Ta i bruk certifikatkortet
För att certifikatkortet ska kunna användas måste det först aktiveras. Aktivering innebär att certifikatet tas i bruk och att personliga koder skapas. Denna anvisning gäller certifikatkort för organisationer och social- och hälsovården.
För att aktivera kortets certifikat behöver du
- aktiveringskod
- dator
- kortläsare
- kortläsarprogram.
Många organisationer sköter installationen av kortläsarprogrammet centraliserat. Då behöver de anställda inte installera kortläsarprogrammet själva. Kontrollera din organisations eventuella egna instruktioner för kortläsarprogrammet.
Kortläsarprogrammet kan laddas ned på sidan om kortläsarprogrammet. Vi rekommenderar att du använder kortläsarprogrammets nyaste version. Kortläsarprogrammet är avgiftsfritt.
Anvisning för aktivering av certifikat
Vid aktivering programmeras en grundläggande kod och en underteckningskod för kortet. Du får själv bestämma koderna. Fundera i förväg vilka koder du vill ha, eftersom det finns en begränsad tid för att mata in dem.
- Grund PIN kan vara 4–8 siffror lång.
- Signaturkoden kan vara 6–8 siffror lång om du har ett organisationskort, eller 4–8 siffror lång om du har ett certifikatkort för social- och hälsovården.
Om din dator kräver inloggning ska du först logga in som vanligt med användarnamn och lösenord.
- Placera kortet i kortläsaren och vänta på att kortläsarprogrammet startar.
Kortläsarprogrammet startar aktiveringsprocessen automatiskt när du första gången placerar kortet i kortläsaren. - Aktivera den grundläggande koden (PIN1)
Skriv in aktiveringskoden som finns i brevet och skriv in den grundläggande kod du har valt, dvs. PIN1, två gånger. - Aktivera därefter signaturkoden (PIN2)
Skriv in aktiveringskoden på nytt om programmet ber om den. Skriv in den signaturkod du har valt, dvs. PIN2, två gånger. - Aktiveringen är klar.
Observera att certifikatkort för social- och hälsovården efter aktiveringen vid behov ska kopplas till de system som du använder, t.ex. patientdatasystem. Närmare instruktioner får du direkt från datasystemetets support.
I de nyare versionerna av kortläsarprogrammet (4.0.20 och senare) sker aktiveringen av baskoden och signaturkoden i samma fönster. I äldre versioner skedde aktiveringen i två fönster som båda först bad om aktiveringskoden.
Efter aktiveringen kan du också använda kortet med äldre versioner av kortläsarprogrammet och med andra tillverkares kortläsarprogram.
Användning av koder
Med den grundläggande koden (PIN1) kan du identifiera dig i tjänsterna.
Med signaturkoden (PIN2) kan du göra en elektronisk signatur.
Du behöver aktiveringskoden om de ovan nämnda koderna glöms bort eller låses. Skriv upp aktiveringskoden eftersom den kan blekna från brevet.
Förvara koderna på en säker plats och separat från kortet.
Om aktiveringen avbryts
Om aktiveringen av någon orsak avbryts efter att den grundläggande koden (PIN1) har getts och före signaturkoden (PIN2) har getts, startar inte programmet längre aktiveringen på nytt automatiskt. I sådana fall kan signaturkoden programmeras med hjälp av kortläsarprogrammets funktion för att frigöra PIN-koden.
Om aktiveringskoden blir låst
Inmatning av fel aktiveringskod 5 gånger i rad låser kortets chip permanent. Detta innebär att de elektroniska egenskaperna på kortet inte kan utnyttjas, dvs. kortet kan inte användas till exempel för elektroniska ärenden eller kryptering av filer. Då måste man beställa ett nytt kort.
Vanliga frågor
I övre högra hörnet av brevet för aktiveringskoder finns kortets nummer och identifikationskod antecknat. Genom att jämföra dessa siffror med uppgifterna på kortet kan du försäkra dig om att kortet och kodbrevet hör ihop.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete