Asiakastarina: Ilmarinen nosti Suomi.fi-valtuuksien avulla verkkoasioinnin määrää 30 prosenttia
Työeläkeyhtiö Ilmarinen on ottanut Suomi.fi-valtuudet käyttöön palveluissaan asteittain joulukuusta 2023 lähtien. Valtuudet-palvelun käyttö on kasvattanut Ilmarisen työnantaja-asiakkaiden verkkoasiointia vuodessa lähes kolmanneksen ja parantanut asiakastyytyväisyyttä. Lisäksi käyttöönottoprosessi on selkeyttänyt Ilmarisella sisäistä toimintaa ja syventänyt ymmärrystä asiakasorganisaatioiden asioinnin tarpeista.
Ilmarinen otti joulukuussa 2023 käyttöön Digi- ja väestötietoviraston tarjoamat Suomi.fi-valtuudet työnantajapalveluiden verkkoasioinnissa. Syksyllä 2024 Valtuudet-palvelun käyttöä laajennettiin myös puhelinasiointiin TyEL- ja YEL-palveluiden osalta. Alkuvuodesta 2025 suunnitelmissa on laajentaa palvelun käyttöä edelleen yrittäjän verkkoasiointiin. Suomi.fi-valtuuksien rinnalla Ilmarisella on käytössä myös Suomi.fi-tunnistus.
Suomi.fi-valtuudet sujuvoittavat asiointia
Ilmarisella Suomi.fi-valtuudet mahdollistavat kaksi erilaista tapaa asioida organisaation puolesta: rekisteritiedon pohjalta ja valtuutettuna.
Puolesta-asiointi rekisteritiedon pohjalta mahdollistaa esimerkiksi yrittäjälle tai toimitusjohtajalle helpon tavan hoitaa yrityksen asioita. Ilmarinen saa Suomi.fi-valtuuksien avulla automaattisesti virallisiin rekistereihin pohjautuvan ajantasaisen tiedon organisaation asiointioikeuksista.
Puolesta-asiointi valtuutettuna tarjoaa organisaation työntekijöille mahdollisuuden toimia organisaation edustajana. Tällöin henkilö näkee vain ne tiedot, joihin hänelle on ennalta määritelty oikeus.
Tutustu tarkemmin Ilmarisen Suomi.fi -valtuusasiointiin
Työeläkealalle luotiin valmiita yhteisiä käytäntöjä
Valtuudet-palvelun käyttöönotto oli huolellinen prosessi, jossa Ilmarinen teki yhteistyötä muiden työeläkevakuuttajien, Eläketurvakeskuksen ja DVV:n kanssa. Erityistä huomiota kiinnitettiin erilaisten käyttäjäryhmien tunnistamiseen ja määrittelyyn. Ensimmäisenä Valtuudet käyttöön ottaneena työeläkeyhtiönä Ilmarinen edisti samalla sitä, että yhteiset käytännöt valtuutettuna asiointiin luotiin koko alalle.
– Käyttöönotto suunniteltiin tarkoin ja huomiota kiinnitettiin valtavasti siihen, millaisia rooleja työnantajayrityksissä on ja millaisia valtuuksia he tarvitsevat. Oli myös määriteltävä, mitä palveluita eri rekisterirooleille tulee näkyä, Ilmarisen Suomi.fi-kehitysprojektista vastannut Pia Hildén kertoo.
Suomi.fi-valtuuksien avulla asiakasorganisaatiot voivat nyt hoitaa esimerkiksi TyEL- ja YEL-vakuutusasiointia sekä työkyky-, kuntoutus- ja työkyvyttömyysasioita. Lisäksi yritykset voivat valtuuttaa esimerkiksi tilitoimiston asioimaan puolestaan.
– Palvelun luotettavuuden ja turvallisuuden kannalta on erittäin tärkeää, että henkilölle näkyvät vain ne tiedot, joiden tarkastelun hänen asiointirooliinsa oikeuttaa, Hildén korostaa.
"Valtuudet-palvelun käyttöönotto oli digiasioinnin edistämisessä iso sysäys eteenpäin. Nostimme verkkoasioinnin määrää vuodessa noin 30 %. Valtuudet-palvelu on myös nostanut verkkoasioinnin asiakastyytyväisyyttä.
Verkkoasioinnin asiakastyytyväisyys kasvoi Valtuudet-palvelun myötä
Ennen Valtuudet-palvelun käyttöönottoa Ilmarisella oli käytössä asiointivaltakirjat sekä erillinen käyttövaltuushallintaprosessi, joka perustui erillisiin käyttäjätunnuksiin ja salasanoihin. Käyttäjätunnuksista ja niiden hallinnasta haluttiin eroon, koska asiointiin liittyvät tietosuoja ja -turvatarpeet ovat vuosien saatossa kehittyneet. Myös asiakkailta tuli toive ottaa Valtuudet-palvelu käyttöön. Asiointi Valtuudet-palvelulla on helppoa ja muista yhteyksistä tuttua asiakkaille. Tunnistautuminen palveluun tapahtuu henkilön omilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
– Meillä on keskeinen tavoite kehittää ja edistää digiasiointia, ja Valtuudet-palvelun käyttöönotto oli tässä iso sysäys eteenpäin. Nostimme verkkoasioinnin määrää vuodessa noin 30 prosenttia Valtuudet-palvelun avulla. Valtuudet-palvelu on myös nostanut verkkoasioinnin asiakastyytyväisyyttä, Ilmarisen osastonjohtaja Minna Hakkarainen sanoo.
Luotettava ja kustannustehokas järjestelmä vastaa asiakkaidemme nykyisiä ja tulevia tarpeita
Valtuudet-palvelun käyttöönotto sujui jouhevasti. Se toteutettiin kuitenkin osana laajempaa järjestelmäuudistusta, mikä oli kokonaisuudessaan Ilmariselle suuri, mutta antoisa ponnistus. Yli yksikkörajojen tehtävä työ yhdisti ja lisäsi yhteistyötä sisäisesti.
On mahtavaa, että meillä on Suomessa tarjolla yhteisiä ratkaisuja, joissa on jo valmiiksi mietitty kaikki kriittiset kysymykset ja jotka ovat asiakkaille tuttuja.
– Meillä on nyt luotettava ja kustannustehokas järjestelmä käytössämme, joka vastaa hyvin asiakkaidemme nykyisiä ja tulevia tarpeita. Suunnitteluun ja käyttöönottoon käytetty investointi on maksanut itsensä hyvin nopeasti takaisin. Tämä kustannustehokas ratkaisu on osa työeläkevarojen vastuullista käyttöä, Hildén sanoo.
Yhteisillä ratkaisuilla kohti laajempaa yhteiskunnan digitalisaatiota
Ilmarisella halutaan olla mukana edistämässä yhteiskunnan digitalisaatiota ja kiitellään sujuvaa yhteistyötä DVV:n kanssa.
– On mahtavaa, että meillä on Suomessa tarjolla yhteisiä ratkaisuja, joissa on jo valmiiksi mietitty kaikki kriittiset kysymykset ja jotka ovat asiakkaille entuudestaan tuttuja. Toivomme tulevaisuudessa entistä laajempaa yhteiskunnallista digitalisaatioita, jossa haluamme ehdottomasti olla mukana, Hildén päättää.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö