Ändringar i riksdagens behandlingstidtabell för lagstiftningen om digital prioritering – vad innebär detta för organisationer?
Behandlingen av lagförslaget om övergången till digital myndighetspost (den så kallade Prioritera digitalt-ändringen) fortsätter efter riksdagens sessionspaus i februari 2026. Lagen beräknas träda i kraft senare under 2026 i stället för 12.1.2026 som tidigare föreslogs i regeringens proposition. Den exakta tidpunkten bekräftas i takt med att riksdagsbehandlingen framskrider.
Man kan följa med hur ärendet framskridet på riksdagens webbsidor (RP 124/2025 rd Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om prioritering av elektronisk delgivning i myndighetsverksamhet.)
Vad innebär det här för organisationer?
- Beakta tidtabellsändringen för behandlingen av lagförslaget i er kundkommunikation så att era kunder får aktuell information om tidtabellen för när ändringen genomförs.
- Berätta för era kunder att ändringen uppskattas träda i kraft senare under 2026.
- Säkerställ att era kundrådgivare kan berätta om tidtabellen för när ändringen träder i kraft och utnyttja det befintliga kommunikationsmaterialet i er egen kundkommunikation!
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har uppdaterat kommunikationsmaterialet för organisationer inom den offentliga förvaltningen så att det motsvarar den ändrade tidtabellen.
Vad innebär det här för medborgarna?
- I början av 2026 föreslås fortfarande aktivering av Suomi.fi-meddelanden när medborgare identifierar sig i statens, kommunens eller välfärdsområdets e-tjänster.
- Förslaget visas för myndiga personer som uträttar ärenden hos myndigheterna elektroniskt, men som ännu inte använder Suomi.fi-meddelanden.
- Förslaget visas inte för minderåriga eller personer som står under intressebevakning eller för vilka en intressebevakningsfullmakt har fastställts.
- Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås i samband med identifieringen fram tills lagstiftningen om prioritering av digital mottagning av myndighetspost träder i kraft.
- Efter att lagen trätt i kraft tas Suomi.fi-meddelanden i bruk när en person identifierar sig i statens, kommunens eller välfärdsområdets e-tjänster.
För närvarande har redan cirka 2,4 miljoner personer tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden. Dessutom sköter cirka 1,9 miljoner personer myndighetsärenden elektroniskt, men har ännu inte tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden.
Mer information för organisationer
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Kundtjänst för organisationer, [email protected], tfn 0295 535 115 (telefonrådgivningen är öppen må–fr kl. 9–15)
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete