Digi- ja väestötietoviraston viides vuosi 2024: toiminnan sopeuttamista sekä palveluiden ja asianhallinnan sähköistämistä
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta sekä tarjoaa palveluita kansalaisten elämäntapahtumiin.
Valtionhallinnon säästöjen vaikutukset Digi- ja väestötietoviraston toimintaan
Viraston taloudellinen asema oli vuonna 2024 vakaa, mutta julkiseen hallintoon kohdistettujen säästötoimenpiteiden takia DVV käynnisti vuosia 2025–27 koskevan talouden sopeutusohjelman. Viraston toimintamenoista leikataan 14,5 miljoonaa euroa vuosina 2025–2027. Tämä vastaa noin 23 % suhteutettuna viraston vuoden 2024 talousarviorahoitukseen.
Toimintamenojen leikkauksen kokoluokka ja nopea aikataulu vaativat DVV:ltä nopeaa reagointia, mistä syystä virasto käynnisti osan sopeutustoimenpiteistä ennakoivasti jo viime vuonna. DVV priorisoi palveluja ja teki sisäisiä tehtävänmuutoksia. Lisäksi määräaikaisia virkoja vähennettiin, eikä virasto palkkaa kaikkien eläköityvien tai muuten virastossa lopettavien tilalle uusia henkilöitä.
DVV painottaa lähivuosina toiminnassaan lakisääteisten tehtävien hoitamista ja supistaa toimintaa lakia alemmalla sääntelyllä virastolle osoitetuissa tehtävissä. Lisäksi virasto tekee merkittäviä supistuksia ICT-kehittämismenoissa, muissa ostopalvelumenoissa, henkilöstömenoissa ja vuokramenoissa.
Palveluiden ja asianhallinnan sähköistäminen merkittävimpiä uudistuksia
Viraston viime vuoden merkittävimpiä asiakkaille näkyviä uudistuksia olivat palveluiden ja asianhallinnan sähköistäminen. DVV painotti kehittämistyössä asiakasmäärältään suuria palveluita, kuten edunvalvontaan liittyviä palveluita sekä muuttoilmoitusten käsittelyä. Väestön ikääntyessä edunvalvonnan palveluiden kysyntä on jo pitkään kasvanut merkittävästi ja sen ennakoidaan edelleen kasvavan tulevina vuosina. Keskeisenä keinona vastata suureen kysynnän kasvuun on lisätä asioiden sähköistä vireilletuloa ja sähköistä käsittelyä siinä määrin kuin se on voimassa olevan lainsäädännön puitteissa mahdollista. Tästä hyvä esimerkki on DVV:n kehittämä edunvalvonnan asiointipalvelu,Länk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab jonka käyttö laajeni viime vuonna. Viime vuonna käynnistyi myös kolme uutta digihanketta, joita virasto toteuttaa hallitusohjelman mukaisesti.
Globaali turvallisuusympäristö heikentyi edelleen vuonna 2024 ja lähivuosien näkymät ovat epävarmoja. DVV analysoi viime vuonna globaalien kriisien vaikutusta viraston tehtäväkenttään, tehosti yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaista varautumista, lisäsi harjoittelua sekä tiivisti entisestään yhteistyötä eri viranomaisten kanssa. Lisäksi DVV huolehtii viraston toiminnan ja sen vastuulla olevan kriittisen infrastruktuurin jatkuvuuden turvaamisesta ja varautumisesta tämänhetkisten resurssien puitteissa.
Digi- ja väestötietoviraston asiakastyytyväisyys pysyi hyvällä tasolla
Viraston palveluiden toimintavarmuus oli kauttaaltaan erinomaisella tasolla viime vuonna. Keski-määräinen asiakastyytyväisyys viraston palveluihin säilyi hyvällä tasolla ja oli 4,4/5.
Toimintamenojen pieneneminen ei vielä näkynyt viime vuoden palvelutasossa tai asiakastyytyväisyydessä, vaan sopeutustoimien mahdolliset vaikutukset palvelutasoon realisoituvat vuodesta 2025 alkaen. Käytännössä kansalainen voi joutua jatkossa odottamaan palvelua tai päätöstä nykyistä kauemmin. Lisäksi joidenkin palvelujen asiakasmaksuja on korotettu tai maksuttomista palveluista on tehty maksullisia tällä vuodelle. Osa hintojen muutoksista koskee organisaatioasiakkaita, osa kansalaisia.
Viraston asiantunteva henkilöstö tekee parhaansa, jotta DVV:n suomalaisille tarjoamat palvelut toimisivat myös jatkossa sujuvasti.
Digi- ja väestötietoviraston toimintakertomus on julkaistu kokonaisuudessaan dvv.fi-sivustolla.
Lisätietoa: pääjohtaja Janne Viskari, Digi- ja väestötietovirasto, etunimi.sukunimi@dvv.fi.