Vanliga frågor om projektets effekter på medborgarna
Från och med början av 2026 skickar de finländska myndigheterna posten i första hand till Suomi.fi-meddelanden till personer som loggar in starkt med nätbankskoder eller mobilcertifikat i myndigheternas webbtjänster, såsom i Skatteförvaltningens, Polisens eller FPA:s webbtjänst. Elektroniskt inkommer till exempel notifikationer om rösträtt, information om inkommen skattedeklaration samt andra myndighetsbeslut, delgivningar och begäran om tilläggsuppgifter.
När en person loggar in i myndighetens webbtjänst med Suomi.fi-identifikation tas Suomi.fi-meddelanden i bruk automatiskt utan separat samtycke. Personen får information om detta i samband med inloggningen. Om man redan har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden ändras ingenting. I fortsättningen skickas myndighetspost, såsom beslut och delgivningar, i första hand elektroniskt i stället för som papperspost.
I första hand erbjuder digital myndighetskommunikation medborgarna möjlighet att uträtta ärenden med förvaltningen oberoende av tid och plats. Medborgaren hittar i fortsättningen myndigheternas meddelanden och delgivningar i regel i en elektronisk postlåda, dvs. i Suomi.fi-meddelanden.
Om en person inte kan ta emot myndighetsmeddelanden elektroniskt kan hen neka till att ta emot elektronisk post genom att meddela detta till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Detta kan göras antingen elektroniskt som självbetjäning eller genom att kontakta kundservicen. Förbudet gäller under en viss tid.
Suomi.fi-meddelanden kan tas i bruk redan nu för att ta emot myndighetspost digitalt: Aktivera Suomi.fi-meddelanden - Suomi.fi
Vem gäller inte ändringen?
- Ändringen gäller inte personer som redan har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden. (Om en person på eget initiativ har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden fortsätter användningen.)
- Ändringen gäller inte personer som inte alls uträttar ärenden hos myndigheter via digitala kanaler.
- Ändringen gäller inte personer som inte identifierar sig i tjänsten, utan t.ex. endast använder webbplatsens räknare, anvisningar eller annat öppet innehåll på myndigheternas webbplatser.
- Ändringen gäller inte personer som någon gång tidigare, före 2026, har identifierat sig i myndighetens webbtjänst.
- Ändringen gäller inte personer som använder Suomi.fi-identifikation med EIDAS-identifiering eller identifieringsverktyg för utlänningar.
- Ändringen gäller inte minderåriga. (Om man på eget initiativ har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden för ett minderårigt barn, fortsätter användningen.)
Ändringen påverkar inte personer som inte alls identifierar sig i myndigheternas webbtjänster. Dessa personer får även i fortsättningen myndighetspost (t.ex. beslut) som pappersbrev.
De som inte kan använda digitala tjänster erbjuds alternativa sätt att uträtta ärenden, såsom telefonservice och uträttande av ärenden på plats. Tillgången till traditionella servicekanaler tryggas genom en reform av statens service- och lokalnät.
Tjänsten Suomi.fi-fullmakter gör det möjligt att uträtta ärenden för någon annan om personen inte själv kan sköta sina ärenden digitalt. I utvecklingsarbetet beaktas också behoven hos specialgrupper, såsom äldre personer, personer med funktionsnedsättning och personer med invandrarbakgrund, i samarbete med medborgarorganisationer.
Att uträtta ärenden för en annan person i Meddelanden - Suomi.fi
Vad är Suomi.fi-fullmakter? - Suomi.fi
Finländarna hör till de mest digitalt kompetenta nationerna i Europa. Finländarna har i genomsnitt mycket goda digitala färdigheter; av finländarna i åldern 16–89 år har i genomsnitt 73 procent åtminstone grundläggande digitala färdigheter. Finländare under 45 år har de bästa digitala färdigheterna. Ju äldre personer det är fråga om, desto mindre är andelen personer med digitala färdigheter och desto sämre är kunnandet i genomsnitt. Till exempel har endast 22 procent av 75–89-åringarna åtminstone grundläggande digitala färdigheter.
Trots den höga nivån på den digitala kompetensen behövs och ges också mycket stöd i anslutning till digitaliseringen. 36 procent av finländarna i åldern 18–89 behöver ofta hjälp som användare av digitala enheter. Ju äldre gruppen är, desto mer och oftare behövs hjälp.
Källor: Europeiska kommissionen, Digital Skills Indicator 2023; MDB:s Rapport om digital kompetens 2023, Statistikcentralen, Befolkningens användning av informations- och kommunikationsteknik 2023
Den som uträttar ärenden i myndigheternas webbtjänster kan meddela separat om hen trots identifikation inte kan läsa digitala myndighetsmeddelanden utan behöver pappersbrev. Orsaker kan till exempel vara utrustning som saknas, internetuppkoppling, kompetens eller hälsoskäl.
Medborgaren kan avsluta mottagandet av elektronisk myndighetskommunikation med en egen anmälan. Anmälan kan göras elektroniskt i Suomi.fi-meddelanden och man har gjort det så enkelt och tydligt som möjligt att göra en anmälning om undantag. Anvisningarna finns på flera språk och i videoformat. Efter anmälningen om undantag får personen myndighetspost i pappersform.
Om man inte lyckas göra anmälan själv kan man få hjälp till exempel av tillhandahållare av digitalt stöd eller av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kundservice.
Den elektroniska myndighetskommunikationen aktiveras på nytt om personen efter tidsfristen på 6 månader identifierar sig i myndighetens elektroniska tjänst. Anmälningen om undantag kan förnyas om det behövs. Tidsfristen gör det möjligt att t.ex. sköta ett enskilt ärende elektroniskt inom tidsfristen utan att man under denna tid börjar prioritera elektroniska meddelanden. Dessutom kan man ge en betrodd person en Suomi.fi-fullmakt för att sköta ärenden.
Om du använder Suomi.fi-applikationen är det viktigt att komma ihåg att meddelandetjänsten inte försvinner genom att du raderar applikationen. En anmälan om återgång till papperspost ska göras i inställningarna för Suomi.fi-meddelanden eller genom att kontakta kundtjänsten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du kan göra ändringen först efter att Suomi.fi-meddelandena aktiverats 2026, inte innan.
I Suomi.fi-meddelanden finns omfattande skriftliga anvisningar på webbsidan som ger råd om ibruktagandet och användningen av tjänsten: Så här använder du Suomi.fi-meddelanden - Suomi.fi
I Finland finns ett omfattande nätverk av tillhandahållare av digitalt stöd. Digitalt stöd stöder användningen av elektronisk ärendehantering och apparater. Etablerade tillhandahållare av digitalt stöd är tillhandahållare av offentliga tjänster, vars lagstadgade uppgift är att erbjuda stöd för att använda den egna tjänsten och även för att uträtta ärenden digitalt. Dessutom finns det i en del kommuner allmänt digitalt stöd som överskrider kommunens egna tjänster.
- Du hittar serviceställena för digitalt stöd här: Söktjänst - Suomi.fi (på finska)
- Läs mer om Digitala stödet: Digitalt stöd | Vad är digitalt stöd?
Medborgarrådgivningen hjälper dig att använda Suomi.fi-meddelanden. Medborgarrådgivningen ger också stöd för att uträtta ärenden elektroniskt och hitta rätt myndighet eller tjänst.
Medborgarrådgivningens kontaktuppgifter:
• Chat
• Telefontjänst 0295 000
• Textmeddelandetjänst för specialgrupper
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ansvarar för medborgarrådgivningen.
Medborgarrådgivningen eller tillhandahållarna av digitalt stöd vet dock inte vilken organisation som har skickat dig meddelandet och vad det innehåller. Varje organisation ansvarar för meddelandet och dess innehåll. Kontakta organisationen direkt om ärendet gäller det organisationen skickar till Suomi.fi-meddelanden. Varje organisation ska ha egna anvisningar med mer detaljerade uppgifter om hur organisationen använder Suomi.fi-meddelanden.
Organisationer och tjänster som använder Suomi.fi-meddelanden - Suomi.fi
Verktyg för stark autentisering får aldrig ens delvis överlåtas till en annan person, inte ens till en familjemedlem. Verktyg för stark autentisering är bland annat bankkoder och mobilcertifikat. En serviceförbindelse som öppnats med hjälp av dem får inte överlåtas till en annan person. Man kan be om hjälp med att använda identifieringsverktygen, men verktyg för stark autentisering som överlämnats till en annan person ska omedelbart stängas. Detta görs via spärrtjänsten för den instans som beviljat koderna.
Vid behov kan man ge en pålitlig person rätt att uträtta ärenden för en annan person med Suomi.fi-fullmakter. På så sätt kan den befullmäktigade till exempel läsa myndighetsmeddelanden tillsammans med meddelandenas mottagare.
För närvarande kan du elektroniskt läsa beslut och andra myndighetsmeddelanden i Suomi.fi-meddelanden. Du får tillgång till tjänsten när du identifierar dig i en myndighets elektroniska tjänst.
För närvarande skickar vissa myndigheter utöver Suomi.fi-meddelanden även räkningar till exempel som e-faktura eller till privata digitala posttjänster.
Målet under 2026–2027 är att medborgarna ska kunna läsa den myndighetspost de fått elektroniskt förutom via Suomi.fi-meddelanden även via privata digitala posttjänster. Möjligheten att läsa myndighetsmeddelanden via privata digitala posttjänster tas i bruk när lagstiftningen är klar och de tekniska förutsättningarna uppfylls.