Vastine HS:n pääkirjoitukseen: DVV purkaa jo ruuhkia, mutta toiminnan digitalisointiin on vielä panostettava
Vastine HS:n pääkirjoitukseen, julkaistu 21.8.: Helsingin Sanomat kiinnitti pääkirjoituksessaan (19.8.2021) huomiota Digi- ja väestötietoviraston (DVV) asiakaspalvelun ruuhkiin ja totesi, että hallitus on vastuussa asiasta. Hallitus on tunnistanut tilanteen ja ryhtynyt toimenpiteisiin: eduskunnan myöntämillä lisärahoilla on palkattu työntekijöitä ruuhkan purkuun ja viraston palveluiden mittavaan digitalisointiponnistukseen haetaan lisää rahaa käsillä olevissa budjettineuvotteluissa.
DVV:n perustamisen lähtökohtana oli luoda maistraateista ja väestörekisterikeskuksesta valtakunnallinen virasto, jossa maistraattikohtaiset toimintamallit korvattiin yhtenäisellä valtakunnallisella toimintamallilla. Tavoitteena on ollut asiakkaiden yhdenvertainen palvelu.
Uusi toimintamalli, monien palvelujen kysynnän kasvu sekä sähköisten asiointimahdollisuuksien kehittäminen ja materiaalin digitointi ovat tuoneet prosesseihin siirtymävaiheessa lisää aikaa vieviä työvaiheita. Lisäksi suurten ikäluokkien ikääntyminen on lisännyt DVV:n palvelujen kysyntää. Nämä tekijät ovat johtaneet siihen, että työt ovat monissa palveluissa valitettavasti ruuhkautuneet.
Eduskunta myönsi DVV:lle vuoden 2021 kolmannessa lisätalousarviossa lisämäärärahan ruuhkien purkuun. Virasto on jo rekrytoinut työhön 40 uutta määräaikaisia työntekijää, mutta ruuhkien saaminen hallintaan kestää jonkin aikaa. Viiveitä lisäävät myös esimerkiksi käräjäoikeuksien käsittelyajat, erilaisten lausuntojen toimitusajat ja se, että hakemuksiin joudutaan usein pyytämään täydennyksiä.
Kuten pääkirjoituksessa todetaan, DVV:ssa aiotaan panostaa voimakkaasti myös digitaalisten palvelujen kehittämiseen. Entiset maistraattipalvelut ovat jääneet muutaman vuosikymmenen jälkeen julkisen hallinnon muusta digitalisaatiokehityksestä, kun niitä verrataan esimerkiksi Veron tai Kelan palveluihin. Eron kiinni kuromisessa on kuitenkin päästy alkuun: esimerkiksi elossaolotodistuksen (ent. virkatodistus) voi pyytää ja saada sähköisesti saman tien verkossa.
Lisämäärärahoja digitalisaatiovelan paikkaamiseen ja viraston palvelujen kehittämiseen arvioidaan alkusyksyn budjettineuvotteluissa. Vain sähköisten palvelujen ja asianhallintajärjestelmien kehittämisellä ehkäistään uusien ruuhkien muodostuminen ja saadaan käsittelyajat kestävälle tasolle. DVV tarjoaa jo monia digipalveluja, jotka ovat kansainvälisestikin kehityksen kärjessä, esimerkkinä korona-aikana kansalaisten sähköisen asioinnin mahdollistaneet Suomi.fi-palvelut.
Otamme vakavasti kansalaisten huolen ja heidän oikeusturvansa toteutumisen. Ministeriö ja DVV tekevät tiivistä yhteistyötä, jotta käsittelyajat lyhenevät ruuhkautuneissa palveluissa.
Sirpa Paatero, kuntaministeri
Janne Viskari, pääjohtaja, Digi- ja väestötietovirasto
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö