Suomi.fi-valtuuksilla sujuvampaa arkea:
Oman luottohenkilönsä voi nyt valtuuttaa asioimaan puolestaan digipalveluissa vaikka itsellä ei olisi verkkopankkitunnuksia
Suomi.fi-valtuuksien avulla voi antaa luottohenkilölleen luvan asioida puolestaan monissa palveluissa. Aiemmin tämä on vaatinut tunnistautumista Suomi.fi-valtuuksiin esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla. Nyt palvelu avautuu myös henkilöille, joilla ei ole mahdollisuutta itse käyttää digipalveluja tai joilla ei ole tunnistautumisvälineitä.
Suomi.fi-valtuudet on sähköinen valtakirja. Sen avulla valtuuttaja ja valtuutettu sopivat yhdessä, missä palveluissa ja mitä asioita valtuutettu hoitaa valtuuttajan puolesta.
Suomi.fi-valtuuksien avulla voi asioida monissa palveluissa
Suomi.fi-valtuuksien avulla voi asioida niissä palveluissa, jotka hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia asiointioikeuden tarkistamisessa. Merkittävimpiä palveluita ovat esimerkiksi Kelan Omakanta, Verohallinnon palvelut, apteekit ja monet kuntien palvelut.
Tällä hetkellä toisen henkilön puolesta voi esimerkiksi hoitaa veroasioita, varata ajan sosiaali- ja terveyspalveluihin, asioida etuusasioissa, katsella terveystietoja esimerkiksi Omakannassa, uusia reseptejä tai hakea reseptilääkkeitä.
Alkuun pääsee listaamalla yhdessä palveluita, joissa valtuuttaja haluaa luottohenkilönsä asioivan puolestaan. Näin kaikki tarvitut valtuudet saadaan samalla kerralla voimaan. Kukin palvelu neuvoo, voiko palvelussa asioida Suomi.fi-valtuuksilla ja millaisia asioita voi niillä voi hoitaa. Myös Suomi.fi-verkkopalvelusta löytyy listat kaikista niistä palveluista, joissa valtuuksilla voi asioida ja mitä asioita niillä voi hoitaa.
Helpoimmin voimaan digitaitoisen luottohenkilön tekemällä valtuuspyynnöllä
Nopein ja helpoin tapa valtuuttaa on se, että digitaitoinen tuleva valtuutettu tekee Suomi.fi-valtuuksissa valtuuspyynnön. Valtuuspyyntöä varten hän tarvitsee valtuuttajan virallisen nimen ja henkilötunnuksen sekä listan palveluista, joihin valtuuksia haetaan.
Valtuuttaja hyväksyy valtuuspyynnössä haetut valtuudet käymällä jossain Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikoista. Kun tekee ajanvarauksen Suomi.fi-valtuudet organisaatioille ja henkilöasiakkaille -palveluun, välttää jonottamisen ja varmistaa henkilökohtaisen palveluajan: linkki ajanvaraukseen: linkki ajanvaraukseen. Valtuudet tulevat voimaan heti.
Jos käyntiasiointi ei onnistu, valtuuttaja voi tehdä valtuushakemuksen
Jos käyntiasiointi ei onnistu, valtuuttaja voi tehdä valtuushakemuksen itse tai avustajansa kanssa. Tällöin valtuuttaja hyväksyy valtuudet allekirjoittamalla valtuushakemuksen. Valtuuttajan tulee myös todistaa henkilöllisyytensä liittämällä hakemukseen esimerkiksi kopion henkilöllisyystodistuksestaan.
Valtuushakemuksen täyttämistä varten tarvitaan valtuuttajan ja valtuutetun tai valtuutettujen virallinen nimi ja henkilötunnus sekä lista palveluista, joihin valtuuksia haetaan.
Valtuuttajan avustaja voi tunnistautua omilla tunnuksillaan Suomi.fihin tekemään valtuushakemuksen ja lähettämään sen sähköisesti: linkki valtuushakemukseen.
Jos valtuuttajalla itsellään on tietokone, verkkoyhteys ja tulostin, mutta ei tunnistautumisvälineitä, hän voi myös täyttää valtuushakemuksen itse verkossa. Tulostamisen jälkeen hän voi postittaa allekirjoitetun valtuushakemuksen osoitteeseen PL 1003, 02151 Espoo.
Valtuushakemuksen voi myös tuoda Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkaan. Kun tekee ajanvarauksen Suomi.fi-valtuudet organisaatioille ja henkilöasiakkaille -palveluun, välttää jonottamisen ja varmistaa henkilökohtaisen palveluajan: linkki ajanvaraukseen.
Digi- ja väestötietovirasto lähettää tiedon valtuuksien rekisteröinnistä postitse valtuuttajalle.
Tärkeät linkit
- Suomi.fi-verkkopalvelusta löytyy ohjeet valtuutuksen ja valtuuspyynnön tekemiseen.
- Valtuuspyynnön voi tehdä tunnistautumalla Suomi.fi-valtuuksiin.
- Suomi.fi-valtuuksissa voi täyttää valtuushakemuksen. Hakemuksen voi postittaa tai lähettää sähköisesti tunnistautumalla palveluun.
- Kun tekee ajanvarauksen Suomi.fi-valtuudet organisaatioille ja henkilöasiakkaille -palveluun, välttää jonottamisen ja varmistaa henkilökohtaisen palveluajan: linkki ajanvaraukseen.
- Ajanvarauksen tekemiseen ja Suomi.fi-valtuuksiin saa neuvontaa puhelimitse Kansalaisneuvonnasta puh. 0295 000, kansalaisneuvonta.fi.
Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa
- Suomi.fi-valtuudet on sähköinen valtakirja, jonka avulla voi valtuuttaa luottohenkilönsä asioimaan puolestaan.
- Suomi.fi-valtuuksien avulla voi asioida niissä palveluissa, jotka hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia asiointioikeuden tarkistamisessa.
- Suomi.fi-valtuudet on tietoturvallinen kansallinen ratkaisu puolesta-asiointiin sähköisissä asiointipalveluissa.
- Suomi.fi-valtuuksia kehittää ja ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete