Kiire ei saa olla este työkyvyn tukemiseen – Suomi.fissä napakka, kattava ja käytännönläheinen opas pienten työpaikkojen johdolle ja esihenkilöille
Vihdoinkin työkyvyn tukemiseen opas, josta tieto on nopeasti löydettävissä! Suomi.fin opas antaa tiiviin ja käytännönläheisen kokonaiskuvan työkykyyn vaikuttavista tekijöistä sekä keinoista johtaa ja tukea työkykyä työpaikalla.
Uuden Suomi.fin oppaan kohderyhmää ovat etenkin ne työpaikat, joilla ei ole henkilöstöhallintoa tai erityisesti työkykyasioihin perehtyneitä henkilöitä. Pienten työpaikkojen lisäksi tällaisia ovat nopeasti kasvavat startup-yritykset.
– Työ tulee järjestää ja organisoida siten, että se ei aiheuta työntekijälle haitallista kuormitusta. Työpaikan johdolla on tässä keskeinen rooli, painottaa erityisasiantuntija Teija Inkilä projektia ohjanneesta sosiaali- ja terveysministeriöstä.
Kun aika on kortilla, uusi opas helpottaa tiedon löytämistä
– Tietoa työkyvystä on tarjolla runsaasti. Oppaan suunnittelua varten tehdyissä haastatteluissa selvisi, että erityisesti pienten työnantajien on kuitenkin vaikea löytää omaan tilanteeseen soveltuvaa tietoa ja työkaluja. Monien vastuiden paineissa työkykyasioihin perehtymiseen jää niukasti aikaa, taustoittaa erityisasiantuntija Heini Mynttinen Digi- ja väestötietovirastosta.
Pienillä työpaikoilla työkyvyn tukemiseen ei välttämättä ole myöskään riittävästi osaamista, toimintatapoja eikä edes tietoa, mistä tietoa voi saada. Myös lakisääteisten työturvallisuus- ja työkykyvelvoitteiden tunteminen voi olla ohutta.
– Työkyvyn tukeminen pienillä työpaikoilla on erityisen tärkeää, koska yhdenkin osaavan työntekijän pidempi poissaolo saattaa halvaannuttaa toimintaa merkittävästi, kertoo oppaan suunnitteluun osallistunut vanhempi asiantuntija Irmeli Pehkonen Työterveyslaitokselta.
Työkyvyn tukeminen koetaan tärkeäksi – uusi opas vastaa tarpeeseen
Työelämän muuttuvat vaatimukset aiheuttavat haasteita johtamiselle ja esihenkilötyölle. Työpaikoilla on suuri tarve tiedolle, miten työssä jaksamista ja mielenterveyttä voidaan tukea työn arjessa. Hyvällä työkykyjohtamisella voidaan vähentää sairauspoissaoloja ja niistä aiheutuvia kustannuksia sekä hillitä työntekijöiden vaihtuvuutta.
Uusi opas vastaa tähän huutoon. Tiiviin kokonaiskuvan lisäksi Suomi.fin opas kokoaa keskeiset tietolähteet ja työvälineet helposti saataville yhteen paikkaan.
Työkyvyn tukeminen työpaikalla-opas on suunniteltu laajan asiantuntijajoukon kanssa osana EU:n rahoittamaa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa
Työkyvyn tukeminen työpaikalla -oppaan sisällön suunnitteluun on osallistunut asiantuntijoita Akava ry:stä, Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueista, KEHA-keskuksesta, Kelasta, Kevasta, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajista , Mieli ry:stä, Mikro- ja yksinyrittäjät ry:stä, Suomen Psykologiliitto ry:stä, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestöstä, STTK ry:stä, Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta, Työterveyslaitokselta, Työturvallisuuskeskuksesta, Suomen Työterveyshoitajaliitto ry:stä, Suomen Työterveyslääkäriyhdistys ry:stä ja Suomen Yrittäjät ry:stä. Lisäksi oppaalle toteutettiin laaja käyttäjätestaus.
Oppaan toteutti Digi- ja väestötietovirasto sosiaali- ja terveysministeriön ohjauksessa. Työterveyslaitos toimi projektin asiantuntijatukena.
Opas on osa EU:n rahoittamaa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Oppaan taustalla on huoli siitä, että Suomen työikäinen väestö supistuu ja rakenteellinen työttömyys on jäänyt korkealle tasolle. Jotta ihmiset voisivat hyvin töissä eikä heille kertyisi pitkiä sairauspoissaoloja, työntekijöiden työkyvyn ongelmiin pitäisi puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Suomi.fin opas pähkinänkuoressa
Suomi.fin Työkyvyn tukeminen työpaikalla -opas sisältää tietoa siitä,
- mitä työkyky on ja mitkä asiat siihen vaikuttavat
- miten työkykyä edistetään työpaikan arjessa
- mitkä ovat johdon, esihenkilöiden ja työntekijöiden roolit ja vastuut
- miten muutokset työkyvyssä voi havaita ajoissa ja miten niihin kannattaa reagoida
- miten työkyvyn toimintamalli ja muut lakisääteiset suunnitelmat laaditaan
- mitkä ovat työnantajan lakisääteiset velvollisuudet.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete