Vad förändras?
- Personer som uträttar ärenden i myndigheternas elektroniska tjänster får myndighetsbeslut och andra delgivningar elektroniskt i Suomi.fi-meddelanden.
- Suomi.fi-meddelanden är myndigheternas gemensamma elektroniska, datasäkra postlåda.
- Om personen inte uträttar ärenden elektroniskt med myndigheterna får hen fortfarande myndigheternas post som papperspost.
Hur och i vilken situation träder förändringen i kraft?
Förändringen träder i kraft stegvis:
| Från och med maj 2025 | År 2026, när lagstiftningen om digital prioritering av officiell post träder i kraft | Mot slutet av år 2026 (preliminär uppskattning) |
|---|---|---|
Uppmaning att aktivera Suomi.fi-meddelanden
|
Suomi.fi-meddelanden aktiveras utan separat samtycke
|
Förutom Suomi.fi-meddelanden ska medborgarna kunna läsa den myndighetspost de fått elektroniskt också via privata digitala posttjänster om de så önskar. Läs mer om införandet av privata digitala posttjänster >>
|
Förändringen gäller endast myndighetspost, inte andra myndighetsärenden. Man kan fortfarande uträtta ärenden hos myndigheten per telefon eller på plats. Även om de digitala tjänsterna enligt forskningsdata är den populäraste kanalen för myndighetsärenden, förblir telefonservicen och besöken servicekanaler vid sidan av de digitala tjänsterna.
Förändringen sker när personen identifierar sig i någon av den offentliga förvaltningens organisationers elektroniska e-tjänster (t.ex. MinSkatt, MittFPA, Traficoms Mina ärenden-tjänsten)
I samband med identifieringen
12.5–31.12.2025: föreslås aktivering av Suomi.fi-meddelanden (Se hur identifieringen förändras >> )
I 2026, när lagstiftningen om digital prioritering av officiell post träder i kraft: skapas en elektronisk postlåda automatiskt i Suomi.fi-meddelanden för att ta emot myndighetspost.
Ändringen träder inte i kraft om personen använder andra än myndigheternas elektroniska tjänster (t.ex. banker, försäkringsanstalter)
Senare, under år 2026, är målet att medborgarna också ska kunna läsa den myndighetspost de fått elektroniskt också via privata digitala posttjänster om de så önskar.
I början av 2026 kan medborgaren ännu inte välja till vilken tjänst hen tar emot sin myndighetspost elektroniskt, utan då är Suomi.fi-meddelanden det ställe dit den elektroniska myndighetsposten kommer. Möjligheten att läsa myndighetsmeddelanden via privata digitala posttjänster tas i bruk senare när lagstiftningen är klar och de tekniska förutsättningarna uppfylls.
Läs mer om införandet av privata digitala posttjänster >>
Vilken nytta har man av elektroniska myndighetsmeddelanden?
- Övergången till digitala meddelanden gör det möjligt att ta emot myndighetsbeslut och andra delgivningar var som helst och när som helst. Inkomna meddelanden kan enkelt läsas på smarttelefonen via Suomi.fi-mobilapplikationen eller alternativt via Suomi.fi-webbtjänsten.
- Mottagaren av den elektroniska myndighetsposten behöver inte vänta på viktig post hemma, utan viktiga ärenden är alltid och överallt lättillgängliga i elektronisk form.
- Viktig post från myndigheterna anländer också snabbare i elektronisk form, vilket gör det snabbare att sköta myndighetsärenden
Varför görs ändringen?
- Digitala kanaler är redan nu det populäraste sättet att uträtta ärenden med förvaltningen.
- För närvarande skickas många myndighetsbeslut dock som papperspost om inte personen har gett ett separat samtycke till elektronisk delgivning.
- Medborgare som uträttar ärenden digitalt får i fortsättningen i första hand myndighetspost elektroniskt i stället för papperspost.
Samhällets övergång från papperspost till elektronisk myndighetskommunikation medför årliga besparingar på tiotals miljoner euro från och med 2026.
Hur kan man neka till elektronisk myndighetspost?
- Om man inte uträttar ärenden elektroniskt med myndigheterna får man fortfarande beslut och andra delgivningar som papperspost.
- Personen kan återgå till att ta emot myndighetspost som papperspost genom att meddela detta i inställningarna för Suomi.fi-meddelanden.
- Återgången till papperspost är i kraft sex månader.
- Om personen dock identifierar sig på nytt i myndigheternas elektroniska tjänster efter tidsfristen på sex månader, övergår hen igen till att ta emot myndighetspost elektroniskt.