Tillfällen i Uträttande av ärenden för någon annans räkning 2025 

Assisterad fullmakt vid välfärdsområdets serviceställe

Vill du ge din närstående rätt att sköta dina ärenden i digitala tjänster – till exempel i digitala tjänster inom hälso- och sjukvården och socialvården eller på apoteket? Eller sköter du redan en närståendes ärenden men vill göra det smidigare digitalt, till exempel i MittKanta eller MittFPA?

Om du saknar nätbankskoder eller mobilcertifikat kan du ge en Suomi.fi-fullmakt på välfärdsområdets serviceställe. Tjänsten är avsedd för personer som inte kan identifiera sig elektroniskt men som vill ge fullmakt till en förtroendeperson att uträtta ärenden för sin räkning.  I nuläget erbjuds tjänsten i åtta välfärdsområden. 

Tillfällen med assisterad fullmakt 3–7.11.2025

De välfärdsområden som erbjuder assisterad fullmakt har intensifierad rådgivning om tjänsten den 3–7 november 2025. 

 

Så här ger du en förtroendeperson fullmakt

  1. Bekanta dig med välfärdsområdets anvisningar tillsammans med din förtroendeperson.

    Följande välfärdsområden erbjuder i nuläget tjänsten för assisterad fullmakt. Du hittar anvisningar för assisterad fullmakt och fullmaktsansökan på välfärdsområdets webbsida.

    Tjänst för assisterad fullmakt tillhandahålls av:

  2. Kom överens om vilka ärenden din förtroendeperson ska sköta för din räkning med Suomi.fi-fullmakter.

    På välfärdsområdets serviceställe kan du ge Suomi.fi-fullmakter för följande ärenden:

  3. Boka tid till välfärdsområdets serviceställe.

    Fullmakten kan ges i samband med besöket.

  4. Registrera fullmakterna vid välfärdsområdets serviceställe.

    •  Ta med dig ett identitetsbevis. 
    • Du behöver också personbeteckningen på den person som ska få fullmakten. 
    • Personen som ska få fullmakten behöver inte själv vara med.
    • Ta med fullmaktsblanketten Suomi.fi-fullmakter – assisterad fullmakt för ditt välfärdsområde, färdigt ifylld.
       

  5. Fullmakterna träder i kraft genast.

    • Meddela fullmaktstagaren att hen nu kan sköta ärenden för din räkning.

När kan en fullmakt inte ges?

Fullmakt kan inte ges i följande situationer:

  • Fullmaktsgivaren eller fullmaktstagaren är minderårig.
  • Fullmaktsgivaren eller fullmaktstagaren har ingen finländsk personbeteckning.
  • En utländsk fullmaktsgivare har inget finländskt giltigt identitetsbevis.
  • Fullmaktsgivaren förstår inte vad hen ger fullmakt för.
  • Fullmaktsgivarens identitet kan inte verifieras.
  • Fullmaktstagaren saknar nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. 

Suomi.fi-fullmakter i ett nötskal

  • Med Suomi.fi-fullmakter kan privatpersoner och organisationer på ett säkert sätt ge någon annan fullmakt att sköta ärenden för deras räkning.
  • Suomi.fi-fullmakter kan ges på egen hand om personen har nätbankskoder, mobilcertifikat eller medborgarcertifikat. Anvisningar och tjänsten finns på adressen suomi.fi/fullmakter
  • Vid välfärdsområdenas serviceställen kan man ge fullmakt för hälso- och socialärenden samt apoteksärenden. 
  • Om fullmaktsgivaren saknar nätbankskoder eller mobilcertifikat kan hen tillsammans med sin förtroendeperson också fylla i en digital ansökan om fullmakt, som undertecknas och skickas till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.  
  • Med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas fullmaktsansökan kan man också ge en mer omfattande fullmakt till exempel för att sköta skatteärenden och uträtta ärenden i anslutning till fordon. Mer information om Suomi.fi-webbtjänsten »
  • Suomi.fi-fullmakter är en tjänst som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.