Hoppa till innehåll

Toimi näin, jos sinulla on ongelmia kirjautua Rakennus- ja huoneistotietojen VTJ-ylläpitokäyttöliittymään (Rahu) tai VTJkyselyn selainsovellukseen

Julkaisuajankohta 7.11.2022 16.49

Toimi seuraavan ohjeen mukaan, jos sinulla on ongelmia päästä Rakennustietojen ylläpitokäyttöliittymään (Rahu) tai VTJkysely-selainsovellukseen.

Rakennus- ja huoneistotietojen VTJ-tietojen ylläpitokäyttöliittymän (Rahu) (https://rahu.2016.vtj.vrk.fi/) ja VTJkyselyn (https://vtjkysely.2016.vrk.fi/) käyttöliittymäkäyttäjillä saattaa ilmetä ongelmia palveluihin kirjautumisessa.

Ongelmatapauksissa käyttäjä saa virheilmoituksen:

  • ”Yhteytesi ei ole salattu: NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID” (Microsoft Edge, Google Chrome ja Opera)
  • ”Yhteytesi ei ole suojattu: SEC_ERROR_UNKNOWN_ISSUER” (Mozilla Firefox)

Ongelman aiheuttaa käyttäjien omissa työasemissa tehdyt selainpäivitykset. Erityisesti Googlen Chrome-päivitysten ja Mozillan Firefox-päivitysten yhteydessä luototus Digi- ja väestötietoviraston varmenteisiin on katkennut.

Jos saat yllä kuvatun kaltaisen virheilmoituksen Rakennustietojen ylläpitokäyttöliittymästä (Rahu) tai VTJkysely-selainsovelluksessa, toimi seuraavasti:

  1. Jos käytit selaimena Googlen Chromea tai Mozillan Firefoxia, kokeile ensin yhteyttä toisella selaimella esim. Microsoftin Edge (tai kolmannella jos Edge ei toimi).
  2. Jos yhteyden muodostaminen ei tämän jälkeenkään onnistu, ota yhteyttä oman organisaatiosi IT-tukeen.
  3. Yhteydenotossasi kerro seuraavat tiedot:

Lisätietoja

Digi- ja väestötietovirasto, Organisaatioiden asiakaspalvelu, p. 0295 535 115 (arkipäivisin klo 10–15), organisaatiopalvelut@[at]dvv.fi

 

Häiriötiedote - etusivun nosto, näkyy kaikilla etusivuilla Tiedote - VAIN Organisaatioasiakkaat-etusivulle VTJkysely rakennustiedot rakennustietojen ylläpito varmenteet