Suomi.fi-fullmakter gör uträttandet av ärenden på någon annans vägnar smidigare i många av Skatteförvaltningens tjänster
Suomi.fi-fullmakter har underlättat uträttandet av företags, sammanslutningars och privatpersoners skatteärenden avsevärt. Med hjälp av tjänsten har man smidigt kunnat uträtta ärenden på ett företags vägnar i Skatteförvaltningens tjänster sedan 2016 och på en annan persons vägnar sedan 2018.
De första tjänsterna som utnyttjade Suomi.fi-fullmakterna redan år 2016 var Skatteförvaltningens Palkka.fi och Ilmoitin.fi. Numera är Skatteförvaltningens tjänster bland de största utnyttjarna av Suomi.fi-fullmakter till antalet ärenden.
Tjänsten Fullmakter gjorde det lättare att sköta skatteärenden på en annan persons vägnar
Suomi.fi-fullmakterna gör det betydligt lättare att uträtta ärenden på privatpersoners och företags vägnar i Skatteförvaltningens tjänster.
– Med hjälp av fullmakter kan man sköta olika skatteärenden på en annan persons eller ett företags vägnar. Man kan till exempel lämna in ett företags skattedeklaration eller uträtta ärenden på ett minderårigt barns vägnar, berättar Carina Johansson som är expert på utvecklingen av elektronisk identifiering och befullmäktigande vid Skatteförvaltningen.
Om ett företag, en förening, ett annat samfund eller en person inte på egen hand kan ge fullmakt i Suomi.fi-fullmakter, registrerar myndigheten fullmakterna på ansökan. Tidigare var det ur kundens synvinkel arbetsamt att göra en ansökan om fullmakt på en pappersblankett med underskrifter och nödvändiga bilagor.
Faktaruta
- Utmaning: De sätt att ge fullmakter som Skatteförvaltningen använde tidigare gjorde det arbetsamt och tidskrävande att sköta skatteärenden på ett företags, en sammanslutnings eller en privatpersons vägnar.
- Mål: Skatteförvaltningens mål var att göra det smidigare och snabbare att göra ansökningar om fullmakter och sköta skatteärenden på någon annans vägnar. Samtidigt skulle Skatteförvaltningen säkerställa att de personer som uträttar ärenden på någon annans vägnar kan identifieras på ett säkert och tillförlitligt sätt på nätet.
- Fördelar/Lösning: Tjänsten Fullmakter möjliggjorde elektroniska fullmakter och säker elektronisk identifiering, vilket gjorde det betydligt lättare att sköta skatteärenden på både privatpersoners och företags vägnar.
– Nuförtiden kan man underteckna ansökan om fullmakt elektroniskt i Suomi.fi, vilket är mycket smidigare för kunden. På så sätt kan man göra en ansökan om fullmakt med färre arbetsskeden och man behöver inte längre skicka en kopia av identitetsbeviset som bilaga till ansökan. Detta är ett exempel på ett fint utvecklingsarbete för de kunder som är tvungna att göra ansökningar om fullmakter, konstaterar Johansson.
År 2024 blir det ännu lättare att uträtta ärenden på föreningars vägnar, då uppgifterna om föreningarnas namntecknare i större utsträckning än tidigare kan sökas i Patent- och registerstyrelsens föreningsregister och man kan helt avstå från att fylla i ansökningar om fullmakt.
Tydliga fördelar med tjänsten Fullmakter – tjänsten utvecklas tillsammans
Ur Skatteförvaltningens synvinkel har tjänsten Fullmakter haft tydliga fördelar. Övergången till elektroniska fullmakter har inte bara medfört kostnadsbesparingar utan också nya typer av data för Skatteförvaltningen. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder rapporter med hjälp av vilka Skatteförvaltningen till exempel kan analysera och granska kundbeteendet.
Enligt Salla-Maarit Karhi, som arbetar som funktionell expert på MinSkatt, har tjänsten Fullmakter utvecklats mycket efter drifttagningen i tätt samarbete med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och andra intressentgrupper. Man har alltid kunnat kontakta Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata med låg tröskel när man utifrån respons från kunderna har sett ett behov av att utveckla Suomi.fi-fullmaktstjänsten.
– När Suomi.fi-fullmakter togs i bruk i MinSkatt var det bara möjligt att uträtta ärenden på andras vägnar med ett fullmaktsärende. År 2023 kunde man uträtta ärenden i MinSkatt med åtta olika fullmaktsärenden, berättar Karhi.
Endast några kundgrupper har lämnats utanför Suomi.fi-fullmakterna, av vilka Johansson nämner till exempel dödsbon med personbeteckning. Dödsbon med ett FO-nummer kan dock redan ta i bruk Suomi.fi-fullmakter.
– Förhoppningsvis kommer även dödsbon med personbeteckning att omfattas av fullmakterna, säger Johansson.
Suomi.fi-fullmakter medverkar i planeringen av det utvecklingsarbete som behövs för detta.
Skatteförvaltningen har lyssnat på sina egna intressentgrupper med öronen på skaft för att göra det lättare för kunderna att uträtta ärenden i Skatteförvaltningens tjänster.
– Vi har utvecklat fullmaktsbaserat uträttande av ärenden i MinSkatt. Till exempel har vi utvecklat en vy för betalningsuppgifter för bokförarnas behov och skapat en favoritlista för att underlätta hanteringen av stora mängder fullmakter, säger Karhi.
Ett gränssnitt till Skatteförvaltningens sammanslutningsregister gjorde uträttandet av sammanslutningars skatteärenden smidigare
Utöver Skatteförvaltningen och dess kunder gynnar den gemensamma utvecklingen även Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
– Tidigare har det till exempel inte funnits något register där Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kunde ha fått uppgifter om sammanslutningarnas delägare som stöd för registreringen av fullmakter. Genom gemensam utveckling har vi kunnat skapa ett sådant gränssnitt, avslutar Johansson.
Tjänsten Fullmakter kontrollerar numera rätten att uträtta ärenden på en sammanslutnings vägnar i Skatteförvaltningens sammanslutningsregister. Detta gör det betydligt lättare för sammanslutningar att uträtta sina skatteärenden, eftersom de inte längre behöver göra ansökningar om fullmakt. Man kan uträtta ärenden på sammanslutningens vägnar och befullmäktiga en annan person eller till exempel en bokföringsbyrå på egen hand i Suomi.fi-fullmakter.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete