myndigheterna. Nu blir informationsutbytet ömsesidigt, vilket stärker myndigheternas möjligheter att tillhandahålla aktuella och korrekta tjänster för medborgare i båda länderna.
Gör så här om du flyttar mellan Finland och Estland
Det rekommenderas att medborgare som flyttar mellan Finland och Estland kontrollerar sina uppgifter om boningsort i tid.
- Om du de facto bor i Estland men har en registrerad stadigvarande adress även i Finland ska du göra en utflyttningsanmälan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
- Om du de facto bor i Finland men har en registrerad stadigvarande adress även i Estland, kontrollera anvisningarna i Estlands befolkningsregister.
- På Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsidor finns anvisningar för kontroll och uppdatering av adressuppgifter.
Om ingen anmälan om flyttning till utlandet har gjorts, antecknas personen i ett senare skede som utflyttad enligt den information som fås från Estland.
Ytterligare information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, överdirektör Timo Salovaara
+358 50 344 3111, [email protected]
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete