Kom ihåg att beakta fastighetsegendomen i intressebevakningsfullmakten
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kampanj I egna händer påminner igen om att upprätta en intressebevakningsfullmakt. I oktober ligger särskilt fokus på fastighetsegendom: det vore bra att nämna fastigheter separat i fullmakten för att affärer med egnahemshus eller sommarstugor ska vara smidigare. Det finns också en ny digital tjänst för fullmäktige: egendomsförteckningen kan nu göras elektroniskt i Intressebevakningens e-tjänst.
Varje myndig person borde ha en intressebevakningsfullmakt för den händelse att personen ibland inte själv kan sköta sina egna ärenden. Att färdigt upprätta en intressebevakningsfullmakt i den egna dokumentportföljen gör det lättare att sköta ärenden i framtiden, eftersom man i den kan fastställa vem som sköter sina egna ärenden och på vilket sätt.
Kampanjen I egna händer som inleddes år 2022 har lyft fram intressebevakningsfullmakten i olika medier genom att berätta om dess roll i underlättandet av livet med hjälp av människonära berättelser. Information om intressebevakningsfullmakten har också spridits vidare med hjälp av ett partnernätverk som består av över 90 organisationer. Den sista delen av kampanjen som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata leder syns i oktober bland annat på Yle TV1, sociala medier och på webben.
– Antalet ärenden som gäller intressebevakningsfullmakter vid vårt ämbetsverk har ökat betydligt i år. Även om antalet förväntas öka ytterligare, effektiviserar våra nya digitala tjänster vår verksamhet och underlättar den fullmäktiges uppgifter, berättar kommunikations- och marknadsföringsdirektör Liinu Lehto vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
– Ett varmt tack till vårt partnernätverk, med hjälp av vilket vi har kunnat sprida budskapet om intressebevakningsfullmakten på bred front runt om i Finland. Även om det nu är dags att avsluta kampanjen fortsätter arbetet för att öka kännedomen om intressebevakningsfullmakten. I slutet av året låter vi ännu göra en kännedomsenkät där vi får intressant information om bland annat antalet personer som gjort en intressebevakningsfullmakt samt attityderna till fullmakten, tillägger Lehto.
Fastighetsaffärer blir smidigare genom att lägga till ett omnämnande om fastigheter i intressebevakningsfullmakten
Om överlåtelsen av en fastighetsegendom inte nämns i intressebevakningsfullmakten i uppgifterna om den fullmäktige, kan till exempel försäljningen av en sommarstuga fördröjas. Därför lönar det sig att beakta detta redan i upprättandet av fullmakten, även om man inte äger fastighetsegendom vid den tidpunkten. Även i en befintlig intressebevakningsfullmakt kan fastighetsärendet uppdateras så länge som fullmaktsgivaren förstår ärendets innebörd.
Om en fastighetsöverlåtelse inte nämns i fullmakten, måste en intressebevakare först förordnas för fullmaktsgivaren för affären. Den förordnade intressebevakaren måste ännu be Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata om tillstånd för fastighetsaffären. Hela processen kan då ta sammanlagt flera månader.
Rekommendationerna för fullmaktens innehåll kan kontrolleras till exempel med hjälp av checklistan i Suomi.fi-guiden. I intressebevakningsfullmakten lönar det sig att utöver en första och andrahandsfullmäktig utse en så kallad ersättare som inte är jävig att sköta en fastighetsaffär. Personen kan till exempel vara en vän eller någon annan pålitlig person.
Digitaliseringen effektiviserar ibruktagandet av intressebevakningsfullmakter
I den nya e-tjänsten för intressebevakning vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har man i oktober tagit i bruk möjligheten att göra upp en egendomsförteckning elektroniskt. Upprättandet av egendomsförteckningen är den fullmäktiges första uppdrag: uppgifterna om fullmaktsgivarens egendom måste sammanställas inom tre månader från det att den fullmäktiges uppdrag inleddes.
Tidigare satsningar på digital utveckling har redan gett resultat. Den webblankett som togs i bruk på våren och den nya tekniken effektiverade avsevärt fastställandet av intressebevakningsfullmakter, då till exempel den halvtimme som tidigare användes till inskrivning nu kan användas till andra uppgifter. Målet är att en så stor del som möjligt av ansökningarna om fastställande i fortsättningen ska göras elektroniskt till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Redan nu kommer 40 procent av ansökningarna till ämbetsverket via en webblankett i stället för i pappersform.
Ytterligare information:
Kommunikations- och marknadsföringsdirektör Liinu Lehto, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 029 5535 385, [email protected].
Läs mer:
- Suomi.fi-guiden Intressebevakning och intressebevakningsfullmakt
- Intressebevakningsfullmakt på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida
- Webbsida för kampanjen I egna händer
- Intressebevakningens e-tjänst
Vad är en intressebevakningsfullmakt?
- En intressebevakningsfullmakt är en fullmakt som upprättas på förhand om man i något skede inte själv förmår sköta sina ärenden till exempel på grund av en sjukdom eller en olycka.
- Den som utfärdat fullmakten, dvs. fullmaktsgivaren, fastställer i intressebevakningsfullmakten sin förtroendeperson, dvs. Den fullmäktige och de ärenden som denne får sköta. Det kan till exempel vara ärenden som gäller egendom eller hälsa. Man förvarar fullmakten själv eller ger den till den fullmäktige för förvaring.
- Fullmäktigen ansöker om fastställande av en intressebevakningsfullmakt hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata först när fullmaktsgivarens handlingsförmåga har försämrats. Därefter får fullmäktigen sköta de ärenden som fullmakten omfattar.
- En intressebevakningsfullmakt är en annan sak än att personen har en intressebevakare som förordnats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller tingsrätten. Fullmakten är smidigare och mer flexibel, medan intressebevakningens verksamhet är mera övervakad.
- Bekanta dig med upprättandet av en intressebevakningsfullmakt i Suomi.fi-guiden Intressebevakning och intressebevakningsfullmakt. Bland annat banker, advokatbyråer och juridiska byråer samt rättshjälpsbyråer ger råd om upprättandet av intressebevakningsfullmakter.
I egna händer
Målet med kampanjen I egna händer är att öka kännedomen om intressebevakningsfullmakten och uppmuntra alla myndiga att göra en intressebevakningsfullmakt. Med en intressebevakningsfullmakt kan man ge fullmakt till den person man vill att sköta sina ärenden när man själv inte längre förmår göra det.
Partnerna i kampanjen I egna händer år 2024 är Finansministeriet, Social- och hälsovårdsministeriet och Justitieministeriet. Kampanjen kommer att avslutas 2024.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete