Med hjälp av Suomi.-fullmakter ökade Ilmarinen den elektroniska ärendehanteringen med 30 procent
Arbetspensionsbolaget Ilmarinen har sedan december 2023 stegvis infört Suomi.fi-fullmakter i sina tjänster. Användningen av tjänsten Fullmakter har ökat den elektroniska ärendehanteringen bland Ilmarinens arbetsgivarkunder med nästan en tredjedel på ett år och förbättrat kundnöjdheten. Dessutom har ibruktagningsprocessen förtydligat Ilmarinens interna verksamhet och fördjupat förståelsen för kundorganisationernas behov i anslutning till uträttande av ärenden.
I december 2023 tog Ilmarinen i bruk de Suomi.fi-fullmakter som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder i e-tjänsten för arbetsgivare. Hösten 2024 utvidgades användningen av tjänsten Fullmakter även till telefonservice i fråga om ArPL- och FöPL-tjänster. I början av 2025 planerar man att utvidga tjänsten ytterligare till e-tjänsten för företagare. Vid sidan av Suomi.fi-fullmakter använder Ilmarinen också Suomi.fi-identifikation.
Med Suomi.fi-fullmakter blir ärendehanteringen smidigare
På Ilmarinen möjliggör Suomi.fi-fullmakter två olika sätt att uträtta ärenden för en organisations räkning: utifrån registeruppgifter och som fullmäktig.
Ärendehantering på andras vägnar utifrån registeruppgifterna möjliggör till exempel ett enkelt sätt för företagare eller en verkställande direktör att sköta företagets ärenden. Med hjälp av Suomi.fi-fullmakter får Ilmarinen automatiskt aktuell information om organisationens rätt att uträtta ärenden som grundar sig på officiella register.
Ärendehantering på andras vägnar som fullmäktig gör det möjligt för organisationens anställda att verka som företrädare för organisationen. Då ser personen endast de uppgifter till vilka hen på förhand har fått rätt till.
Bekanta dig närmare med Ilmarinens Suomi.fi-fullmaktsärenden
- Ärendehantering på arbetsgivarens vägnarLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tab
- Ärendehantering på en företagares vägnarLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab
Färdig gemensam praxis skapades för arbetspensionsbranschen
Ibruktagandet av tjänsten Fullmakter var en omsorgsfull process där Ilmarinen samarbetade med andra arbetspensionsförsäkrare, Pensionsskyddscentralen och MDB. Särskild uppmärksamhet fästes vid identifikation och definition av olika användargrupper. Som det första arbetspensionsbolaget som tog i bruk Fullmakter främjade Ilmarinen samtidigt att gemensam praxis för att uträtta ärenden som fullmäktig skapades för hela branschen.
– Ibruktagandet planerades noggrant och man fäste enorm uppmärksamhet vid vilka roller arbetsgivarföretagen har och vid hurdana fullmakter de behöver. Man måste också fastställa vilka tjänster som ska vara synliga för olika registerroller, berättar Pia Hildén, som ansvarade för Ilmarinens Suomi.fi-utvecklingsprojekt.
Med Suomi.fi-fullmakter kan kundorganisationerna nu sköta till exempel ArPL- och FöPL-försäkringsärenden samt ärenden som gäller arbetsförmåga, rehabilitering och arbetsoförmåga. Företagen kan dessutom ge till exempel en bokföringsbyrå fullmakt att uträtta ärenden för deras räkning.
– Med tanke på tjänstens tillförlitlighet och trygghet är det mycket viktigt att personen endast ser de uppgifter som hen har rätt att granska i sin ärendehanteringsroll, betonar Hildén.
Kundnöjdheten med tanke på elektronisk ärendehantering ökade i och med tjänsten Fullmakter
Innan tjänsten Suomi.fi-fullmakter togs i bruk använde Ilmarinen ärendefullmakter samt en separat process för hantering av användarrättigheter som grundade sig på separata användarnamn och lösenord. Man ville bli av med användarnamnen och hanteringen av dem eftersom dataskyddet och säkerhetsbehoven i anslutning till ärendehantering har utvecklats under årens lopp. Från kunderna kom också en önskan om att ta i bruk Suomi.fi-fullmakter. Det är lätt för kunderna att uträtta ärenden med tjänsten Fullmakter och kunderna är tack vare andra sammanhang redan bekanta med den. Identifieringen i tjänsten sker med personens egna bankkoder eller mobilcertifikat.
– Vi har ett centralt mål att utveckla och främja digital ärendehantering, och här var ibruktagandet av tjänsten Suomi.fi-fullmakter ett stort steg framåt. Med tjänsten Fullmakter ökade vi mängden ärenden som uträttades elektroniskt med cirka 30 procent på ett år. Tjänsten Fullmakter har också ökat kundnöjdheten med tanke på elektronisk ärendehantering, berättar avdelningschef Minna Hakkarainen vid Ilmarinen.
Ett pålitligt och kostnadseffektivt system motsvarar våra kunders nuvarande och framtida behov
Ibruktagandet av tjänsten Fullmakter gick smidigt. Det genomfördes dock som en del av en mer omfattande systemreform, vilket i sin helhet som insats var stor men givande för Ilmarinen. Arbetet över enhetsgränserna förenade och ökade samarbetet internt.
– Vi har nu ett pålitligt och kostnadseffektivt system som väl motsvarar våra kunders nuvarande och framtida behov. Investeringen som använts för planering och aktivering har snabbt betalat sig tillbaka. Denna kostnadseffektiva lösning är en del av en ansvarsfull användning av arbetspensionsmedlen, säger Hildén.
Med gemensamma lösningar mot en mer omfattande digitalisering av samhället
Ilmarinen vill vara med och främja digitaliseringen av samhället och tackar för ett smidigt samarbete med MDB.
– Det är fantastiskt att vi i Finland har tillgång till gemensamma lösningar där man redan har funderat på alla kritiska frågor och som kunderna är bekanta med sedan tidigare. I framtiden hoppas vi på en mer omfattande digitalisering av samhället som vi absolut vill vara en del av, avslutar Hildén.