Myndighetsposten blir elektronisk – delta i infotillfällen i januari 2026

Utgivningsdatum 17.11.2025 16.13 | Publicerad på svenska 20.11.2025 kl. 8.49
Typ:Pressmeddelande

I Finland övergår man år 2026 till att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ordnar i januari 2026 webbinarier för medborgare om övergången till digital myndighetspost. Det ordnas två webbinarier på finska, ett på svenska och ett på engelska.

På webbinariet går man igenom grunderna i förändringen:

  • hur den post som myndigheterna skickar förändras,
  • vad förändringen innebär,
  • när förändringen sker,
  • vilka som berörs av förändringen,
  • hur man vid behov kan gå tillbaka till att få papperspost,

På webbinariet är det också möjligt att ställa frågor. Länk för att delta i webbinariet skickas till dem som anmält sig närmare evenemanget. Webbinariet spelas in och länken skickas till deltagarna. 

Anmäl dig till webbinariet:

Aktörer inom det digitala stödet – sprid informationen till dina kunder!

Vi uppmuntrar också alla aktörer inom digitalt stöd att ordna distansvisningar av webbinariet för sina kunder. Sprid gärna anmälningslänken vidare!

Vad handlar Prioritera Digitalt-förändringen om?

Från och med 2026 kommer myndighetspost i första hand att skickas elektroniskt. År 2026 aktiveras Suomi.fi-meddelanden för alla myndiga personer som uträttar ärenden digitalt och som inte har aktiverat tjänsten tidigare. Suomi.fi-meddelanden aktiveras när en person identifierar sig första gången i början av 2026 i någon myndighets elektroniska tjänst. I samband med identifieringen informeras personen om att Suomi.fi-meddelanden tas i bruk och ombeds uppge en e-postadress dit notifikationer om nya meddelanden i Suomi.fi-meddelanden skickas. Efter ändringen får över fyra miljoner personer myndighetspost i första hand digitalt.

Ändringen gäller inte personer som inte använder den offentliga förvaltningens e-tjänster, minderåriga eller personer som står under intressebevakning eller som har en gällande intressebevakningsfullmakt. De får fortfarande den post som myndigheterna skickar som papperspost.

Efter förändringen kan användaren, om hen så önskar, gå tillbaka till att ta emot papperspost. Man kan återgå till papperspost i inställningarna för Suomi.fi-meddelanden eller genom att kontakta Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kundtjänst.

Det går dock att återgå till att ta emot papperspost först efter att Suomi.fi-meddelanden har tagits i bruk år 2026, inte på förhand. Valet gäller i sex månader åt gången. Om du efter sex månader identifierar dig på nytt i myndigheternas e-tjänster, aktiveras Suomi.fi-meddelanden på nytt.

Mer information: https://suomi.fi/sv/meddelanden

Digi ensin Hankkeet