Vad förändras?

  • Personer som uträttar ärenden i myndigheternas elektroniska tjänster får myndighetsbeslut och andra delgivningar elektroniskt i Suomi.fi-meddelanden.
  • Suomi.fi-meddelanden är myndigheternas gemensamma elektroniska, datasäkra postlåda.
  • Om personen inte uträttar ärenden elektroniskt med myndigheterna får hen fortfarande myndigheternas post som papperspost.

Hur och i vilken situation träder förändringen i kraft?

Förändringen träder i kraft stegvis:​​​​​

Från och med maj 2025 År 2026, när lagstiftningen om digital prioritering av officiell post träder i kraft Mot slutet av år 2026 (preliminär uppskattning)

Uppmaning att aktivera Suomi.fi-meddelanden

  • När personen identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster får hen förslaget om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden.
  • Gäller endast myndiga personer som uträttar ärenden elektroniskt.
  • Personen kan själv besluta om aktiveringen: Suomi.fi-meddelanden aktiveras inte automatiskt utan eget samtycke.
  • Personen måste ange sin e-postadress och
  • fastställa den för att Suomi.fi-meddelanden ska aktiveras.
  • Om man vill kan man hoppa över aktiveringen och fortsätta identifikationen på normalt sätt.
  • Personen kan återvända till att ta emot meddelanden som papperspost.

Suomi.fi-meddelanden aktiveras utan separat samtycke

  • Tas i bruk i början av året när lagstiftningen träder i kraft.
  • Personerna får tillgång till Suomi.fi-meddelanden i samband med identifieringen utan separat samtycke.
  • Gäller endast myndiga personer som uträttar ärenden elektroniskt.
  • Mottagandet av elektroniska meddelanden kan avbrytas med en egen notifikation -> Meddelanden skickas igen som papperspost.
  • Om personen fortsätter att uträtta ärenden elektroniskt, övergår hen igen till att ta emot myndighetspost elektroniskt.

 

Förutom Suomi.fi-meddelanden ska medborgarna kunna läsa den myndighetspost de fått elektroniskt också via privata digitala posttjänster om de så önskar.

Läs mer om införandet av privata digitala posttjänster >>

 

 

 

 

 

 

  • Förändringen gäller endast myndighetspost, inte andra myndighetsärenden. Man kan fortfarande uträtta ärenden hos myndigheten per telefon eller på plats. Även om de digitala tjänsterna enligt forskningsdata är den populäraste kanalen för myndighetsärenden, förblir telefonservicen och besöken servicekanaler vid sidan av de digitala tjänsterna.

  • Förändringen sker när personen identifierar sig i någon av den offentliga förvaltningens organisationers elektroniska e-tjänster (t.ex. MinSkatt, MittFPA, Traficoms Mina ärenden-tjänsten)

  • I samband med identifieringen

    • 12.5–31.12.2025: föreslås aktivering av Suomi.fi-meddelanden (Se hur identifieringen förändras >> )

    • I 2026, när lagstiftningen om digital prioritering av officiell post träder i kraft​​​​​​​: skapas en elektronisk postlåda automatiskt i Suomi.fi-meddelanden för att ta emot myndighetspost.

  • Ändringen träder inte i kraft om personen använder andra än myndigheternas elektroniska tjänster (t.ex. banker, försäkringsanstalter)​​​​

  • Senare, under år 2026, är målet att medborgarna också ska kunna läsa den myndighetspost de fått elektroniskt också via privata digitala posttjänster om de så önskar. 

    • I början av 2026 kan medborgaren ännu inte välja till vilken tjänst hen tar emot sin myndighetspost elektroniskt, utan då är Suomi.fi-meddelanden det ställe dit den elektroniska myndighetsposten kommer. Möjligheten att läsa myndighetsmeddelanden via privata digitala posttjänster tas i bruk senare när lagstiftningen är klar och de tekniska förutsättningarna uppfylls.
      ​​​​​​​Läs mer om införandet av privata digitala posttjänster >>

Vilken nytta har man av elektroniska myndighetsmeddelanden?

  • Övergången till digitala meddelanden gör det möjligt att ta emot myndighetsbeslut och andra delgivningar var som helst och när som helst. Inkomna meddelanden kan enkelt läsas på smarttelefonen via Suomi.fi-mobilapplikationen eller alternativt via Suomi.fi-webbtjänsten.
  • Mottagaren av den elektroniska myndighetsposten behöver inte vänta på viktig post hemma, utan viktiga ärenden är alltid och överallt lättillgängliga i elektronisk form.
  • Viktig post från myndigheterna anländer också snabbare i elektronisk form, vilket gör det snabbare att sköta myndighetsärenden

Varför görs ändringen?

  • Digitala kanaler är redan nu det populäraste sättet att uträtta ärenden med förvaltningen.
  • För närvarande skickas många myndighetsbeslut dock som papperspost om inte personen har gett ett separat samtycke till elektronisk delgivning.
  • Medborgare som uträttar ärenden digitalt får i fortsättningen i första hand myndighetspost elektroniskt i stället för papperspost.
  • Samhällets övergång från papperspost till elektronisk myndighetskommunikation medför årliga besparingar på tiotals miljoner euro från och med 2026.

Hur kan man neka till elektronisk myndighetspost?

  • Om man inte uträttar ärenden elektroniskt med myndigheterna får man fortfarande beslut och andra delgivningar som papperspost.
  • Personen kan återgå till att ta emot myndighetspost som papperspost genom att meddela detta i inställningarna för Suomi.fi-meddelanden.
  • Återgången till papperspost är i kraft sex månader.
  • Om personen dock identifierar sig på nytt i myndigheternas elektroniska tjänster efter tidsfristen på sex månader, övergår hen igen till att ta emot myndighetspost elektroniskt.
    ​​​​​​​