Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas femte år 2024: Anpassning av verksamheten samt digitalisering av tjänster och ärendehantering
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till uppgifter samt tillhandahåller tjänster för medborgarnas livsskeden.
Effekterna av statsförvaltningens besparingar på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas verksamhet
Ämbetsverkets ekonomiska ställning var stabil 2024, men på grund av sparåtgärderna inom den offentliga förvaltningen inledde MDB ett program för ekonomisk anpassning för 2025–27. 14,5 miljoner euro av ämbetsverkets omkostnader skärs ner under 2025–2027. Detta motsvarar cirka 23 procent av ämbetsverkets budgetfinansiering för 2024.
Omfattningen av nedskärningen av verksamhetsutgifterna och den snabba tidtabellen kräver snabba reaktioner av MDB, därför inledde ämbetsverket redan i fjol en del av anpassningsåtgärderna på ett förutseende sätt. MDB prioriterade tjänsterna och gjorde interna ändringar i ämbetsverkets uppgifter. Dessutom minskade MDB på visstidstjänsterna och ämbetsverket anställer inte ny personal för dem som går i pension eller som annars slutar vid ämbetsverket.
Under de närmaste åren lägger MDB tonvikten på skötseln av lagstadgade uppgifter i verksamheten och minskar verksamheten i de uppgifter som anvisats ämbetsverket genom lägre reglering i lag. Dessutom gör ämbetsverket betydande nedskärningar i utgifterna för ICT-utveckling, de övriga utgifterna för köpta tjänster, personalutgifterna och hyresutgifterna.
Digitala tjänster och ärendehantering de viktigaste reformerna
De viktigaste kundreformerna förra året var att digitalisera tjänsterna och ärendehanteringen. I utvecklingsarbetet betonade MDB tjänster med stort kundantal, såsom intressebevakningsrelaterade tjänster samt behandling av flyttanmälningar. I takt med att befolkningen åldras har efterfrågan på intressebevakningens tjänster redan länge ökat betydligt och förväntas att öka ytterligare under de kommande åren. Ett centralt sätt att svara på den stora ökningen av efterfrågan är att inleda och behandla fler ärenden elektroniskt i den mån det är möjligt inom ramen för den gällande lagstiftningen. Ett bra exempel på detta är intressebevakningens e-tjänst som utvecklats av MDB och som utvidgades i fjol. Förra året inledde MDB också tre nya digitala projekt som man genomför i enlighet med regeringsprogrammet.
Den globala säkerhetsmiljön försämrades ytterligare 2024 och utsikterna för de närmaste åren är osäkra. MDB analyserade i fjol inverkan på de globala kriserna på ämbetsverkets uppgiftsfält, effektiviserade beredskapen enligt säkerhetsstrategin för samhället, ökade på övningstillfällen och intensifierade ytterligare arbetet med olika myndigheter. Dessutom sörjer MDB för att trygga kontinuiteten i ämbetsverkets verksamhet och den kritiska infrastruktur som MDB ansvarar för samt för beredskapen inom ramen för de nuvarande resurserna.
Kundnöjdheten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hölls på en god nivå
Funktionssäkerheten för ämbetsverkets tjänster var genomgående utmärkt i fjol. Den genomsnittliga kundnöjdheten för ämbetsverkets tjänster bibehölls på den goda nivån 4,4/5.
Nedskärningen i verksamhetsutgifterna var ännu inte märkbara i fjolårets servicenivå eller kundnöjdhet, utan anpassningsåtgärdernas eventuella effekter på servicenivån realiseras från och med 2025. I praktiken kan medborgarna i fortsättningen bli tvungna att vänta längre på en tjänst eller ett beslut. Dessutom har kundavgifterna för vissa tjänster höjts eller så blir de avgiftsfria tjänsterna avgiftsbelagda i år. En del av prisändringarna gäller organisationskunder, en del medborgarna.
Ämbetsverkets sakkunniga personal gör sitt bästa för att de tjänster som MDB erbjuder finländarna ska fungera smidigt även i fortsättningen.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas verksamhetsberättelse har publicerats i sin helhet på webbplatsen dvv.fi.
Ytterligare information: generaldirektör Janne Viskari, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, [email protected].
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete