Mikä muuttuu?

  • Viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa asioivat henkilöt saavat viranomaisten päätökset ja muut tiedoksiannot sähköisesti Suomi.fi-viesteihin.
  • Suomi.fi-viestit on viranomaisten yhteinen sähköinen, tietoturvallinen postilaatikko.
  • Jos henkilö ei asioi viranomaisten kanssa sähköisesti, hän saa edelleen viranomaisten lähettämän postin paperipostina.

Miten ja missä tilanteessa muutos tulee voimaan?

Muutos tulee voimaan vaiheittain:

Toukokuusta 2025 alkaen Vuonna 2026, kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan Vuoden 2026 loppupuolella

Kehotus ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön

  • Henkilö saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun hän tunnistautuu julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin.
  • Koskee vain sähköisesti asioivia täysi-ikäisiä henkilöitä.
  • Henkilö voi itse päättää käyttöönotosta: Suomi.fi-viestit ei tule käyttöön automaattisesti ilman omaa suostumusta.
  • Henkilön täytyy antaa sähköpostiosoite ja vahvistaa se, jotta Suomi.fi-viestit tulee käyttöön.
  • Käyttöönoton voi halutessaan ohittaa ja jatkaa tunnistautumista normaalisti.
  • Henkilö voi palata vastaanottamaan viestit paperipostina.

Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön ilman erillistä suostumusta

  • Käyttöön vuoden alussa lainsäädännön astuessa voimaan.
  • Henkilöt saavat Suomi.fi-viestit käyttöön tunnistautumisen yhteydessä ilman erillistä suostumusta.
  • Koskee vain sähköisesti asioivia täysi-ikäisiä henkilöitä.
  • Sähköisten viestien vastaanottamisen voi keskeyttää omalla ilmoituksella -> Viestit lähetetään jälleen paperipostina.
  • Jos henkilö jatkaa sähköistä asiointia, hän siirtyy jälleen vastaanottamaan viranomaispostin sähköisesti.

 

Kansalaiset voivat halutessaan lukea heille saapuneen viranomaispostin sähköisesti Suomi.fi-viestien lisäksi myös yksityisten digipostipalvelujen kautta.

Lue lisää yksityisten digipostipalvelujen mukaantulosta >>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Muutos koskee vain viranomaispostia, ei muuta viranomaisasiointia. Viranomaisen kanssa voi edelleen asioida puhelimessa tai paikan päällä. Vaikka digitaaliset palvelut ovat tutkimustietojen mukaan suosituin viranomaisasiointikanava, puhelinasiointi ja käyntiasiointi säilyvät asiointikanavina digitaalisten palveluiden rinnalla.
  • Muutos tapahtuu, kun henkilö tunnistautuu johonkin julkisen hallinnon organisaation sähköiseen asiointipalveluun (esim. OmaVero, OmaKela, Traficomin Oma asiointi)
  • Tunnistautumisen yhteydessä
    • 12.5.-31.12.2025 välisenä aikana: henkilölle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa (Katso, miten tunnistautuminen muuttuu >>)
    • Vuonna 2026, kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan​​​: henkilölle luodaan automaattisesti Suomi.fi-viesteihin sähköinen postilaatikko viranomaispostin vastaanottamista varten.
  • Muutos ei tule voimaan, jos henkilö käyttää muita kuin viranomaisten tarjoamia sähköisiä asiointipalveluja (esim. pankit, vakuutuslaitokset)
  • Vuoden 2026 aikana on tavoitteena, että kansalaiset voisivat halutessaan lukea heille saapuneen viranomaispostin sähköisesti myös yksityisten digipostipalvelujen kautta.

    • Vuoden 2026 alussa kansalainen ei voi vielä valita, mihin palveluun hän vastaanottaa viranomaispostinsa sähköisenä, vaan silloin Suomi.fi-viestit on se paikka, jonne sähköinen viranomaisposti saapuu. Mahdollisuus lukea viranomaisviestejä yksityisten digipostipalvelujen kautta tulee käyttöön myöhemmin lainsäädännön valmistuttua ja teknisten edellytysten täytyttyä.

      ​​​​​​Lue lisää yksityisten digipostipalvelujen mukaantulosta >>

Mitä hyötyä on sähköisistä viranomaisviesteistä?

  • Siirtyminen digitaalisiin viesteihin mahdollistaa viranomaisten päätösten ja muiden tiedoksiantojen vastaanottamisen missä ja milloin vain. Saapuneet viestit voi lukea helposti älypuhelimeen ladattavan Suomi.fi-sovelluksen kautta tai vaihtoehtoisesti Suomi.fi-verkkopalvelun kautta.
  • Sähköisen viranomaispostin vastaanottajan ei tarvitse odottaa tärkeää postia kotona, vaan tärkeät asiat ovat aina ja kaikkialla helposti saatavilla sähköisessä muodossa.
  • Viranomaisten lähettämä tärkeä posti myös saapuu sähköisenä nopeammin, jolloin viranomaisasioiden hoito nopeutuu.

Miksi muutos tehdään?

  • Digitaaliset kanavat ovat jo nyt suosituin tapa asioida hallinnon kanssa.
  • Tällä hetkellä viranomaisen päätökset lähetetään kuitenkin postitse kirjeellä, ellei henkilö ole antanut erillistä suostumusta sähköiseen tiedoksiantoon.
  • Jatkossa digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat viranomaispostin ensisijaisesti sähköisesti paperipostin sijaan.
  • Yhteiskunnalle siirtyminen paperipostista sähköiseen viranomaisviestintään tuo kymmenien miljoonien eurojen vuosittaiset säästöt vuodesta 2026 lähtien.

Miten sähköisestä viranomaispostista voi kieltäytyä?

  • Jos ei asioi sähköisesti viranomaisten kanssa, päätökset ja muut tiedoksiannot saapuvat edelleen paperipostina.
  • Henkilö voi siirtyä takaisin vastaanottamaan viranomaispostin paperipostina, ilmoittamalla siitä Suomi.fi-viestien asetuksissa.
  • Siirtyminen takaisin paperipostiin on voimassa kuusi kuukautta.
  • Jos henkilö kuitenkin tunnistautuu kuuden kuukauden määräajan jälkeen uudelleen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin, hän siirtyy jälleen vastaanottamaan viranomaispostin sähköisesti.