Palvelutietovarantoa kehitetään ketterästi ja käyttäjää kuunnellen
Palvelutietovarannon kehittäminen on tasapainottelua erilaisten käyttäjätarpeiden ja muiden vaatimusten välillä. Pyrkimyksenä on saada aikaan luotettava, käytettävä ja ajantasainen datalähde koko Suomelle.
Käyttäjät osallistuvat kehitystarpeiden määrittelyyn
Keräämme säännöllisesti asiakkaiden näkemyksiä kehittämisen tueksi. Tänä vuonna olemme selvittäneet rajapinta-asiakkaiden tarpeita käyttäjäkyselyillä, jotka lähetimme asiakasorganisaatioille sekä IT-toimittajille, jotka tarjoavat PTV-integraatiota. Saamme lisäksi jatkuvasti kehittämistoiveita suoraan asiakkailta.
Asiakastarpeiden analysointi PTV-ydinryhmässä on jatkuvaa tasapainottelua: Mitkä kehitysehdotukset edistävät keskeisiä tavoitteitamme? Onko uuden toiminnallisuuden hyöty riittävä sen vaatimiin resursseihin nähden? Kehitämmekö käyttöliittymää vai satsaammeko rajapintoihin? Saamme kymmeniä kehitysehdotuksia vuosittain ja pystymme toteuttamaan vain pienen osan niistä.
Asiakkaat mukana käytännön kehittämisessä
Osallistamme asiakkaita monipuolisilla menetelmillä, jotta voimme viedä eteenpäin oikeita asioita järkevästi. Asiakkaat ovat mukana käytännön kehitystyössä työstämässä ja kommentoimassa uusia toiminnallisuuksia. Teemme virtuaalisessa PTV-kehittäjäyhteisössä kuukausittain tehtävänantoja ja pyydämme kommentteja kehitysaihioihin ja käyttöliittymien rautalankoihin. Lisäksi Slackissä toimii verkkoyhteisö PTV-foorumi, jossa käyttäjät voivat antaa palautetta ja kommentoida suunnitelmia.
Tärkeimmistä käyttöliittymäuudistuksista teetämme loppukäyttäjätestauksen ja käytettävyysarviot käytettävyysasiantuntijoilla. Tänä vuonna olemme myös esim. haastatelleet niiden organisaatioiden edustajia, jotka vastasivat rajapintoihin liittyviin käyttäjäkyselyihimme.
Mitä PTV:ssä nyt kehitetään?
Ensinnäkin, haluamme parantaa PTV-datan hyödyntämismahdollisuuksia. Käyttäjäkyselyiden perusteella meidän pitää yksinkertaistaa rajapintojen rakennetta ja parantaa rajapintametodien käytettävyyttä. Tämä työ on suunnitteilla. Toisaalta on tullut ilmi tarve helppokäyttökomponenteille, joiden avulla pienet organisaatiot voisivat hyödyntää omaa dataansa verkkosivuillaan ilman tarvetta tekniselle osaamiselle. Tähän liittyen teemme parhaillaan käyttäjähaastatteluja.
Haluamme myös parantaa PTV-datan laatua ja ajantasaisuutta. Niinpä kehitämme jatkuvasti PTV-käyttöliittymää, jotta tiedon ylläpitäjien on helppo tehdä työtään. Riittävän datan kattavuuden varmistamiseksi teemme syksyllä mm. kokeilutoteutuksen, jossa tuodaan Apteekkariliiton rekisteristä apteekkien palvelupaikkatiedot Palvelutietovarantoon.
Lisäksi haluamme parantaa PTV:n toimintavarmuutta ja luotettavuutta: Yhä useammat organisaatiot hyödyntävät PTV-dataa omissa palveluissaan, joten heidän kannaltaan on kriittistä, että PTV-dataa voi ylläpitää ja käyttää luotettavasti. Viime keväänä toteutettiinkin PTV:n pilvisiirto ja loppuvuonna tulossa on mm. lokitietojen ja käytön seurannan välineiden kehitystä.
Tule mukaan kehittämään PTV:tä!
Teksti: Elina Huhta
Kirjoittaja työskentelee Digi- ja väestötietovirastossa Suomi.fi-verkkotoimituksessa ja toimii sisältöasiantuntijana Palvelutietovarannon ydinryhmässä
Palvelutietovaranto sisältää palvelut kuvattuna asiakkaan näkökulmasta
Palvelutietovarantoon (PTV) kunnat, valtio ja yksityinen sektori kuvaavat asiakaslähtöisesti palvelunsa ja niiden asiointikanavat ja nämä tiedot ovat hyödynnettävissä avoimien rajapintojen kautta. Digi- ja väestötietoviraston (DVV) moniosaajatiimi kehittää PTV:tä käyttäjälähtöisesti, ketterin menetelmin.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete