Valtuudet: Valtuusrekisterin tietojen katselu -valtuudella saa kokonaisnäkymän kaikkiin organisaation antamiin valtuuksiin
Suomi.fi-valtuuksiin on julkaistu uusi ominaisuus, joka mahdollistaa kokonaisnäkymän kaikkiin yrityksen tai yhteisön antamiin valtuuksiin myös sellaisille henkilöille, joilla tätä oikeutta ei ole suoraan asemansa perusteella eikä tätä asemaan perustuvaa oikeutta ole merkitty mihinkään perusrekisteriin.
Valtuustietojen näkemisoikeus annetaan valtuuttamalla haluttu henkilö Suomi.fi-valtuuksissa "valtuusrekisterin tietojen katselu" -valtuudella.
Valtuuden antamisessa valtuuttajan täytyy noudattaa erityistä huolellisuutta, sillä se antaa mahdollisuuden nähdä valtuuksiin liitettyjä henkilötietoja mahdollisesti aika laajastikin.
Ominaisuus mahdollistaa kokonaisnäkymän kaikkiin valtuuksiin myös valtuushakemuksella valtuuttaville organisaatioille
Ominaisuus on erityisen hyödyllinen niille yrityksille, yhdistyksille ja muille yhteisöille, jotka eivät voi valtuuttaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa. Tällöin kenelläkään ei ole näkymää kaikkiin annettuihin valtuuksiin.
Myös esimerkiksi suuremmat kaupparekisteriin merkitys yhtiöt hyötyvät tästä, koska laajempi valtuustietojen näkemisoikeus voidaan antaa niille, jotka sitä työtehtävissään eniten tarvitsevat.
Valtuuden voivat antaa vain henkilöt, joilla on oikeus edustaa organisaatiota
"Valtuusrekisterin tietojen katselu" -valtuuden voivat antaa vain ne henkilöt, joilla on oikeus edustaa yritystä, yhdistystä tai muuta yhteisöä. Näitä ovat yksinedustamiseen oikeutetut, toimitusjohtajat, hallituksen jäsenet yhdessä, elinkeinonharjoittajat sekä verotusyhtymien osakkaat yhdessä.
Jos yritys, yhdistys tai muu yhteisö ei voi valtuuttaa omatoimisesti, voi kyseisen valtuuden antaa hakemuksella valtuuttaminen -palvelun kautta.
Tiedot voi ladata tiedostona
Valtuuden saanut henkilö voi ladata yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön antamat voimassa olevat sekä 15 kuukauden sisällä päättyneet valtuudet CSV-tiedostoksi tähän tarkoitetulla toiminnolla. Kyseinen toiminto löytyy, kun valtuuden saanut henkilö menee asioimaan yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön puolesta Suomi.fi-valtuuksiin.
Ominaisuus on hyödyllinen työkalu etenkin organisaation omavalvonnasta ja valtuuksien hallinnoinnista vastaaville henkilöille, koska he saavat kokonaisnäkymän kaikkiin organisaation myöntämiin ja 15 kuukauden sisällä päätettyihin valtuuksin yhdellä näkymällä.
Ominaisuutta voidaan tarvita myös esimerkiksi tilin- tai hallinnon tarkastuksen yhteydessä, kun tarkastaja haluaa nähdä vuoden aikana organisaation antamissa valtuuksissa tapahtuneet muutokset.
Lisätietoja
Ohjeet Valtuusrekisterin tietojen katselu -valtuuden antamiseen ja käyttämiseen löydät Esimerkkejä yritysvaltuuksista -sivulta
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete