Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä ensimmäisenä mukana:
Suomi mahdollisti sähköisen toisen puolesta asioinnin sote-asioissa ensimmäisenä maailmassa
Suomi on ottanut ensimmäisenä maailmassa käyttöönsä mahdollisuuden, jossa aikuinen voi sähköisesti valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan sosiaali- ja terveysasioissa. Toisen puolesta asiointi edellyttää sähköisen terveydenhuollon asioinnin valtuutuksen tekemistä Suomi.fi-verkkopalvelussa. Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Essote) on ensimmäinen organisaatio, jossa tämä on mahdollista.
”Suomi on tässä asiassa edelläkävijä. Tiedossamme ei ole, että muualla maailmassa aikuinen voisi sähköisesti valtuuttaa toista henkilöä asioimaan puolestaan sote-asioissa”, kertoo Väestörekisterikeskuksen hankepäällikkö Matti Hiltunen. Väestörekisterikeskus vastaa Suomi.fi-verkkopalvelusta ja sen osana toimivasta Valtuudet-palvelusta.
Suomi.fi-verkkopalvelussa voi antaa valtuuden asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta myös useassa muussa julkisen hallinnon palvelussa ja valtuutusmahdollisuudet laajenevat jatkossa entisestään.
Kohta miljoonan suomalaisen käytettävissä
Suomi.fissä tehtävä sähköinen valtuutus mahdollistaa nyt asioinnin täysi-ikäisen henkilön puolesta Essoten sähköisissä palveluissa. Ensimmäisessä vaiheessa palveluihin kuuluu ajanvaraus, mutta palvelu laajenee vähitellen myös muihin Essoten palveluihin ja muun muassa Omakantaan.
”Tämä helpottaa erityisesti ikääntyneiden läheisten asioita hoitavien ja omaishoitajien arkea, kun terveydenhuollon aikoja voi varata netistä toisen puolesta”, kertoo projektipäällikkö Anna-Elina Ukkonen puolesta asiointia edistäneestä Essoten PUOLA-hankkeesta. Essote tarjoaa Mikkelin seudulla sote-palveluja seitsemässä kunnassa noin 80 000 asukkaalle. Lisäksi kuntayhtymään kuuluvat erikoissairaanhoidon osalta Pieksämäki ja Joroinen.
Toisen aikuisen puolesta asiointi on laajentumassa noin miljoonan suomalaisen mahdollisuudeksi, sillä Essoten sähköisten palvelujen taustalla on Hyvis-portaali. Sama portaali on käytössä myös Itä-Savossa, Etelä-Karjalassa, Etelä-Pohjanmaalla, Keski-Suomessa, Kymenlaaksossa ja Päijät-Hämeessä. Seuraavaksi mahdollisuus asioida toisen aikuisen puolesta otetaan käyttöön Oulussa, Raahessa ja Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus virtu.fi-palvelussa.
Kuinka annan valtuutuksen?
Sähköinen valtuus luodaan Suomi.fi-verkkopalvelun Valtuudet-osiossa osoitteessa www.suomi.fi.
Valtuuttaja kirjautuu palveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Valtuuttamisen jälkeen valtuutettu voi asioida palvelussa toisen puolesta kirjautumalla omilla sähköisillä tunnistusvälineillään palveluun. Valtuudelle määritetään voimassaoloaika ja se on tarvittaessa voimassa heti.
Valtuutuksen antajalla täytyy siis vielä tässä vaiheessa olla jonkin verran digitaalisia taitoja. Tulevaisuudessa sähköinen valtuutuksen voi antaa myös ilman sähköisiä tunnistusvälineitä, sillä Suomi.fi-valtuuksiin on tulossa mahdollisuus luoda digitaalisissa järjestelmissä toimiva valtakirja myös palvelupisteessä virkailijan avustamana.
Lisätietoja
Väestörekisterikeskus, Hankepäällikkö Matti Hiltunen, p. 029 553 5013, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
PUOLA-hanke, Projektipäällikkö Anna-Elina Ukkonen, p. 040 359 7073, etunimi.sukunimi[at]essote.fi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Projektipäällikkö Jari Suhonen, p. 029 524 7416, etunimi.sukunimi[at]thl.fi
Katso video valtuuksien myöntämisestä Suomi.fi-portaalissa
Katso video toisten aikuisten puolesta asioinnista
Hyvis-asiointialustan Valtuusrekisteriin perustuva toisen puolesta asiointi on kehitetty Essoten hallinnoimassa sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rahoittamassa PUOLA-hankkeessa. Hankkeessa rakennetut, Suomi.fi-palveluita hyödyntävät ratkaisut helpottavat merkittävästi Hyvis-asiointialustaa käyttävien alueiden sähköistä asiointia. Aiemmin samassa hankkeessa on tehty mahdolliseksi huoltajan asiointi alle 10-vuotiaan lapsen puolesta ajanvarauspalvelussa sekä luotu kertakirjautumisratkaisu Essoten sähköisestä asiointipalvelusta Omakantaan.
Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat Hyvis-ICT Oy, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Väestörekisterikeskus, Kansallinen palveluarkkitehtuuriohjelma, Kelan Kanta-palvelut, Mikkelin seudun omaishoitajat ja läheiset ry. sekä Essoten alueen kunnat.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete