Intressebevakning för vuxna
Om en person inte själv kan sköta sina ärenden kan en intressebevakare förordnas som sista utväg. Intressebevakaren förvaltar vanligtvis huvudmannens egendom och sköter dennes ekonomiska ärenden. Dessutom ser intressebevakaren till att huvudmannen får lämplig vård, omvårdnad och rehabilitering. Intressebevakaren kan skaffa de tjänster som huvudmannen behöver av utomstående aktörer.
Vi övervakar och följer upp intressebevakarens verksamhet med årsredovisningar och behandlar de tillstånd som intressebevakaren ansöker om för att utföra de viktigaste åtgärderna. På så sätt säkerställer vi att intressebevakarens verksamhet ligger i huvudmannens intresse.
Identifiering av behovet av intressebevakning
En intressebevakare förordnas endast om personens ärenden inte annars blir skötta på ett lämpligt sätt. Du kan bekanta dig med lättare alternativ än intressebevakning på vår webbplats.
Om personen förstår ärendets betydelse lönar det sig att upprätta en intressebevakningsfullmakt. Där kan hen namnge vem som får sköta hens ärenden och hur.
Man kan begära att en intressebevakare förordnas för sig själv eller för en annan person.
- Så här ansöker du om en intressebevakare
- Så här anmäler du en person som behöver intressebevakning
På samma sida ser du handläggningstiden och avgiften för din begäran.
Vi granskar de inskickade dokumenten och hör vid behov berörda personer.
Om en intressebevakare har begärts för en annan person och vi anser att det finns behov av intressebevakning, ansöker vi om förordnande av en intressebevakare hos tingsrätten.
Ta i beaktande att processen inte är snabb.
Intressebevakaren kan inleda sitt uppdrag när hen har fått ett positivt beslut. Fram tills dess kan man i mån av möjlighet använda lättare metoder än intressebevakning. Man kan försöka förebygga ekonomiska olägenheter genom att kontakta olika aktörer, till exempel genom att be om mer betalningstid för fakturorna.
Intressebevakaren sköter sitt uppdrag
Intressebevakaren inleder sitt uppdrag den dag då beslutet fattats eller ett annat i beslutet angivet datum.
Vi skickar anvisningar till intressebevakaren om hur uppdraget ska skötas när det inleds.
Intressebevakaren ska lämna in egendomsförteckningen och dess bilagor till oss inom tre månader efter att uppdraget inletts. Läs mer om hur man gör upp en egendomsförteckning.
Mall för egendomsförteckning (myndig huvudman)
Anvisning för ifyllande av egendomsförteckning
Om huvudmannen får egendomen senare ska intressebevakaren lämna in en förteckning över den erhållna egendomen till oss inom en månad efter den erhållna egendomen. Om huvudmannen å sin sida blir delägare i ett dödsbo, ska intressebevakaren lämna in bouppteckningen till oss inom en månad efter bouppteckningen.
Intressebevakaren ska
- föra bok över huvudmannens tillgångar och skulder samt över vad som hänt under redovisningsperioden.
- ge oss de föregående uppgifterna för årlig granskning, dvs. göra upp en årsredovisning
- vid behov begära tillstånd av oss för vissa åtgärder, såsom försäljning av sin huvudmans bostad
- ansöka om en ställföreträdare hos oss om intressebevakaren själv är jävig eller tillfälligt förhindrad att företräda sin huvudman, till exempel på grund av sjukdom eller lång frånvaro.
Läs mer om intressebevakarens uppgifter.
Intressebevakningen kan upphöra av följande orsaker:
- huvudmannen avlider
- intressebevakaren har skött det uppdrag för vilket hen har förordnats
- ställföreträdarens uppdrag upphör även om intressebevakningen fortsätter
- tidsfristen för intressebevakning upphör
- behovet av intressebevakning upphör
- intressebevakaren vill avstå från sitt uppdrag
- intressebevakaren avlider
- huvudmannen flyttar utomlands.
Läs mer på vår webbplats om hur du ska agera i olika situationer.
När intressebevakningen upphör ska intressebevakaren lämna in en slutredovisning till oss inom två månader. Läs mer om hur man gör upp en slutredovisning.
Nytt: I Intressebevakningens e-tjänst kan du lämna in egendomsförteckningar, årsredovisningar och slutredovisningar samt ansöka om tillstånd elektroniskt.
Behöver du hjälp?
Telefontjänst: 0295 536 305
Servicetider: mån–fre 9–15.
Vår svenskspråking chattjänst är för tillfället ur bruk.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete