Digi- ja väestötietovirasto näyttää suunnan digitalisaatiolle ja palvelee elämän eri vaiheissa
Suomessa aloittaa vuoden 2020 alussa toimintansa Digi- ja väestötietovirasto. Virasto syntyy, kun Väestörekisterikeskus, maistraatit ja Itä-Suomen aluehallintovirastossa toimiva maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö yhdistyvät yhdeksi virastoksi. Hallinnollisesti virasto rakentuu nykyisen Väestörekisterikeskuksen pohjalle.
Päätöksen viraston uudesta nimestä julkisti kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen 23.5.2018. Nimi kuvastaa viraston tehtävää digitalisaation edistäjänä ja Suomessa asuvien ihmisten elämäntapahtumalähtöisten palvelujen tuottajana.
”Viraston uusi nimi kertoo sen keskeisestä tehtävästä digitalisaation suunnannäyttäjänä yhteiskunnassa. Digitalisaatiota innovatiivisesti hyödyntäen virasto ohjaa ja palvelee sekä kansalaisia että yrityksiä elämän eri vaiheissa”, ministeri Vehviläinen kertoo.
Vauhtia julkishallinnon digitalisaatioon ja helpotusta kansalaisten arkeen
Digi- ja väestötietovirasto ohjaa ja neuvoo koko julkishallintoa palvelujen toteuttamisessa digitaalisesti. Lisäksi se tuottaa yhteiskunnan käyttöön yhteisiä sähköisen asioinnin tukipalveluja. Tavoitteena on edistää asiakaslähtöistä digitalisaatiota yhteiskunnassa ja tietojen liikkumista eri järjestelmien välillä. Digi- ja väestötietovirasto vastaa muun muassa sähköisen asioinnin tukipalveluista sekä julkisen hallinnon tiedonhallinnan ja tietoturvallisuuden asiantuntijapalveluista.
Digi- ja väestötietovirasto vastaa väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja kehittämisestä sekä tuottaa väestötietojärjestelmään pohjautuvia tietopalveluja viranomaisille ja yrityksille. Virasto toimii lisäksi holhousviranomaisena ja hoitaa muun muassa julkisen notaarin tehtäviä, siviilivihkimisiä, kaupanvahvistuksia, vaaleihin ja kansanäänestyksiin liittyviä tehtäviä, nimenmuutosasioita, avioliiton esteiden tutkintaa ja perukirjojen osakasluetteloiden vahvistamisia. Virasto kehittää omaa palvelutuotantoaan asiakaslähtöisesti ja pyrkii sähköistämään palvelunsa mahdollisimman pitkälti. Asiakkaat voivat kuitenkin jatkossakin asioida viraston kanssa myös eri puolilla Suomea sijaitsevissa toimipisteissä.
”Tavoitteena on, että kansalaiselta kysytään tieto vain kerran ja sen jälkeen tiedot ovat muiden viranomaisten käytettävissä silloin kun se asioinnissa on sallittua tai asiakas siihen viranomaisen valtuuttaa. Kun tiedot liikkuvat järjestelmien välillä, kaikki samaan elämäntapahtumaan liittyvät asiat pystyy hoitamaan helpommin yhtenä kokonaisuutena. Näin kansalaisten ja yritysten asiointitarve viranomaisten kanssa vähenee, asiat sujuvat joustavammin ja arjessa jää enemmän aikaa muille asioille”, kertoo ylijohtaja Janne Viskari Väestörekisterikeskuksesta. Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja toimii hallituksen esitysluonnoksen mukaan Digi- ja väestötietoviraston pääjohtajana.
Väestörekisterikeskuksen toiminta on muuttunut voimakkaasti sen vastuulle siirtyneiden digitalisaation edistämistehtävien myötä. Pelkästään alkuvuoden 2018 aikana Väestörekisterikeskuksessa on aloittanut työnsä noin 60 uutta digitalisaation kehittäjää. Uusia osaajia tarvitaan jatkossakin. Viskari kertoo viraston panostavan muun muassa tekoälyn parempaan hyödyntämiseen yhteiskunnassa.
Maistraattien ja Väestörekisterikeskuksen tehtävien yhdistämishanke käynnistyi vuoden 2018 alussa. Digi- ja väestötietoviraston aloittaessa 1.1.2020 jäävät historiaan vuosikymmenten ajan käytössä olleet Väestörekisterikeskuksen ja maistraattien nimet ja niiden palvelut siirtyvät Digi- ja väestötietoviraston hoidettavaksi. Vuoden 2020 alussa Digi- ja väestötietovirastossa työskentelee noin 800 henkilöä.
Muutosta koskeva hallituksen esitysluonnos on tarkoitus lähettää lausuntokierrokselle kesäkuun alussa.
Lisätiedot
valtiovarainministeriö, tietojohtaja Irja Peltonen (yhdistymishankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja), p. 02955 30138, etunimi.sukunimi(at)vm.fi - (matkoilla 23.5.2018)
valtiovarainministeriö, neuvotteleva virkamies Jaana Salmi (yhdistymishankkeen ohjausryhmän varapuheenjohtaja), p. 02955 30003, etunimi.sukunimi(at)vm.fi
Väestörekisterikeskus, ylijohtaja Janne Viskari, p. 0295 535 022, etunimi.sukunimi(at)vrk.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete