Traficom tog i bruk Suomi.fi-meddelanden för fordonsskatterna och höjde nätfaktureringsprocenten med över 10 procentenheter – "Kommunikationen var av central betydelse för framgången"
Transport- och kommunikationsverket Traficom tog i bruk Suomi.fi-meddelanden som ett leveranssätt fördebetsedlar för fordonsskatter i november 2023. Nu har det gått nästan ett år och fördelarna har varit omfattande: upp till 70 000 finländare får debetsedeln för fordonsskatt elektroniskt till Suomi.fi-meddelanden. Hemligheten bakom framgången har varit att kommunikationen inleddes i god tid före ibruktagandet.
Traficom har redan i flera år använt Suomi.fi-meddelanden i sina olika tjänster. Via Suomi.fi-meddelanden har finländarna kunnat ta emot till exempel debetsedlar för tilläggsskatter samt olika kvitton och beslut. Den 1 november 2023 tog Traficom i bruk tjänsten även som leveranssätt för debetsedlar för fordonsskatt och samtidigt kunde ett stort antal av ämbetsverkets kunder ta emot betalningarna elektroniskt.
Nyttan med att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden har varit betydande. Tidigare har man vid sidan av pappersbrevet kunnat ta emot debetsedeln elektroniskt via OmaPosti eller som e-faktura, men nu skickas debetsedlar för fordonsskatt utöver dessa även via Suomi.fi-meddelanden. I och med ibruktagandet av Suomi.fi-meddelanden ökade antalet debetsedlar för fordonsskatt som levereras elektroniskt med över tio procentenheter.
Antalet medborgare som använder Suomi.fi-meddelanden har ökat stadigt under året, vilket också syns i antalet meddelanden som Traficom skickat. Hittills har Traficom skickat sammanlagt 800 000 olika debetsedlar via Suomi.fi-meddelanden.
Traficom beräknar att användningen av Suomi.fi-meddelanden redan med det nuvarande antalet användare sparar 850 000 euro per år jämfört med debetsedlar som skickas per brev.
– Vi talar om mycket betydande fördelar och räknat i euro har vi kunnat uppnå stora besparingar genom Suomi.fi-meddelanden. Antalet personer som använder Suomi.fi-meddelanden ökar ständigt och det bådar gott även med tanke framtida fördelar, säger Antti Mört, specialsakkunnig vid Traficom.
– Utöver inbesparade kostnader innebär bruket av Suomi.fi-meddelanden att en enorm mängd papper sparas när det skickas betydligt mindre brevpost. Jag ser detta som en positiv utveckling också med tanke på informationssäkerheten, när handlingarna levereras elektroniskt direkt till den kanal som kunden uppgett, fortsätter Mört.
Kommunikation som en nyckel till framgång
Vid Traficom har ibruktagandet av Suomi.fi-meddelanden löpt mycket väl det stora antalet användare till trots. Risken var att folk inte märker debetsedlar som skickats till Suomi.fi-meddelanden och att antalet obetalda fordonsskatter börjar öka. Lyckligtvis blev det inte så. Det att kommunikationen beaktades redan i början av projektet var en förutsättning för att ibruktagandet lyckades.
– Vi inledde kommunikationen om ärendet och började informera våra kunder i god tid innan tjänsten togs i bruk. Vi kommunicerade och marknadsförde ärendet i stor utsträckning i olika kanaler, bland annat i sociala medier, i intjänade medier, i den egna servicekanalen samt som direkt kundinformation, så att informationen om det nya leveranssättet skulle nå så många användare av Suomi.fi-meddelanden som möjligt, berättar Milla Juntunen, ledande sakkunnig inom kommunikation.
Kommunikationen gjordes i samarbete med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och ärendet uppmärksammades på bred front även i medierna.
– Vi lyckades mycket bra med att dela information och detta har synts som ett smidigt ibruktagande hos oss. Vi hoppas naturligtvis att man även i fortsättningen marknadsför och kommunicerar om Suomi.fi-meddelanden så att så många finländare som möjligt tar i bruk tjänsten. På så sätt får alla organisationer så stor nytta som möjligt av att använda Suomi.fi-meddelanden, avslutar Juntunen.
Använder er organisation Suomi.fi-meddelanden? Kom ihåg att berätta det för era kunder!
Har er organisation tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden? Ni har väl också kommit ihåg att berätta det för era kunder?
Många medborgare uppfattar inte att de får post och räkningar som Suomi.fi-meddelanden. Då kan det hända att viktiga myndighetsmeddelanden inte blir upptäckta i tid.
Att informera om Suomi.fi-meddelanden är en gemensam uppgift för alla våra organisationer som utnyttjar tjänsten. Bäst når informationen fram när man berättar om den som en del av kundservicesituationen och på organisationens webbsidor i anslutning till den tjänst vars meddelanden kunden kan få elektroniskt som Suomi.fi-meddelanden.
Kom alltså ihåg att berätta för era kunder att de kan få de era meddelanden i elektronisk form som Suomi.fi-meddelande i stället för papperspost. Ge också vid behov råd om hur era kunder hittar Suomi.fi-meddelanden och hur de kan ta tjänsten i bruk.
Meddelanden från flera organisationer
Det är viktigt att er kund också uppfattar att när han eller hon tar i bruk Suomi.fi-meddelanden, så får han eller hon i fortsättningen all post från myndigheter som använder Suomi.fi-meddelanden i tjänsten. Listan över organisationer som använder tjänsten kan kontrolleras i Suomi.fi-webbtjänsten.
Via Suomi.fi-meddelanden kan det komma myndighetsbeslut, räkningar, sjukhusens tidsbokningsuppgifter och andra viktiga handlingar, så det är viktigt att er kund förstår tjänstens natur.
Utnyttja befintligt kommunikations- och anvisningsmaterial!
När ni informerar era kunder om Suomi.fi-meddelanden kan ni utnyttja Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas anvisningar och material:
- Användaranvisningar för medborgare finns publicerade på Suomi.fi-webbtjänsten på adressen https://www.suomi.fi/meddelanden
- Ni får tillgång till färdigt kommunikations- och marknadsföringsmaterial på adressen: https://dvv.fi/materiaalit/suomi.fi-viestit
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete