Gör så här
1. Gör en årsredovisning i e-tjänsten inom tre månader från redovisningsperiodens utgång.
Det är enklast att göra årsredovisningen elektroniskt i Intressebevakningens e-tjänst. Tjänsten handleder dig i att anmäla nödvändiga uppgifter, så du behöver ingen separat årsredovisningsblankett. Om du vill kan du spara uppgifterna som utkast och fortsätta upprätta dem senare. Det blir lättare att göra kommande redovisningar när informationen du fyller i nu används som grunddata i dem.
I allmänhet görs årsredovisningen för föregående år (1.1–31.12). Då måste du lämna in den till oss senast den 31 mars följande år.
Identifiera dig med nätbankskoder eller mobilcertifikat
Kan du inte uträtta ditt ärende på nätet?
Du kan också upprätta årsredovisningen genom att fylla i blanketten och lämna in dokumenten till oss i pappersform.
Årsredovisning (myndig huvudman)
Anvisningar för att fylla i årsredovisningen (myndig huvudman)
Bifoga endast kopior av nödvändiga verifikat till årsredovisningen, inte originalversioner. Observera att vi inte längre tar emot mappar.
Returnera årsredovisning jämte bilagor till adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1004, 00531 Helsingfors.
Skickade du redan årsredovisningen men glömde något från den?
Du kan komplettera den själv med hjälp av nätblanketten.
2. Vi behandlar årsredovisningen och returnerar den till dig efter granskningen.
Kom ihåg att spara den granskade årsredovisningen. Den kan innehålla anteckningar som du som intressebevakare måste beakta när du sköter din huvudmans ärenden i fortsättningen.
3. Spara de handlingar som samlats under intressebevakningen i tre år efter att ditt uppdrag upphört.
Som intressebevakare är du skyldig att förvara alla handlingar som uppkommit under intressebevakningen. Inte ens efter tre år får du förstöra handlingarna, utan du måste överlåta dem antingen till din huvudmans dödsbo, till din huvudmans nya intressebevakare eller till din huvudman.
Se även
Läs vanliga frågor on intressebevakningens ekonomiska ärenden.