Vuotivatko henkilötietosi julkisuuteen tai jouduitko identiteettivarkauden uhriksi? Pian saat kootut neuvot Suomi.fi-verkkopalvelusta
Digi- ja väestötietovirasto kehittää Suomi.fi-verkkopalveluun tieto- ja asiointikokonaisuutta, josta kansalainen saa tietoa, kuinka toimia, jos epäilee henkilötietojensa joutuneen vääriin käsiin.
Uusi tieto- ja asiointikokonaisuus on suunnattu henkilöille, jotka ovat joutuneet identiteettivarkauden tai tietomurron uhriksi tai jotka ovat kadottaneet identiteetin todistamiseen tarvittavat tunnistusvälineensä, kuten passin tai henkilökortin.
Hankkeen taustalla on paljon julkisuudessa ollut Vastaamon tietomurto, jonka myötä asiakkaiden henkilötietoja vuoti laajasti internetiin. Vuodon käsittelyn yhtenä jatkotoimenpiteenä hallitus linjasi, että toteutetaan henkilön tietoja koskevien sulkujen ja estojen hallinnointia helpottava kanava. Kokonaisuus suunnitellaan yhteistyössä julkisen hallinnon sekä yksityisen sektorin organisaatioiden kanssa.
Toteutus vuoden 2021 aikana
Ensimmäisessä vaiheessa Suomi.fihin kootaan identiteettivarkauksia ja tietomurtoa koskevat ohjeistukset ja palvelut helppokäyttöiseksi kansalaista toimimaan opastavaksi poluksi. Tämä kokonaisuus valmistuu huhtikuussa 2021 yhteistyössä hankkeessa mukana olevan verkoston kanssa.
Kevään aikana palveluun tuodaan myös mahdollisuus hallinnoida osaa Digi- ja väestötietovi-rastolle tehtävistä kielloista. Tällaisia ovat väestötietojärjestelmään tehtävät tietojenluovutus-kiellot ja osoitteenmuutoksen tekemistä koskevat kiellot (ns. muuttoesto). Kieltojen hallinnointi edellyttää aina vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin sähköisellä kansalaisvarmenteella.
”Tavoitteenamme on luoda kokonaisuus, josta kansalainen saa yhdestä paikasta toimintaohjeet ja tiedon, kuinka eri kieltoja pääsee hallinnoimaan. Identiteettivarkauden tai tietomurron uhriksi joutunut henkilö joutuu asioimaan usean eri toimijan kanssa suojatakseen omien tietojensa käytön. Haluamme helpottaa tällaiseen vaikeaan tilanteeseen joutuneiden ihmisten elämää siten, että omien tietojen käyttöön liittyvien kieltojen hallinnointi on tehtävissä nykyistä helpommin”, kertoo ylijohtaja Timo Salovaara Digi- ja väestötietovirastosta.
”Digi- ja väestötietovirasto kartoittaa lisäksi sitä, voitaisiinko kansalaisille tuoda myöhemmin mahdollisuus hallinnoida yhdestä paikasta myös muille julkisille ja yksityisille toimijoille tehtäviä kieltoja. Asiassa on kuitenkin muun muassa lainsäädäntöön liittyviä haasteita, jotka selvitämme ensin”, kertoo Salovaara.
Testaa prototyyppiä ja anna palautetta!
Digi- ja väestötietovirasto on julkaissut 1.3.2021 uudesta tietokokonaisuudesta ensimmäisen prototyypin. Sen avulla virasto hakee palautetta suunnitteilla olevasta kokonaisuudesta.
”Uuden tietokokonaisuuden kehittämiseen on osallistunut sekä tietovuodon uhriksi joutuneita henkilöitä että sellaisia, joilla ei ole asiasta aiempaa kokemusta. Lisäksi olemme koonneet tietoa ja kokemuksia laajalta sidosryhmäverkostolta. Nyt toivomme saavamme julkaisemastamme prototyypistä mahdollisimman paljon palautetta. Kaikki palaute auttaa meitä kehittämään tieto- ja asiointikokonaisuutta entistä paremmaksi vielä ennen sen julkaisua”, kertoo Salovaara.
Prototyyppiä voi testata ja antaa palautetta 14.3.2021 saakka osoitteessa: https://response.questback.com/dvv/mhfewn1wuo
Proton alussa joudut odottamaan hetken, että kokonaisuus latautuu. Tämän jälkeen proton käyttö on nopeaa.
Lisätietoja
Digi- ja väestötietovirasto, ylijohtaja Timo Salovaara, p. 0295 535 303, etuni-mi.sukunimi[at]dvv.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete