Hoppa till innehåll

Nya internationella studerande anländer till vårterminen – Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hjälper med att uträtta ärenden

Utgivningsdatum 7.12.2023 15.51
Pressmeddelande

De studier som inleds i januari för med sig nya utbytes- och examensstuderande från utlandet till Finland. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fortsätter sina beprövade sätt att göra de studerandes liv smidigare i Finland.

Internationella högskolestuderande kan enkelt anmäla de uppgifter de ska registrera till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata på nätet. Om vi dessutom måste identifiera den studerande personligen ordnar vi separata pop up-tillfällen på studieorterna i januari och februari.

– Våra sakkunniga på internationella ärenden var aktivt i kontakt med läroanstalterna under hösten och vi kunde tillsammans styra största delen av de studerande till de tillfällen vi ordnade. På så sätt var det lättare för de studerande att uträtta ärenden och vi kunde betjäna våra andra kunder smidigare, berättar ledande sakkunnig Maisa Gynther vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

– Efter höstens goda erfarenheter kommer vi i början av 2024 att utvidga användningen av webblanketter, eftersom registreringen av uppgifter i befolkningsdatasystemet via dem blir snabbare, tillägger hon.
 

Varför ska studerande uträtta ärenden vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata?

En internationell studerande kan behöva uträtta ärenden vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) för att få en personbeteckning och ansöka om hemkommun.

En internationell studerande behöver en finländsk personbeteckning för sina studier. Om den studerande ännu inte har en sådan, gör hen en begäran om registrering av utlänning till MDB på nätet. Personbeteckningen kan också behövas för att uträtta ärenden hos myndigheter, för att öppna ett bankkonto och för utbetalning av lön. 

Ansökan om hemkommun kan göras på nätet när den studerande har en personbeteckning och uppfyller de lagstadgade förutsättningarna för att få en hemkommun. Man måste inte ansöka om hemkommun, men den behövs till exempel för att få ett finländskt identitetskort eller studeranderabatt inom kollektivtrafiken.

När en studerande har gjort en ansökan om hemkommun eller en begäran om registrering av utlänning ska MDB i allmänhet ännu träffa hen personligen. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ordnar separata identifieringstillfällen i januari-februari i samarbete med högskolorna för de studerande som inleder sina studier. Den studerande kan fråga närmare om dessa vid sin egen läroanstalt.
 

Så här framskrider ärendet vid MDB för en studerande som anländer till Finland

  1. Den studerande fyller i en webblankett på dvv.fi

  2. Den studerande ska identifiera sig inom en månad efter att webblanketten har skickats. För de studerande ordnas identifieringstillfällen i samarbete med högskolorna.

  3. MDB behandlar ärendet. 

  4. Den studerande får information om registreringen.

 

Läs mer: Registrering av utländska studerande och ansökan om hemkommun på MDB:s webbplats 

Mer information: ledande sakkunnig Maisa Gynther, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 0295 536 355, [email protected].