Hoppa till innehåll

Ymmärrä ja mittaa paremmin digipalvelusi käyttöä – Ota käyttöön Suomi.fi-laatutyökalut

Julkaisuajankohta 7.2.2022 14.10
Tiedote

Suomi.fi-laatutyökalut voi nyt ottaa käyttöön. Laatutyökaluilla organisaatiot voivat arvioida ja kehittää digitaalisten palveluidensa laatua.

Laatutyökalujen avulla voidaan edetä kohti yhdenmukaista asiakas- ja asiointikokemusta. Ilmoita kiinnostuksestasi Laatutyökalujen käyttöönottoon ilmoittautumalla Laatutyökalujen jakelulistalle.

Käyttöönotto edellyttää Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) käyttölupaa, koska laatutyökalut liitetään osaksi Palvelutietovarantoon kuvattuja palveluita tai asiointikanavia. Organisaatiot, joilla on jo Palvelutietovarannon käyttölupa, eivät tarvitse Laatutyökalujen käyttöön erillistä käyttölupaa. Laatutyökalujen käyttö on vapaaehtoista ja maksutonta, mutta jokainen organisaatio vastaa käyttöönoton mahdollisista kustannuksista.

Laatutyökalujen tilannekatsaukset pitävät ajan tasalla

Laatutyökaluja kehitetään yhdessä käyttäjien kanssa. Tavoitteena on pitää 4-5 tilannekatsausta vuoden 2022 aikana ja niiden lisäksi kerätä asiakasymmärrystä ja validoida suunnitelmia ja toteutusta käyttäjien kanssa. Järjestimme 25.1. ensimmäinen tilannekatsauksen Suomi.fi-laatutyökalujen käytöstä ja yhteiskehittämisestä. Voit katsoa tilaisuuden tallenteen myös jälkikäteen.

Seuraava tilannekatsaus on 24.3.2022 klo 9-11. Voit jo ilmoittautua tilaisuuteen!

Suomi.fi-laatutyökalut on seitsemän parhaan joukossa Tech for Government -kilpailussa

Suomi.fi-laatutyökalut valittiin joulukuussa Suomen ehdokkaaksi Ranskan EU-neuvoston puheenjohtajakaudellaan järjestämään Tech for Government -kilpailuun. Laatutyökalut pääsi tammikuun välikilpailussa jatkoon. Palvelu on siis mukana kilpailun finaalissa Strasbourgissa 17.3.2022. Strasbourgissa yleisönä on Euroopan unionin jäsenmaiden ministereitä, sillä kilpailu on osa EUPAN-ministerikokousta.

Mitä Laatutyökalut ovat?

Laatutyökaluilla organisaatiot voivat arvioida ja kehittää digitaalisten palveluidensa laatua:

  • Itsearviointityökalun avulla organisaatiot voivat arvioida digitaalisten palvelujensa laatua kansallista laatukriteeristöä vasten ja saada tukea kehittämiseen.
  • Asiakaspalautetyökalun avulla palveluntarjoajilla on mahdollisuus saada tietoa ja palautetta asiakkailta sähköisestä asiointitapahtumasta. Käyttäjäpalaute annetaan asteikolla 1-5 asiointitapahtuman jälkeen. Lisäksi käyttäjällä on mahdollisuus antaa avoin palaute asioinnista.
  • Laatutyökalujen tietoja voi seurata ja vertailla käyttöliittymässä. Tiedot itsearvioinneista ja asiakaspalautteista kertyvät siten, että niitä voi verrata eri tekijöillä muihin palveluihin.
  • Lisäksi organisaatio voi lisätä asiointipalvelujen käyttömääriä. Myöhemmin Laatutyökalut mahdollistavat palvelujen käyttöastetietojen tarkastelun.

Lue lisää Laatutyökaluista Palveluhallinnassa

Tiedote - VAIN Organisaatioasiakkaat-etusivulle laatutyökalut