Alla användare av Suomi.fi-meddelanden har inte fått e-postnotifikationer
På grund av en störning i tjänsten Suomi.fi-meddelanden har en del av användarna blivit utan e-postnotifikationer om mottagna meddelanden. Ungefär 150 000 meddelanden gick ut utan att mottagarna fick e-postnotifikationer om dem. Störningen är nu över, och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har inlett åtgärder för att förhindra att felet upprepas.
Alla myndighetsmeddelanden som skickats till medborgarna har dock kommit som normalt, men på grund av störningen kan det hända att en del mottagare inte har märkt att de fått nya meddelanden i tjänsten. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata rekommenderar att alla som använder Suomi.fi-meddelanden kontrollerar vilka meddelanden som inkommit.
Vid problem kan man kontakta den myndighet som skickat meddelandet
Antalet meddelanden som skickas via Suomi.fi-meddelanden ökar kraftigt. Till exempel i december 2019 gick cirka 563 000 enskilda meddelanden ut via tjänsten. Tjänsten har funnits sedan 2018. Bortsett från korta driftsavbrott är den störning som nu uppdagats den första betydande störningen i tjänsten.
”Vi beklagar de olägenheter som störningen kan ha orsakat dem som använder tjänsten. Största delen av de meddelanden som skickas via tjänsten förutsätter inga åtgärder av mottagarna, men det kan också finnas mer brådskande ärenden bland meddelandena. I så fall är det bäst att först kontakta den myndighet som skickade meddelandet för att reda ut saken”, uppmanar överdirektör Timo Salovaara vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
”Vi har informerat alla myndigheter som använder Suomi.fi-meddelanden om störningen och också börjat kontakta de medborgare som använder tjänsten. Vi hoppas att den här exceptionella och redan avhjälpta störningen i e-postnotifikationerna inte påverkar medborgarnas intresse för att börja använda Suomi.fi-meddelanden. Vi är övertygade om fördelarna med digitala tjänster och försäkrar att vi gör allt för att bevara förtroendet för dem”, säger överdirektör Salovaara.
Mer information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
överdirektör Timo Salovaara, tfn 0295 535 303, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
Kommunikations- och marknadsföringsdirektör Liinu Lehto, tfn 0295 535 385, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
Vad är Suomi.fi-meddelanden?
Med tjänsten Suomi.fi-meddelanden kan medborgare ta emot meddelanden, beslut och andra delgivningar från myndigheterna i elektronisk form på ett informationssäkert sätt. I stället för på papper kommer meddelandena till sidan Suomi.fi-webbtjänstens Meddelanden, till vilken man loggar in med bankkoder eller mobilcertifikat. Tjänsten används bl.a. av Skatteförvaltningen, Lantmäteriverket, Traficom, Utsökningsverket samt flera sjukvårdsdistrikt, kommuner och städer. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ansvarar för underhållet och utvecklingen av tjänsten. Användningen av tjänsten ökar kraftigt. För närvarande används den av 340 000 medborgare och 260 myndigheter.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete