Digihumaus-raportti 2022: Viranomaisten mahdollisuuksia käsitellä ja ratkaista asioita vain digitaalisesti tulee lisätä
”Suomessa tulisi lisätä viranomaisten mahdollisuuksia käsitellä ja ratkaista asioita vain digitaalisesti. Viranomaisten pitäisi voida tehdä ja lähettää ratkaisut vain digitaalisesti kaikille niille, jotka pystyvät digiasiointiin”, sanoo Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari.
”Meidän tulisi lisätä automatisaatioastetta ja mahdollistaa nykyistä laajempi automaattinen päätöksenteko, mutta samalla ratkaista siihen liittyvät vastuu- ja oikeusturvakysymykset. Lisäksi yhteiskunnassamme tulisi vahvistaa yhteisen digitaalisen infrastruktuurin ja tehokkaiden perusrekistereiden roolia sekä huomioida lainsäädännössä tehokkaammin digitalisaation poikkihallinnolliset vaikutukset”, jatkaa Viskari.
Tämä käy ilmi Digi- ja väestötietoviraston 1.4.2022 julkaisemasta Digihumaus 2021 -raportista. Raportti esittelee neljä erilaista mahdollista tulevaisuuskuvaa, jotka ovat mahdollisia tulevaisuuden Suomessa. Raportti myös esittää kehitysehdotuksia, joilla näköpiirissä oleviin yhteiskunnallisiin haasteisiin ja muutostrendeihin voitaisiin vastata hyödyntämällä paremmin olemassa olevia ja uusia teknologioita sekä kehittämällä hallinnon toimintatapoja.
Skenaariot auttavat suuntaamaan digitalisaatiokehitystä
Digihumaus-raportin vuoteen 2030 ulottuvat skenaariot auttavat ennakoimaan tulevia kehityskulkuja, suuntaamaan digitalisaatiokehitystä ja rakentamaan digitaalisia julkisia palveluita sujuvamman arjen tueksi.
”Skenaariot eivät ole ennusteita tulevasta, vaan mahdollisia ja vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia ja toimintaympäristön kuvauksia. Yhden varman totuuden sijaan oikeat askeleet löytyvät yleensä skenaarioiden välimaastosta: kaikissa skenaarioissa on piirteitä, jotka toteutuvat”, jatkaa Viskari.
Digihumaus 2022 -raportti ”Neljä skenaariota digitalisaation tulevaisuudesta” julkaistiin perjantaina 1.4.2022 Digi- ja väestötietoviraston järjestämässä digitalisaatioon keskittyvässä Digihumaus-webinaarissa. Raportti on jatkoa kolmena aiempana vuotena julkaistuille Digihumaus-raporteille.
Lisätietoja Digihumaus-raportista
Digi- ja väestötietovirasto, pääjohtaja Janne Viskari, p. 0295 536 060 (viestinnän päivystysnumero), [email protected]
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete