Vastine HS:n pääkirjoitukseen: DVV purkaa jo ruuhkia, mutta toiminnan digitalisointiin on vielä panostettava
Vastine HS:n pääkirjoitukseen, julkaistu 21.8.: Helsingin Sanomat kiinnitti pääkirjoituksessaan (19.8.2021) huomiota Digi- ja väestötietoviraston (DVV) asiakaspalvelun ruuhkiin ja totesi, että hallitus on vastuussa asiasta. Hallitus on tunnistanut tilanteen ja ryhtynyt toimenpiteisiin: eduskunnan myöntämillä lisärahoilla on palkattu työntekijöitä ruuhkan purkuun ja viraston palveluiden mittavaan digitalisointiponnistukseen haetaan lisää rahaa käsillä olevissa budjettineuvotteluissa.
DVV:n perustamisen lähtökohtana oli luoda maistraateista ja väestörekisterikeskuksesta valtakunnallinen virasto, jossa maistraattikohtaiset toimintamallit korvattiin yhtenäisellä valtakunnallisella toimintamallilla. Tavoitteena on ollut asiakkaiden yhdenvertainen palvelu.
Uusi toimintamalli, monien palvelujen kysynnän kasvu sekä sähköisten asiointimahdollisuuksien kehittäminen ja materiaalin digitointi ovat tuoneet prosesseihin siirtymävaiheessa lisää aikaa vieviä työvaiheita. Lisäksi suurten ikäluokkien ikääntyminen on lisännyt DVV:n palvelujen kysyntää. Nämä tekijät ovat johtaneet siihen, että työt ovat monissa palveluissa valitettavasti ruuhkautuneet.
Eduskunta myönsi DVV:lle vuoden 2021 kolmannessa lisätalousarviossa lisämäärärahan ruuhkien purkuun. Virasto on jo rekrytoinut työhön 40 uutta määräaikaisia työntekijää, mutta ruuhkien saaminen hallintaan kestää jonkin aikaa. Viiveitä lisäävät myös esimerkiksi käräjäoikeuksien käsittelyajat, erilaisten lausuntojen toimitusajat ja se, että hakemuksiin joudutaan usein pyytämään täydennyksiä.
Kuten pääkirjoituksessa todetaan, DVV:ssa aiotaan panostaa voimakkaasti myös digitaalisten palvelujen kehittämiseen. Entiset maistraattipalvelut ovat jääneet muutaman vuosikymmenen jälkeen julkisen hallinnon muusta digitalisaatiokehityksestä, kun niitä verrataan esimerkiksi Veron tai Kelan palveluihin. Eron kiinni kuromisessa on kuitenkin päästy alkuun: esimerkiksi elossaolotodistuksen (ent. virkatodistus) voi pyytää ja saada sähköisesti saman tien verkossa.
Lisämäärärahoja digitalisaatiovelan paikkaamiseen ja viraston palvelujen kehittämiseen arvioidaan alkusyksyn budjettineuvotteluissa. Vain sähköisten palvelujen ja asianhallintajärjestelmien kehittämisellä ehkäistään uusien ruuhkien muodostuminen ja saadaan käsittelyajat kestävälle tasolle. DVV tarjoaa jo monia digipalveluja, jotka ovat kansainvälisestikin kehityksen kärjessä, esimerkkinä korona-aikana kansalaisten sähköisen asioinnin mahdollistaneet Suomi.fi-palvelut.
Otamme vakavasti kansalaisten huolen ja heidän oikeusturvansa toteutumisen. Ministeriö ja DVV tekevät tiivistä yhteistyötä, jotta käsittelyajat lyhenevät ruuhkautuneissa palveluissa.
Sirpa Paatero, kuntaministeri
Janne Viskari, pääjohtaja, Digi- ja väestötietovirasto
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete