Transition to digital official mail – How to make unified communication about the change
Welcome to Digital First project’s meeting for communication professionals on 8 October 2025
In Finland, the transition to receiving official mail primarily in digital form will take place in 2026. In early 2026, Suomi.fi Messages will be activated for every adult upon using strong identification to access a public administration e-service. This change may result in customers asking for help, and public administration organisations should prepare communications about it.
Join us to hear and talk about the upcoming change in early 2026 at a Digital First project meeting for communicators on Wednesday, 8 October 2025 at 14:00–16:00!
We will publish a material kit in this event that public administration organisations can use to communicate the change to their customers.
In this event, we will talk about
- how the change impacts daily activities for public administration organisations and their customers,
- how the Digital and Population Data Services Agency will communicate about the change,
- how public administration organisations could communicate about the change.
Who?
The event is for communications and customer experience specialists at public administration organisations.
Where?
The event will be held on Teams.
It will be held in Finnish.
Registration
Please sign up by 7 October 2025.
All who have registered will receive the meeting link two days in advance.
If you sign up later, the link will be included in the confirmation message.
What is this about?
Finland will gradually shift to prioritising digital services in official services. In early 2026, Suomi.fi Messages will be activated, without express consent, for anyone that identifies themselves to access a public authority's e-service. Citizens who are unable to use digital services will continue to receive official messages by paper mail.
The Digital and Population Data Services Agency facilitates this change by developing Suomi.fi Messages to correspond with future legislative changes. It also provides user support for organisations and citizens. The development work will be customer-focused, in cooperation with organisations and citizens that use the service.
There are currently 2.2 million citizens of Finland who have activated Suomi.fi Messages. After the legislative changes, the number of users is projected to grow up to four million. The change aims for ten-million-euro reductions in mailing costs of public administration organisations from the start of 2026.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete