Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Janne Viskari valittu vuoden vaikuttajaksi 2018
Tivi-lehti on valinnut Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Janne Viskarin vuoden vaikuttajaksi 2018. Valinta julkistettiin Tivissä 5.12.2018.
Valinnan perusteena on muun muassa onnistunut Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutusohjelman (ns. KaPA-ohjelma) läpivienti Väestörekisterikeskuksessa vuosina 2014-2017. Viskari toimi Väestörekisterikeskuksessa aiemmin digitaalisista palveluista vastaavana johtajana ja viime vuoden marraskuusta asti viraston ylijohtajana. Hän rakentaa nyt Väestörekisterikeskuksesta uudenlaista virastoa, joka edistää digitalisaatiota julkishallinnossa.
”Viskari tuulettaa valtionhallinnon tapaa toteuttaa digihankkeita ja johtaa. Hän on verkossa ja sen ulkopuolella aktiivinen keskustelija, joka tviittailee ja juontaa itse Väestörekisterikeskuksen Suomi.fi-podcastia. Brittiläinen Apolitical-verkkopalvelu valitsi Viskarin tänä vuonna maailmassa sadan merkittävimmän digihallinnon vaikuttajan joukkoon. Ei siis pidä ihmetellä, että hän on toimituksen valitsema Vuoden Tivi-vaikuttaja 2018”, toteaa Tivi valintaperusteluissaan.
Väestörekisterikeskuksen rooli digitalisaation suunnannäyttäjänä kasvaa
Väestörekisterikeskuksen rooli digitalisaation edelläkävijänä ja suunnannäyttäjänä vahvistunee tulevaisuudessa entisestään. Väestörekisterikeskuksesta ja maistraateista on tulossa yhteiskunnan digitalisaatiota edistävä keskusvirasto, jos eduskunta hyväksyy käsittelyssä olevan hallituksen esityksen. Maistraatit yhdistettäisiin Väestörekisterikeskukseen ja sen nimi muuttuisi esityksen mukaan Digi- ja väestötietovirastoksi vuoden 2020 alussa. Viraston vastuulle on tulossa koko yhteiskunnan digitalisaation edistäminen, tietojen saatavuuden turvaaminen ja palveluiden tarjoaminen.
Kehitys on jatkumoa vuoden 2017 alussa tapahtuneille muutoksille, jolloin Väestörekisterikeskuksen vastuulle siirtyi joukko digitalisaation edistämiseen liittyviä tehtäviä. Tällaisia ovat esimerkiksi digitaalisen turvallisuuden johtoryhmän VAHTI:n toiminnan koordinointi, valtionhallinnon hankesalkku, kokonaisarkkitehtuurien kehittämistyö ja erilaiset asiantuntijapalvelut.
Viskari uskoo, että digitalisaation merkitys korostuu yhteiskunnassa entisestään.
”Kestävyysvaje on tulevaisuuden suurin haaste Suomelle. Väestö ikääntyy ja eläköityy, työtätekevien määrä vähenee ja verokertymä pienenee. Julkishallinnon palvelut on kyettävä tarjoamaan yhtä kattavasti, mutta alemmilla tuotantokustannuksilla. Kansalaiset, jotka ovat sinut sähköisten välineiden kanssa, täytyy saada saateltua asioimaan myös julkishallinnon kanssa nimenomaan sähköisissä kanavissa. Kalliimpi käyntiasiointi tulisi varata ensisijaisesti niiden kansalaisten käyttöön, joilla ei ole sähköisiä välineitä, tai jotka eivät pysty niitä muusta syystä käyttämään. Toki sähköisten palveluiden on samalla oltava paljon parempia ja käytettävämpiä – siis oltava nimenomaan palvelua.”, Viskari painottaa.
”Paremman sähköisen asiointikokemuksen avain löytyy konepellin alta. Tiedot on saatava liikkumaan automatisoidusti eri järjestelmien välillä ja tämä vaatii järjestelmien rakentajille kovempaa velvoittavuutta yhteentoimivuuteen. Kun tietojen liikkuvuutta lisätään, samalla on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää huolehtia tietojen käytön etiikasta – kansalaisten tietoja ei saa käyttää leväperäisesti eikä missään tapauksessa kerätä yhteen paikkaan. Digitalisaation kovinta ydintä on pystyä säilyttämään kansalaisten luottamus siihen, että julkishallinto ei toimi tietojen keräämisessä ja hyödyntämisessä kuten amerikkalaiset alustajätit”, jatkaa Viskari.
Tivin listalla myös toinen vaikuttaja Väestörekisterikeskuksesta
Tivin 5.12.2018 julkaisemalla Suomen 100 IT-vaikuttajaa -listalla on myös Väestörekisterikeskuksesta johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku.
Rousku vastaa Väestörekisterikeskuksessa julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden johtoryhmän (VAHTI) operatiivisesta toiminnasta sen pääsihteerinä. Lisäksi hänen vastuullaan on Väestörekisterikeskuksen kehittämät ja tuottamat digiturvapalvelut julkiseen hallintoon. Rousku on toiminut aktiivisena ICT- ja tietoturvatietokirjailijana ja esiintyjänä 1990-luvun alusta alkaen.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete