Tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande tas i bruk i juni
Ibruktagandet av tjänstemannafunktionerna i tjänsten Fullmakter inleds i juni. Tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande gör det möjligt att ge elektroniska fullmakter och uträtta ärenden åt instanser som inte kan göra elektroniska fullmakter som självbetjäning i Suomi.fi-fullmakter. Dessa är till exempel näringssammanslutningar, läroanstalter, församlingar, offentliga organisationer och utländska företag.
Suomi.fi-fullmakter är en självbetjäning för elektronisk fullmakter där en person kan administrera både sina egna fullmakter och fullmakter för de organisationer som han eller hon representerar och för vilka personens rätt att företräda kan utredas med hjälp av registren.
Med hjälp av tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande kan även organisationer som inte entydigt kan utreda rätten att företräda med hjälp av handels- och föreningsregistren omfattas av självbetjäningen.
Den tjänst för tjänstemannabefullmäktigande som har utvecklats sedan 2019 inleder sin verksamhet enligt planen i juni 2020. Funktionaliteten som möjliggör tjänsten har utvecklats till en del av Suomi.fi-fullmakter.
Vad möjliggör tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande?
Tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande gör det möjligt att ge elektroniska fullmakter och uträtta ärenden åt sådana instanser som inte kan göra elektroniska fullmakter som självbetjäning i Suomi.fi-fullmakter. Tjänsten behövs bland annat av organisationer vars representant inte har registrerats i handelsregistret: exempelvis församlingar, läroanstalter, näringssammanslutningar, dödsbon med FO-nummer, offentliga organisationer och utländska företag.
Med hjälp av tjänsten kan också personer som inte har nätbankskoder eller som annars inte kan använda elektroniska verktyg ge elektroniska fullmakter.
I tjänsten registrerar tjänstemannen för sökandens räkning de fullmakter som anges i ansökan i fullmaktsregistret.
Hur görs en ansökan om fullmakt?
Ett företag eller en sammanslutning kan endast ansöka om fullmaktsrättigheter för sina arbetstagare. När fullmaktsrättigheterna har registrerats kan dessa personer med rätt att ge fullmakter ge ärendefullmakter som självbetjäning i Suomi.fi-fullmakter. I fortsättningen kan ett företag eller en sammanslutning administrera sina fullmakter självständigt.
I fullmaktsansökan specificeras fullmaktsgivarens och fullmaktstagarens uppgifter samt omfattningen av fullmakten. Fullmaktsansökan undertecknas av fullmaktsgivaren själv eller fullmaktsgivarens lagliga företrädare. Beroende på fullmaktsgivare påvisas underteckningsrätten med en eller flera handlingar som fogas till fullmaktsansökan.
Fullmaktsansökan kan lämnas in för behandling på tre olika sätt beroende på fullmaktsgivare:
- elektronisk ansökan om fullmakt: avsedd endast för finländska företag och sammanslutningar
- personliga besök: i första hand avsedda för personfullmaktsgivare
- ansökan som skickas per post: i första hand avsedd för utländska sammanslutningar för vilka bestyrkta och legaliserade handlingar krävs.
Elektronisk ansökan om fullmakt
En elektronisk ansökan om fullmakt är en tjänst på webbplatsen Suomi.fi som består av tre delar:
- Beredning av fullmaktsansökan, med hjälp av vilken fullmaktsgivaren anvisas att skaffa de bilagor som krävs samt får handledning i hur fullmaktsansökan lämnas in.
- Ifyllande av fullmaktsansökan, där fullmaktsgivaren specificerar vilka fullmakter som ges och till vem.
- Skicka ansökan om fullmakt. Innan ansökan skickas ska den som bereder ansökan skaffa de underskrifter och bilagor som behövs. Ansökan kan endast lämnas in genom stark autentisering.
Den elektroniska fullmaktsansökan kan tillsvidare inte användas av personfullmaktsgivare eller utländska företag och sammanslutningar.
Besök
Alla som behöver registrera fullmakter kan göra det genom ett besök. Besöket kan genomföras av den som själv undertecknar fullmakten eller dennes ombud. Ombudet ska ha med sig alla nödvändiga bilagor i samband med besöket.
I anvisningarna för Suomi.fi-nättjänsten finns information om vilka servicepunkter som tar emot ansökningar.
Ansökan som skickas per post
Ansökan om fullmakt kan också skickas till tjänsten per post. Detta alternativ är i första hand avsett för utlänningar samt för de inhemska organisationer som av någon anledning inte kan använda den elektroniska fullmaktsansökan.
Hur kan man förbereda sig på att göra en ansökan om fullmakt?
Anvisningar om tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande publiceras i juni när tjänsten tas i bruk. Företag och sammanslutningar som behöver tjänsten kan förbereda sig på att göra en ansökan om fullmakt redan nu:
- Läs anvisningarna för tjänsten Fullmakter på adressen suomi.fi/anvisningar-och-stod/information-om-fullmakter
- Välj minst två personer för vilka registrering av fullmaktsrätt söks.
- Bestäm vilka fullmaktsärenden varje fullmaktsberättigad får sköta. Fullmaktsrätt kan endast ges med begränsning till vissa fullmaktsärenden.
- Du kan också bekanta dig med olika fullmaktsärenden på webbplatsen Suomi.fi: suomi.fi/fullmakter/fullmaktsarenden
- Fullmaktsrätten kan utöver ett fullmaktsärende riktas till exempel till en viss underorganisation med hjälp av en fullmaktsspecifikation. Fullmaktsspecifikationer används dock endast i vissa fullmaktsärenden. Det lönar sig också att bekanta sig med dessa och fundera på dem på förhand.
- Ta reda på vilka i organisationen som är behöriga att underteckna en ansökan om fullmakt för er organisations räkning. Fullmaktsansökan bereds på en blankett som publiceras i juni i Suomi.fi-webbtjänsten.
- Om den fullmakt som ska fogas till ansökan om fullmakt undertecknas för hand, behövs också en kopia av alla undertecknares identitetsbevis som bilaga. Om fullmakten som ska fogas till ansökan om fullmakt har undertecknats elektroniskt med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas organisationscertifikat eller kort för social- och hälsovården, behöver kopior av identitetsbevisen inte bifogas.
Andra närmare anvisningar om tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande publiceras på webbplatsen Suomi.fi i juni i samband med att tjänsten publiceras.
Vanliga frågor
Vi är en kommun och använder Skatteförvaltningens och FPA:s e-tjänster. Måste vi göra en anslutningsanmälan eller ansöka om tillstånd att ge tjänstemannafullmakt?
Nej. Tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande är tillgänglig för alla parter som behöver den när tjänsten öppnas utan separata anmälningar eller registreringar.
Måste man ansöka om Suomi.fi-användarnamn för att använda tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande?
Nej. I alla Suomi.fi-tjänster som kräver identifiering loggar man in med personliga verktyg för stark autentisering, såsom bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. Detsamma gäller tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete