Suomi.fi-valtuudet: Edunvalvontaan määrätyille henkilöille mahdollisuus valtuuttaa ja asioida toisen puolesta
Sähköisen puolesta-asioimisen mahdollisuuksia laajennetaan asteittain vuosina 2023–2025 edunvalvontaan määrätyille, edunvalvontavaltuutetuille ja yksityisille edunvalvojille. Ensimmäinen muutos koskee edunvalvontaan määrättyjä, jotka uudistuksen myötä voivat valtuuttaa ja asioida toisen puolesta.
Tavoitteena on vahvistaa eri ihmisryhmien yhdenvertaisia mahdollisuuksia toimia digitaalisessa yhteiskunnassa.
Suomi.fi-valtuuksia hyödyntävät organisaatiot voivat tarvittaessa itse rajoittaa edunvalvontaan määrättyjen asiointia palveluissaan Valtuudet-palvelun sääntömoottorin avulla.
Digi- ja väestötietovirasto lähettää organisaatioille ohjeet ja viestintäaineistot, kun asiakasviestintä uudesta mahdollisuudesta voidaan aloittaa. Jotta vältämme väärinkäsitykset toivomme, että uudistuksesta kerrotaan asiakkaille oikea-aikaisesti ja yhdenmukaisesti.
Edunvalvontaan määrätyille mahdollisuus valtuuttaa ja asioida toisen henkilön tai organisaation puolesta
Edunvalvontaan määrätyt henkilöt eivät ole voineet valtuuttaa Suomi.fissä tai asioida toisen puolesta. Tähän tulee muutos viimeistään alkuvuodesta 2024. Muutos koskee 58 000 henkilöä.
Edunvalvonnan laajuus vaikuttaa siihen, mitä valtuuksia henkilö voi antaa. Kaikki edunvalvonnassa olevat saavat valtuuttaa omaa henkilöään kuten terveyttään koskevissa asioissa. Sen sijaan taloudellisiin asioihin liittyy erilaisia rajoituksia.
Uudistuksen myötä edunvalvontaan määrätyt henkilöt voivat edunvalvontansa laajuudesta riippuen jatkossa mm.
- antaa Suomi.fi-valtuuksia toisille henkilöille tai organisaatioille
- allekirjoittaa oman valtuushakemuksensa, jos häneltä puuttuu sähköiset tunnistusvälineet tai digitaidot
- asioida muiden henkilöiden, työnantajansa ja muiden organisaatioiden puolesta hänelle annetuille Suomi.fi-valtuuksilla
- asioida alaikäisen lapsensa puolesta.
Taloudellisiin asioihin liittyvää valtuuttamista ja puolesta-asiointia rajoitetaan
Jatkossakaan edunvalvontaan määrätyt henkilöt eivät holhoustoimilain mukaan voi hoitaa pankkitiliasioitaan, eivätkä myöskään valtuuttaa toista henkilöä hoitamaan omia pankkitiliasioitaan. Jos edunvalvonnassa olevan toimintakelpoisuutta on rajoitettu, hän ei voi jatkossakaan valtuuttaa tai asioida toisen puolesta taloudellisissa asioissa.
Vaikka edunvalvontaan määrätyn henkilön toimintakelpoisuutta on rajoitettu, hän voi siitä huolimatta aina antaa valtuuksia omaan henkilöönsä liittyvissä asioissa kuten terveysasioissa. Hän voi myös asioida alaikäisen lapsensa ja huollettavansa puolesta muissa kuin tämän taloudellisissa asioissa.
Asiointipalvelu voi yhä rajoittaa asiointioikeuksia – rajoitus tulee huomioida asiakasohjeissa
Lainsäädäntö saattaa rajoittaa tiukemmin edunvalvontaan määrätyn asiointia joissain palveluissa. Palveluista vastaavien organisaatioiden tulee huolehtia siitä, että Valtuuksien sääntömoottorissa on tarvittaessa lakiin perustuvat rajoitukset ja että asiointipalvelun ohjeet on päivitetty. Valtuudet-palvelu päivittää sääntömoottoria koskevan ohjeistuksensa marraskuussa.
Tavoitteena on laajentaa sähköinen puolesta-asiointi myös edunvalvontavaltuutetuille ja yksityisille edunvalvojille vuoden 2025 loppuun mennessä
Digi- ja väestötietovirasto laajentaa suunnitelmallisesti ja asteittain eri ihmisryhmien mahdollisuutta puolesta-asiointiin.
- Vuonna 2022 käynnistettiin avustettu valtuuttaminen. Sen avulla henkilöt, joilla ei ole sähköisiä tunnistusvälineitä, voivat valtuuttaa luottohenkilönsä asioimalla Digi- ja väestötietovirastossa tai lähettämällä valtuushakemuksen.
- Hyvinvointialueille on tarjolla avustetun valtuuttamisen toimintamalli, jonka avulla henkilö, jolla ei ole sähköisiä tunnistuvälineitä, voi valtuuttaa asioimalla hyvinvointialueen palvelupisteessä.
- Vuoden 2025 loppuun mennessä sujuvoitetaan myös edunvalvontavaltuutettujen ja yksityisten edunvalvojien sähköistä puolesta-asiointia valtuuttajiensa ja päämiestensä puolesta ilman erikseen annettuja valtuuksia.
Päämiesten, edunvalvontavaltuutettujen sekä yksityisten edunvalvojien puolesta-asioinnin uudistukset mahdollistaa DVV:n oikeusturvahankkeessa kehitteillä oleva uusi edunvalvonnan tietovaranto. Lisäksi osa tulevista uudistuksista edellyttää lainsäädännön muutoksia.
Uudistuksen myötä edunvalvontavaltuutetut ja yksityiset edunvalvojat voivat asioida Suomi.fi-valtuuksia hyödyntävissä asiointipalveluissa tehtäviinsä kuuluvissa asioissa. Erillistä Suomi.fi-valtuutta ei enää tarvita.
Pysy ajan tasalla kehittämisestä
Järjestämme jatkossa keskeisille sidosryhmille infotilaisuuksia Valtuudet-palvelun laajentamisesta näille kohderyhmille. Löydät tietoa projektin etenemisestä ja infojen aikataulusta projektin työtilasta.
Lisätietoa projektin työtilasta
Haluatko pysyä ajan tasalla Suomi.fi-palveluiden kehityksestä? – Tilaa Suomi.fi-uutiskirje
Suomi.fi-uutiskirje on palveluiden kehittäjille suunnattu uutiskirje, joka kokoaa Suomi.fi-palveluiden tuoreet kuulumiset kuusi kertaa vuodessa.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete