Samarbete krävs för att göra det smidigare för dödsboet att uträtta ärenden
En närståendes död är ett ämne som berör oss alla. Varje år dör cirka 60 000 människor i Finland, vilket innebär att ett motsvarande antal nya dödsbon upptecknas. I nuläget är skötseln av dödsboets ärenden ofta en lång och tung process för de närstående. Skötseln omfattar insamling och sammanställning av uppgifter samt uträttande av ärenden med olika myndigheter. Elektronisk ärendehantering är möjlig endast i begränsad utsträckning.
Digitalisering och automatisering ger tid för de anhörigas sorgearbete
Utmaningarna i nuläget har redan länge varit kända bland de aktörer som är kopplade till ärendet. I det nätverkssamarbete som gick under namnet ”Dödens ekosystem” bildades redan i slutet av förra decenniet en gemensam syn på hur man kan lösa utmaningarna på ett kundorienterat sätt. Detta arbete ledde slutligen till en skrivelse i det nuvarande regeringsprogrammet och till att verkställandet av finansministeriets program Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter inleddes i april 2024.
Syftet med programmet är att minska de anhörigas administrativa börda
och ger mer tid för det viktigaste – sorgearbetet.
Syftet med programmet är att säkerställa att ärenden som gäller en närståendes död sköts smidigt ge-nom att digitalisera nödvändiga handlingar och främja automatisering i myndighetsprocesserna. Målbilden är att man kan sköta dödsboets ärenden elektroniskt och att de nödvändiga uppgifterna förmedlas i strukturerad form mellan olika aktörer.
Detta minskar de anhörigas administrativa börda och ger mer tid för det viktigaste – sorgearbetet.
Samtidigt kan myndighetsprocesserna delvis förenklas och de nuvarande manuella arbetsskedena minskas.
Smidigare verksamhet kräver nära samarbete med intressentgrupperna
Helheten är dock komplex, inte enbart med tanke på det tekniska utvecklingsarbetet och samordningen av lagberedningen.
Ekosystemet som sprider sig runt ämnet omfattar tiotals olika aktörer och näringsgrenar. Även om utvecklingen i själva programmet har begränsats till att smidiggöra skötseln av dödsboet och upprättandet av bouppteckningen, är antalet intressentgrupper och utvecklingsintressen ändå betydande.
Att göra det smidigare för dödsboet att uträtta ärenden är en gemensam utmaning
och en möjlighet att visa att tjänsterna kan utvecklas utifrån livshändelser
med beaktande av människornas och organisationernas behov.
Det står alltså klart att det krävs lösningar för att uppnå programmets mål till fullo och att kunden – i det här fallet dödsboets delägare – smidigare kan uträtta ärenden. Utöver de utvecklingsansvariga organisationerna måste även ekosystemets aktörer bli delaktiga i större utsträckning. Detta framhäver betydelsen av samarbetet med intressentgrupperna i programmet.
Livshändelseorientering och kundperspektiv i fokus
Till framgångsfaktorerna hör också den kollektiva förmågan att behålla kundperspektivet i centrum för det gemensamma arbetet och att med ett större grepp bygga upp en fungerande servicehelhet jämfört med det organisationsspecifika perspektivet.
Att göra det smidigare för dödsboet att uträtta ärenden är en gemensam utmaning och en möjlighet att visa att tjänsterna kan utvecklas utifrån livshändelser med beaktande av människornas och organisationernas behov.
Välkommen med i samarbetet!
Nico Käräjäoja, programchef, finansministeriet
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete