Eduskuntavaalit 2019: Ilmoituksen äänioikeudesta saa nyt sähköisesti Suomi.fi-viesteihin
Vuoden 2019 eduskuntavaaleissa ilmoituksen äänioikeudesta voi saada paperipostin sijaan ensimmäistä kertaa sähköisessä muodossa. Saadaksesi eduskuntavaalien äänioikeusilmoituksen sähköisesti, Suomi.fi-viestit tulee ottaa käyttöön 22.2.2019 klo 16.00 mennessä.
Väestörekisterikeskus lähettää ilmoituksen äänioikeudesta eduskuntavaaleissa 2019 niille äänioikeutetuille, joiden osoite on väestötietojärjestelmässä. Yhteensä ilmoituksia lähetetään noin 4 470 000 kpl. Mitä useampi kansalainen ottaa käyttöönsä Suomi.fi-viestit, sitä enemmän säästetään veroeuroja painatus-ja postituskuluissa.
26.5.2019 järjestetään europarlamenttivaalit. Lisäksi, jos eduskunta niin päättää, järjestetään syksyllä 2019 maakuntavaalit. Myös näiden vaalien ilmoituskortit tulevat Viestit-palveluun kaikille niille äänioikeutetuille kansalaisille, jotka ovat ottaneet palvelun käyttöönsä. Ilmoitus äänioikeudesta tulee Viestit-palvelun lisäksi Suomi.fi-mobiilisovellukseen kaikille sovelluksen käyttöönottaneille.
Ilmoitus eduskuntavaalien äänioikeudesta Suomi.fi-viesteihin 28.2. mennessä
Ilmoitus äänioikeudesta toimitetaan Viestit-palvelun käyttöönottaneille 28. helmikuuta mennessä. Postitse ilmoitus toimitetaan 23. maaliskuuta mennessä.
Äänioikeuden ilmoituskortti kertoo vaalipäivän äänestyspaikan. Lisäksi kirjeessä on liitteenä luettelo äänioikeutetun oman vaalipiirin ennakkoäänestyspaikoista.
Äänestää voi myös ilman äänioikeusilmoitusta. Äänestyspaikalla henkilöllisyys todistetaan poliisin myöntämällä henkilökortilla, passilla, ajokortilla tai vastaavalla kuvallisella asiakirjalla.
Eduskuntavaalien äänioikeuskunta määräytyy väestötietojärjestelmän tietojen perusteella
Äänioikeutetun äänestyskunta ja vaalipäivän äänestyspaikka määräytyvät väestötietojärjestelmässä perjantaina 22.2.2019 klo 16.00 olevien vakinaista asuinpaikkaa koskevien tietojen perusteella.
Henkilön vakinainen asuinpaikka osoitteineen merkitään väestötietojärjestelmään maistraatille tehdyn lakisääteisen muuttoilmoituksen perusteella. Vain ennen yllä mainittua määräaikaa tehdyt muuttoilmoitukset tulevat huomioiduksi äänioikeusrekisterissä.
Helpoiten muuttoilmoituksen voi tehdä internetissä osoitteessa www.muuttoilmoitus.fi.
Ulkomailla asuva suomalainen voi tehdä osoitteenmuutosilmoituksen väestötietojärjestelmään Suomi.fi-verkkopalvelussa täytettävällä sähköisellä tai tulostettavalla lomakkeella.
Myös muut viranomaisviestit saa tietoturvallisesti Viestit-palveluun
Ottamalla käyttöön Suomi.fi-viestit voi vastaanottaa useiden viranomaisten lähettämän postin paperipostin sijaan sähköisesti. Esimerkiksi Verohallinto, Traficom, monet kunnat ja TE-palvelut hyödyntävät jo Viestit-palvelua.
Ottamalla Suomi.fi-viestit käyttöön antaa samalla yleisen suostumuksen, että kaikki viranomaisviestit voidaan toimittaa sähköisesti Suomi.fi-viesteihin. Saapuneista viesteistä tulee ilmoitus sähköpostiisi. Viestien toimitustapaa voi muuttaa myöhemmin palvelun asetuksissa.
Tällä hetkellä Viestit-palvelun on ottanut käyttöönsä noin 140 000 ja Suomi.fi-mobiilisovelluksen on ladannut noin 42 000 kansalaista. Viestit-palvelu otettiin käyttöön joulukuussa 2017 ja se korvasi aiemmin käytössä olleen Kansalaisen asiointitilin.
Näin otat Suomi.fi-viestit käyttöön
- Tarvitset Suomi.fi-viestien käyttöönottoon verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.
- Kirjaudu palveluun osoitteessa Suomi.fi/viestit.
- Anna suostumus sähköiseen viestinvaihtoon. Ilmoita myös sähköpostiosoite, mihin haluat ilmoituksen saapuvista viesteistä.
- Voit myös ladata Suomi.fi-sovelluksen Google Play- tai App Store -sovelluskaupasta.
- Kun otat Suomi.fi-viestit käyttöösi, annat samalla yleisen suostumuksen, että kaikki viranomaisviestit voidaan toimittaa sinulle sähköisesti Viestit-palveluun.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Suomi.fi-viestit:
Väestörekisterikeskus, Kehityspäällikkö Lasse Pynnönen, [email protected], puh. 050 576 5890
Ilmoitus äänioikeudesta
Väestörekisterikeskus, Kehityspäällikkö Pauli Pekkanen, [email protected], puh. 0295 535 282
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete