Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
”Att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden sparar tid för både allmänheten och myndigheterna då Suomi.fi-meddelanden går snabbt och säkert till rätt mottagare. Samtidigt minskar det kostnaderna och miljökonsekvenserna i anslutning till hanteringen av papperspost. Målet är att allt fler medborgare smidigt och säkert övergår till digital myndighetskommunikation", berättar projektchef Annette Hotari vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Hur ändrar förslaget om ibruktagande identifikationen?
I ändringen som sker den 12 maj 2025 tas Suomi.fi-meddelanden inte automatiskt i bruk för någon, utan användaren kan själv besluta om ibruktagandet.
Förslaget om aktiveringen visas för myndiga som ännu inte använder Suomi.fi-meddelanden.
Förslaget till ibruktagande av Suomi.fi-meddelanden visas alltid då personen gör en stark autentisering i den offentliga förvaltningens e-tjänst med Suomi.fi-identifikation.
För ibruktagandet krävs att e-postadressen meddelas och bekräftas inom en timme. Användaren får en notifikation per e-post när hen har fått ny post till Suomi.fi-meddelanden.
Om användaren vill kan hen hoppa över ibruktagandet av Suomi.fi-meddelanden och fortsätta identifiera sig på normalt sätt. Suomi.fi-meddelanden kan tas i bruk även senare.
Illustration av hur identifieringen i den offentliga förvaltningens e-tjänster förändras från och med den 12 maj 2025:
Hur kan man läsa elektroniska meddelanden?
- Myndighetsmeddelanden som kommit till Suomi.fi-meddelanden kan läsas i Suomi.fi-mobilapplikationen eller genom att logga in i Suomi.fi-webbtjänsten och gå till "Suomi.fi-webbtjänsten"
- Identifikationen sker med bankkoder, mobilcertifikat eller med elektroniskt certifikat på identitetskortet.
- En användare får alltid en notifikation till den e-postadress som hen angett i tjänsten när ett nytt meddelande kommer till Suomi.fi-meddelanden Notifikationerna om inkomna Suomi.fi-meddelanden visas även i Suomi.fi-mobilapplikationen, om applikationen har tagits i bruk.
- Användaren kan senare återgå till att ta emot papperspost genom att ändra inställningarna för Suomi.fi-meddelanden. Anvisningar finns i Suomi.fi-webbtjänsten.
Suomi.fi-meddelanden kan tas i bruk på https://www.suomi.fi/meddelanden eller genom att ladda ner Suomi.fi-mobilapplikationen.
Ytterligare information
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, projektchef Annette Hotari, tfn 0295 535 028, [email protected]
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tjänsteägare för Suomi.fi-meddelanden Maria Juka-Lahdenperä, tfn 0295 535 334, [email protected]
Länkar
Mer tilläggsuppgifter om Suomi.fi-meddelanden: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/meddelanden
Mer tilläggsuppgifter om Suomi.fi-identifikation: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/identifikation/vad-ar-suomifi-identifikation
Vad är Suomi.fi-meddelanden?
Suomi.fi-meddelanden är en informationssäker elektronisk postlåda som ersätter myndighetspost som skickas i pappersform. Åtskilliga myndigheter använder tjänsten och antalet ökar hela tiden. Du kan läsa mottagna meddelanden i Suomi.fi-mobilapplikationen eller genom att identifiera dig i Suomi.fi-webbtjänsten på adressen https://suomi.fi. På så sätt kan du läsa den inkomna posten var du än befinner dig.
Notifikationerna om nya inkomna Suomi.fi-meddelanden kommer till e-postadressen som användaren har uppgett i tjänsten. Suomi.fi-mobilapplikationens användare får också notifikationen direkt via applikationen.
Suomi.fi-meddelanden kan tas i bruk genom att ladda ner Suomi.fi-mobilapplikationen eller identifiera dig på adressen https://suomi.fi/meddelanden. Identifikationen sker med bankkoder, mobilcertifikat eller med elektroniskt certifikat på identitetskortet. Genom att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden får man i fortsättningen också elektronisk post från flera olika myndigheter.
Mer tilläggsuppgifter om Suomi.fi-meddelanden: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/meddelanden
Vad handlar övergången till digital myndighetskommunikation om?
Finland övergår stegvis till elektronisk myndighetskommunikation. Från och med början av 2026 skickas myndighetspost i första hand digitalt till alla som uträttar ärenden elektroniskt. Myndiga personer som loggar in i myndigheternas elektroniska e-tjänster får i samband med Suomi.fi-identifikation utan separat samtycke Suomi.fi-meddelanden, om de inte redan har tjänsten i bruk.
De som inte kan använda digitala tjänster får även i fortsättningen myndighetspost på papper, om de inte själva väljer något annat. Mottagandet av elektroniska meddelanden kan också avbrytas genom att meddela detta, varvid meddelandena åter skickas som papperspost. Om den som har valt papperspost fortsätter att uträtta ärenden elektroniskt, skapas en elektronisk postlåda på nytt efter tidsfristen.
Övergången till digital kommunikation medför betydande fördelar. Det sparar tiotals miljoner euro av samhällets medel per år och underlättar medborgarnas vardag. Myndighetsposten är snabbt tillgänglig, finns på ett ställe och är alltid åtkomlig.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete