Asiakastarina: Valtuudet sujuvoittavat lapsen ja täysi-ikäisen puolesta-asiointia Omakannassa
Omakannassa asioidaan toisen henkilön puolesta kuukausittain jopa 250 000 kertaa. Sähköinen puolesta-asiointi onkin yksi Omakannan tärkeimpiä ominaisuuksia. Täysi-ikäisten ja lasten puolesta palvelussa on mahdollista asioida Suomi.fi-valtuuksien avulla. Valtuuksien laajempien toiminnallisuuksien myötä monet puolesta-asiointiin aiemmin liittyneet haasteet on saatu ratkaistua.
Aiemmin ainoastaan viralliset huoltajat pääsivät asioimaan Omakannassa huollettaviensa puolesta. Keväästä 2021 alkaen puolesta-asiointi on ollut mahdollista valtuutuksella myös täysi-ikäisen puolesta. Samalla Omakannassa siirryttiin käyttämään puolesta-asioitavan henkilön valintaan Suomi.fi-käyttöliittymää.
– Aiemmin puolesta-asioinnissa huollettavat lapset haettiin Kelan käytössä olevista väestötiedoista. Täysi-ikäisen puolesta-asioinnin käyttöönotto vauhditti Suomi.fi:n Valtuudet-palvelun valintaliittymään siirtymistä myös meidän palvelussamme. Omakanta haluaa käyttää kansallisesti yhtenevää ratkaisua, Kanta-palvelujen it-asiantuntija Markku Vuorinen kuvailee.
Suomi.fi-valtuudet helpottavat myös muuttuvien ja monimutkaisempien käyttötarpeiden huomioimista ja hallinnointia. Aiemmin huollonjakosopimus saattoi estää huoltajan asioinnin Omakannassa. Tammikuusta 2022 alkaen huoltajat ovat päässeet asioimaan lapsen puolesta Omakannassa huollonjakosopimuksen mukaisesti, jos viranomainen on kirjannut tämän väestötietojärjestelmään kooditettuna. Tieto huollonjakosopimuksesta siirtyy Valtuuksien avulla, ja useimmissa tilanteissa huoltajan ei tarvitse itse tehdä mitään saadakseen asiointioikeuksia lapsen asioiden hoitamista varten.
Tilanne on helpottunut tänä vuonna myös sellaisten huoltajien kohdalla, joilla on turvakielto. Turvakielto on aiemmin voinut estää asioinnin, kun järjestelmä ei käyttöoikeuksien tarkistustilanteessa olekaan päässyt kiinni vanhemman, turvakiellolla suojattuihin oikeuksiin. Jatkossa huoltajat voivatkin itse valtuuttaa toisensa sääntömoottorin asettamien rajoitusten ohi, jos lapsella itsellään ei ole turvakieltoa.
Mahdollisuus myös täysi-ikäisten puolesta-asiointiin
Suomi.fi-valtuuksien käyttöönotto on mahdollistanut myös täysi-ikäisten puolesta-asioinnin. Maaliskuusta 2021 lähtien aikuinen on voinut valtuuttaa toisen aikuisen asioimaan Omakannassa hänen puolestaan.
– Tästä on varmasti suurta hyötyä esimerkiksi ikäihmiselle, jonka on vaikea käyttää näitä palveluita. Sen sijaan, että hän joutuisi käyttämään Omakantaa itse, hän voi valtuuttaa vaikkapa aikuisen lapsensa auttamaan lääkereseptin uusimisessa, Kanta-palvelujen liiketoiminnan asiantuntija Mari Holmroos kertoo.
Kanta-palveluissa ollaan tyytyväisiä Valtuuksien nykyisiin ominaisuuksiin, mutta täysi-ikäisten kansalaisten valtuuttamismahdollisuuksien laajentamista pidetään tärkeänä.
– Olisi hienoa, jos täysi-ikäisen puolesta-asiointi kehittyisi niin, että valtuutuksen voisi tehdä muutenkin kuin sähköisesti asioimalla, Holmroos pohtii.
Tavoitteena sujuvampi palvelu kansalaisille
Tekninen osuus Suomi.fi-valtuuksien käyttöönotosta Omakannassa onnistui hyvin. Digi- ja väestötietoviraston tukemana prosessi kesti määrittelyineen muutaman kuukauden.
– Heti alkuun kaikki haasteet, joita puolesta-asiointiin on aiemmin liittynyt, eivät tietenkään ratkenneet. Onneksi yhteistyö Digi- ja väestötietoviraston kanssa on ollut jatkuvaa ja hyvin toimivaa. Menemme koko ajan valtuuksien tuomien mahdollisuuksien laajentamisessa eteenpäin, Holmroos kiittää.
Kansallinen ratkaisu on koettu Kanta-palveluissa hyväksi, ja sen nähdään sopivan muillekin vastaaville palveluille, joiden halutaan toimivan samalla tavalla koko maassa. Lisäksi suurena etuna on koettu se, että Kanta-palveluiden ei tarvitse itse tuottaa valtuuttamisratkaisua, vaan he ovat voineet käyttää olemassa olevaa järjestelmää.
Ennen kaikkea tärkeäksi nähdään, että ratkaisu toimii kansalaisille.
– Kyllähän tästä suurin hyöty Omakannan käyttäjille on, kun puolesta-asioinnin mahdollisuudet laajenevat. Eihän tätä loppujen lopuksi meidän hyödyksemme tehdä, vaan kansalaisten, Vuorinen toteaa.
Lue myös
Valtuudet: Alaikäisen lapsen puolesta asiointi eri tilanteissa
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete